Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-14, 20:03   #201
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Da må man tørre å sette spørsmålstegn ved om alle sykdommer er like verdige,

Jeg skjønner ikke denne helt, mener du at man bør la noen sykdommer gi rett på støtte og andre ikke? Hvilke sykdommer mener du ikke bør kvalifisere til å få hjelp når man ikke har arbeidsevne?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-14, 20:09   #202
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidligere sagt, jeg er selvfølgelig klar over at mange snylter og at arbeidsmoral hos endel er mangelvare, jeg forstår bare ikke hvordan man skal løse problemet med med å gå til angrep på alle som står utenfor arbeidslivet som en ensartet gruppe latsabber og snyltere.
Jeg ser at det stadig henvises til at det "er bare" å gå til lege og NAV og få det man vil når man er sliten eller ikke gidder jobbe.
Jeg kan ikke forstå at det er slik, det er jo disse etatenes ansvar å forvalte myndigheten de har, og de har da både retningslinjer og veiledere å følge.
Klart at noen pasienter er utfordrende og vil noe annet enn legen, men slik er det da i de fleste jobber, jeg må utvise min beslutningsrett og myndighet hver eneste uke, og det må da legen og NAV også gjøre.

Gammel 06-04-14, 20:48   #203
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Miley: Jeg kjenner også en del slike. Og jeg tror at man i uførstatistikkene finner mange mennesker av typen artikkelforfatteren omtaler: Mennesker som er triste over å stå utenfor, som ville gjort alt for å kunne bidra om de kunne og som skammer seg hver gang de ser en avisforsiden om "trygdesnyltere" selv om de helt sikkert ikke burde gjøre det. Dessverre finnes det et annet ytterpunkt, og det er menneskene som er "født" inn i uføretrygd og der NAV framstår som den eneste logiske veien å gå etter ungdomsskolen. Jeg har ikke inntrykk av at skamfølelsen er spesielt stor blant mange av disse, dessverre. Men selvsagt, her kommer ofte livets urettferdighet inn i bildet. Hvis ingen har lært deg verdien av å få en utdanning, hvis du har lært at det fint går an å få mat på bordet og klær på kroppen uten å jobbe en eneste dag, er det ikke så rart om man ikke velger en annen retning på livet sitt, selv om man, i teorien, har muligheten til å gjøre det.

Er du klar over at vilkåret for å få uføretrygd er "varig ute av stand til" å arbeide av "medisinske årsaker"? Kan du fortelle meg hvordan man får uføretrygd på det grunnlaget du nevner ved å ikke gidde å jobbe?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-14, 21:40   #204
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg skjønner ikke denne helt, mener du at man bør la noen sykdommer gi rett på støtte og andre ikke? Hvilke sykdommer mener du ikke bør kvalifisere til å få hjelp når man ikke har arbeidsevne?

Det har jeg ikke tenkt å si noe om-igjen. : vil ha kvelden fri:

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Er du klar over at vilkåret for å få uføretrygd er "varig ute av stand til" å arbeide av "medisinske årsaker"? Kan du fortelle meg hvordan man får uføretrygd på det grunnlaget du nevner ved å ikke gidde å jobbe?

Nei, det kan jeg ikke. :vil ha kvelden fri:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-14, 21:55   #205
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner ihvertfall en direktør, osm jobbet ekstremt mye hver eneste uke. Typisk stilling med mye stress og meget godt betalt. Han fikk en hjertelidelse, og en operasjon som følge av denne. Han måtte legge om livsstilen en del, bli litt sunnere og fikk beskjed om at han ikke kunne jobbe så mye. Jobben hans var da selvsagt ikke lenger aktuell. Han kunne ha jobbet vanlig, men ville jo da fått mindre betalt enn som uføretrygdet med direktørtrygd. Han var liiivredd for at NAV skulle be han om å jobbe vanlig jobb, og anket de avslagene han fikk, og endte opp med uføretrygd. Så nå lever han det glade liv med matkurs, fjellturer, bilturer gjennom Eurpopa, sommerhus i utlandet, hundepass og båtferie i Norge.

Vi som kjenner ham synes jo det er litt synd at samfunnet liksom ikke kan bruke noe som helst av tiden hans til arbeidsinnsats, men han er jo ufør, så da går det ikke.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-14, 22:07   #206
Cumulus

Cumulus sin avatar

Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kjenner utrolig mange snyltere Pelle.

Gammel 06-04-14, 22:22   #207
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Du kjenner utrolig mange snyltere Pelle.

Hva i all verden mener du med slike utsagn? Nå er det andre gang du påpeker at jeg har mange snyltere i omgangskretsen min (hvilket jeg ikke har, for dette er heller ikke en person jeg omgås og de andre har heller ikke vært omgangsvenner - noe jeg også har forklart deg)? Hva mener du det tilfører debatten?

Du stilte et spørsmål, jeg svarer på spørsmålet ditt mht manglende arbeidslyst. Han har har jo ikke lyvd til NAV så vidt jeg vet, han har ærlig og redelig fått uføretrygden sin. Og han har et meget koselig liv, og det er fint for ham. Men kanskje reglene burde vært litt annerledes? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at hvis han hadde hatt skikkelig lyst til å jobbe, så kunne han ha jobbet, i henhold til hva nAV opprinnelig mente og den aktive fritiden han har. Men ikke med samme jobben som før, og heller ikke samme lønn. Og særlig det siste blir jo raskt et dilemma, for hvem ønsker å gå ned masse når man er vant til en viss livsstil?

Gammel 06-04-14, 22:35   #208
Cumulus

Cumulus sin avatar

Standard

Vel, jeg jobber med uføre, og vet hvor syk man må være for å få en uførepensjon innvilget. Jeg blir provosert over at det virker som du uttaler deg så skråsikkert om mennesker og ting jeg ikke synes du har nok kunnskap til å uttale deg om. Jeg blir provosert over mennesker som kommer med det jeg kaller slengbemerkninger om andre menneskers helse/privatliv/arbeidsevne og tiltaktslyst. Det er bakgrunnen for at jeg har kommentert uttalelsene dine om "snyltere".

Gammel 06-04-14, 22:40   #209
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg jobber med uføre, og vet hvor syk man må være for å få en uførepensjon innvilget. Jeg blir provosert over at det virker som du uttaler deg så skråsikkert om mennesker og ting jeg ikke synes du har nok kunnskap til å uttale deg om. Jeg blir provosert over mennesker som kommer med det jeg kaller slengbemerkninger om andre menneskers helse/privatliv/arbeidsevne og tiltaktslyst. Det er bakgrunnen for at jeg har kommentert uttalelsene dine om "snyltere".

Det å få uførhetsstatus har nok blitt vesentlig vanskeligere. Men man vet jo at det har en sammenheng med bosted og tilgang på jobber. Og så vet man også at dette med utprøving av arbeidsevne ikke er helt enkelt å få til skikkelig. Og hva når man har en restarbeidsevne, men ikke får noen jobb å bruke den i?

Og det er jo mye her som er subjektive vurderinger, spesielt for typiske kvinnelidelser der det er få klare markører. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke går an å lure systemet hvis man ønsker det.

Gammel 06-04-14, 22:56   #210
Cumulus

Cumulus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det å få uførhetsstatus har nok blitt vesentlig vanskeligere. Men man vet jo at det har en sammenheng med bosted og tilgang på jobber. Og så vet man også at dette med utprøving av arbeidsevne ikke er helt enkelt å få til skikkelig. Og hva når man har en restarbeidsevne, men ikke får noen jobb å bruke den i?

Og det er jo mye her som er subjektive vurderinger, spesielt for typiske kvinnelidelser der det er få klare markører. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke går an å lure systemet hvis man ønsker det.

Man får altså IKKE uføretrygd hvis man har restarbeidsevne men ikke tilgang på arbeid . Da må man søke arbeidsledighetstrygd eller sosial stønad. Vilkåret er som jeg har nevnt tidligere "varig ute av stand" til å arbeide på bakgrunn av "helsetilstand". Det å ikke ha tilgang på relevant arbeid faller IKKE innunder dette vilkåret.

Hvorvidt en lidelse faller innunder begrepet er opp til legestanden å avgjøre, ikke oss.

Jeg har ikke sagt at det ikke er MULIG å lure systemet. Jeg blir bare provosert over utalelser om enkeltpersoners uførestønad, bakgrunnsforhold, arbeidslyst og arbeidsevne. Sånt synes jeg man skal holde seg for god til.

Gammel 06-04-14, 23:03   #211
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får altså IKKE uføretrygd hvis man har restarbeidsevne men ikke tilgang på arbeid . Da må man søke arbeidsledighetstrygd eller sosial stønad. Vilkåret er som jeg har nevnt tidligere "varig ute av stand" til å arbeide på bakgrunn av "helsetilstand". Det å ikke ha tilgang på relevant arbeid faller IKKE innunder dette vilkåret.

Hvorvidt en lidelse faller innunder begrepet er opp til legestanden å avgjøre, ikke oss.

Jeg har ikke sagt at det ikke er MULIG å lure systemet. Jeg blir bare provosert over utalelser om enkeltpersoners uførestønad, bakgrunnsforhold, arbeidslyst og arbeidsevne. Sånt synes jeg man skal holde seg for god til.

Men man vet jo at dette med tilgang på jobber påvirker hvordan helsetilstand og arbeidsmulighet vurderes. Det skal ikke påvirke, men det er sånn likevel. Det hadde vært veldig fint om man kunne ha eksakte tester for uførhetsgrad, men det er veldig vanskelig å få til. Kanskje burde alle vurderes på et eller annet senter et helt annet sted enn de bor.

Gammel 06-04-14, 23:30   #212
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Man får altså IKKE uføretrygd hvis man har restarbeidsevne men ikke tilgang på arbeid . .

Selvsagt får en hel del folk det. Det er store lokale forskjeller mht uførhetsgrad, og tilgang på arbeid er nok noe av årsaken til dette. Jeg synes det er patetisk at du slenger om deg med vittige betraktninger om min "omgangskrets", når realiteten er at du ikke liker min måte å debattere på. Det fordummer debatten, fremfor å bruke argumentasjon.

Gammel 06-04-14, 23:33   #213
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Og her er litt dokumentasjon:

https://www.nav.no/Forsiden/_attachm...ts=1131b0e89c0

Sitat:

Vel 10 prosent av folkesetnaden mellom 18 og 66 år var heilt eller delvis uføre i 2005. Samanlikna med 1992 er dette
ein vekst på 2 prosentpoeng. Det er til dels store geografiske variasjonar i uførepensjoneringa. Hedmark, Aust-Agder og
Nordland er dei fylka som har høgst prosentdel uføre der rundt 16 prosent av kvinnene og mellom 11 og 12 prosent av
mennene er uføre. Dei lågaste uføreprosentane finn me i Oslo, Akershus og Rogaland.

Sitat:

Det er likevel ein del skilnader mellom fylka etter at det er justert for alder som må forklarast med andre forhold.
Tilhøva på den lokale arbeidsmarknaden er ein sentral forklaringsfaktor.

Sitat:

I nokre kommunar er opp mot 20 prosentav mennene og 25 prosent av kvinnene uføre, medan det
i andre kommunar er i underkant av tre prosent menn og
seks prosent kvinner.

Sitat:

Frå andre (sjå til dømes Rege m.fl. (2005), Røed og
Fevang (2007)) veit me at omstilling, nedbemanningar og
nedlegging av verksemder aukar sannsynet for å bli uføre-
pensjonist. Når me studerer geografiske skilnader, vil me
naturleg nok vere opptekne av kor desse prosessane finn
stad og kor dei råka arbeidstakarane høyrer heime. I ei tid
der det skjer store endringar i arbeidsmarknaden, vil me
også venta aukande geografiske skilnader i uførepensjone-
ringa. Skilnadene vil mellom anna avhenge av i kva slags
næring omstillingane finn stad.
Slike lokale effektar som skuldast forhold utanfrå, kan
forsterkast av det Rege m.fl. (2007) kallar «smitteeffekt».
Dei finn auka uførepensjonering også blant personar som
ikkje råkast direkte av omstillingar, men som bur i nærlei-
ken av dei som er råka, og som elles har kjenneteikn som
gjer sosial samkvem sannsynleg. Forfattarane finn ein,
ikkje ubetydelig, indirekte effekt, og meiner at den er med
på å auke dei geografiske skilnadene ytterlegare.

Gammel 06-04-14, 23:56   #214
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er utrolig rart at vi har 300 000 uføre i dette landet, som pga helsetilstand er varig ute av stand til å jobbe med noe som helst.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 00:46   #215
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg bruker ganske mykje tid (på grunn av sjukdom) på å trene i varmtvatnsbasseng på dagtid. Dermed bruker eg ganske mykje tid i garderobar og badstu, saman med folk som har ulike muskel- og skjelettplager. Utifrå det eg forstår, av det dei seier er at det har vore ei innstramming i NAV-systemet. Dette gjeld både vurdering av restarbeidsevne og gradering av uførheit. Eg veit ikkje når denne endringa skjedde, men utifrå det folk seier, er det forskjell på dei som har fått innvilga varig ufør ei stund tilbake og dei som har søkt om det dei siste åra. Det stemmer og med det tilsette i NAV og helsevesenet seier.

Eg er veldig overraska over kor lite krav NAV stiller til meg, som er på arbeidsavklaringspenger. Eg har ei restarbeidsevne, men eg treng ein jobb i ein meir fleksibel bransje enn den eg har erfaring frå. Eg har utdanning frå ein sektor kor det er vanskeleg å få jobb, viss ein ikkje har riktig erfaring, men kor det er lett å tilrettelegge for mine behov. Likevel har ikkje NAV tatt kontakt med meg ein einaste gong for å foreslå tiltak som kan gjere det mogleg for meg å bruke restarbeidsevna mi. Eg søker sjølvsagt på jobbar eg trur eg kan fungere i, men det er det ingen som har kontrollert at eg gjer. Og eg er overraska over kor lite oppfølging eg får. Det er ingen i systemet som har etterprøvd legeerklæringane mine og det er ingen som har sjekka at eg faktisk gjer ein innsats for å forsøke å få brukt restarbeidsevna mi. Det er ingen som har tatt kontakt med meg i det heile tatt, sidan ein samtale eg var på før eg fekk innvilga stønaden. Dette er sjølvsagt bare min individuelle historie, men eg trur ikkje det er vanskeleg å utnytte eit system med så lite oppfølging.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 01:23   #216
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg har også hørt det har vært en endring, men analyser og grundige drøftelser vil jo nødvendigvis alltid være på litt eldre tall (?). Takk til nokon for nyanserte og fine innlegg (får ike prikket).

Gammel 07-04-14, 01:35   #217
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har også hørt det har vært en endring, men analyser og grundige drøftelser vil jo nødvendigvis alltid være på litt eldre tall (?). Takk til nokon for nyanserte og fine innlegg (får ike prikket).

Takk. Og ja, eg trur dei tala frå 2005 og 2007 er ganske utdaterte i så måte, for eg trur desse endringane er nyare. Og når eg overhøyrer folk som har vore uføre lenge og folk som er under vurdering for uførheit, er det åpenbart at det er ein ganske stor skilnad.

The glass is refillable.
Gammel 07-04-14, 01:38   #218
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Formelt sett var det ikke greit å differansiere uførhetsgrad ut fra geografi før heller, altså. Selv ikke for 15 år siden.

Gammel 07-04-14, 01:38   #219
Cumulus

Cumulus sin avatar

Standard

Nokon: du må selv ta kontakt med Nav og be om oppfølging. Det vil lønne seg veldig at du gjør det, for etter 4 år når du ikke lenger har krav på arbeidsavklaringspenger, vil det være en stor fordel at Nav har fulgt deg i prosessen med utprøvningen av arbeidsevnen din. Dt burde ikke vært slik, men slik er det dessverre mange steder. Spesielt i Oslo.

Gammel 07-04-14, 01:55   #220
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Formelt sett var det ikke greit å differansiere uførhetsgrad ut fra geografi før heller, altså. Selv ikke for 15 år siden.

Nå skjønte eg ikkje heilt kva du meinte?

Poenget mitt var at viss det stemmer at krava til uførheit er strengare nå enn dei var for nokre år sidan, slik NAV-tilsette og brukarar av systemet gir inntrykk av, vil vel faktorar som arbeidsmarknad spele mindre inn.

Nokon: du må selv ta kontakt med Nav og be om oppfølging. Det vil lønne seg veldig at du gjør det, for etter 4 år når du ikke lenger har krav på arbeidsavklaringspenger, vil det være en stor fordel at Nav har fulgt deg i prosessen med utprøvningen av arbeidsevnen din. Dt burde ikke vært slik, men slik er det dessverre mange steder. Spesielt i Oslo.

Ja, altså, eg passer på å dokumentere alt eg gjer og eg har planer om å kontakte NAV og snakke med dei om dette. Men eg er overraska over kor lite oppfølging det er. Og det du seier understreker jo eigentleg dette, viss det betyr at folk kan bli gåande i fire år utan tettare oppfølging.

Eg har verkeleg ikkje planer om å bruke opp retten til arbeidsavklaringspenger utan å ha funne meg ein jobb. Bare så det er sagt.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.