|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Det hadde vi i fjor. Det var fantastisk. Ikke ressurser til det i år dessverre.
![]() |
#222 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilken løsning foreslår du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Bedreviter
|
Til sammenligning så hevder Norges dysleksiforbund at det finnes ca 5 % dyslektikere i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Glamorøs
|
Det er jo et godt eksempel på at en gjennomsnittlig norsk skoleklasse er ekstremt mangfoldig, og det vil variere stort hva det enkelte barn trenger.
![]() |
#225 |
kamerat
|
Jeg ser det ikke som min oppgave som foreldrer å foreslå løsninger, men jeg observerer jo at nivådelte grupper ser ut til å være en absolutt nødvendighet på vår ekstremt nivåsprikende skole. Og nei, den pedagogiske debatten om nivådelte grupper har ikke gått meg hus forbi.
![]() |
#226 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteNår man skriver at man er "midt på snittet smart" hvor smart virker man egentlig da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
maler
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg synes det er litt snodig å sette en strek under de 3-5% med høyest iq i en klasse og kalle dem "evnerike" og si at de har helt spesielle utfordringer. Det må jo være et kontinuerlig spenn hvor de som er på prosentene under også har tilsvarende utfordringer, bare i litt mindre grad? Og unger har talenter på ulike områder. Det som kanskje er litt nytt er at det har blitt lov til å snakke om at det ikke bare er talenter i musikk og fotball som bør få utvikle seg, men også i vanlige skolefag. Og der finnes det ikke noe talentprogram, ikke noe kretslag man kan strekke seg etter.
![]() |
#230 |
Off the map.
|
Det er disse ungene som har lengst faglig avstand fra de andre, og det er disse som gjerne ikke finner noen å speile seg i på skolen, nettopp fordi det ikke er noen helt på deres "planet". Man kan føle seg utenfor det sosiale miljøet, fordi man ikke behersker de sosiale kodene som unger flest gjør.
![]() |
#231 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er veldig enig med deg i dette. Det finnes en definisjon på evnerike barn, og det er slett ikke alle av de 3-5 % flinkeste som passer inn i den definisjonen. Er man da evnerik eller bare skoleflink?
![]() |
![]() |
#232 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg regner med at de skoleflinke ofte er evnerike barn -det er vel vanskelig å være eldig skoleflink uten å være ganske smart? Det er jo ikke alle som mistrives sterk eller ikke får utnyttet evnene sine/klarer å nyttiggjøre seg av undervisningen eller kjeder seg selv om de er intelligente? Jeg var skoleflink og latsmart og kan ikke huske at jeg kjedet meg på skolen - i hvertfall ikke i en sånn grad at jeg mistrivdes.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Off the map.
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg bruker også skoleflink-begrepet slik dere gjør. Men jeg ser at de som står på barrikadene for de evnerike er veldig opptatt av å skille. Antar at de mener at det er streberne/puggerne de kaller skoleflinke.
![]() |
#234 |
Off the map.
|
Etter det jeg har lest om Knerten kan det da ikke være spesielt tvil om at han er utrolig evnerik?
![]() |
#235 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteMener du at du i løpet av 12 års skolegang bare traff på to dyktige lærere, mkj? |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Off the map.
|
Nei, det er vel å ta hardt i, men det var på en måte to veldig spesielle lærere.
![]() |
#237 |
Hertuginne
|
Jeg er ikke mkj, men jeg hadde fire-fem helt elendige lærere, mange helt ok men ikke spesielt kravstore og en tre-fire helt fantastiske. Fransk- og historielæreren min på videregående var faglig sterk, streng og rettferdig, norsklæreren min på ungdomsskolen av samme kaliber. De er de eneste som fikk meg til å virkelig ville yte.
![]() |
#238 |
maler
|
Poenget mitt er at det vil måtte være en kontinuerlig skala her, det er ikke sånn at det finnes noe "de andre". Tror jeg. Eller mener du det er sånn at 97% av barna befinner seg under en strek og så kommer det et skikkelig hopp før den neste? Selvfølgelig er det sånn at det er noen som har større avstand til resten av klassen enn andre, men jeg tror ikke på at det er en liten gruppe som ligger et kvantesprang over de andre. For "de andre" er ikke en ensartet gjeng de heller.
![]() |
#239 |
Bør lage seg en tittel selv
|
I løpet av barne- og ungdomsskolen hadde jeg bare 6 lærere totalt, siden de alle underviste i flere fag. Det er bare én av dem som jeg vil kalle dyktig. De andre var sikkert helt normalt gode.
![]() |
![]() |
#240 |
Off the map.
|
![]() |
|
|