|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Jeg skjønner ikke denne helt, mener du at man bør la noen sykdommer gi rett på støtte og andre ikke? Hvilke sykdommer mener du ikke bør kvalifisere til å få hjelp når man ikke har arbeidsevne? |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Rockesøster
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingSom tidligere sagt, jeg er selvfølgelig klar over at mange snylter og at arbeidsmoral hos endel er mangelvare, jeg forstår bare ikke hvordan man skal løse problemet med med å gå til angrep på alle som står utenfor arbeidslivet som en ensartet gruppe latsabber og snyltere.
|
|
|
#203 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er du klar over at vilkåret for å få uføretrygd er "varig ute av stand til" å arbeide av "medisinske årsaker"? Kan du fortelle meg hvordan man får uføretrygd på det grunnlaget du nevner ved å ikke gidde å jobbe? |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det har jeg ikke tenkt å si noe om-igjen. : vil ha kvelden fri:
Nei, det kan jeg ikke. :vil ha kvelden fri: |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDu kjenner utrolig mange snyltere Pelle. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#208 |
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingVel, jeg jobber med uføre, og vet hvor syk man må være for å få en uførepensjon innvilget. Jeg blir provosert over at det virker som du uttaler deg så skråsikkert om mennesker og ting jeg ikke synes du har nok kunnskap til å uttale deg om. Jeg blir provosert over mennesker som kommer med det jeg kaller slengbemerkninger om andre menneskers helse/privatliv/arbeidsevne og tiltaktslyst. Det er bakgrunnen for at jeg har kommentert uttalelsene dine om "snyltere". |
|
|
|
|
|
#209 |
|
maler
|
Det å få uførhetsstatus har nok blitt vesentlig vanskeligere. Men man vet jo at det har en sammenheng med bosted og tilgang på jobber. Og så vet man også at dette med utprøving av arbeidsevne ikke er helt enkelt å få til skikkelig. Og hva når man har en restarbeidsevne, men ikke får noen jobb å bruke den i?
|
|
|
#210 |
|
Man får altså IKKE uføretrygd hvis man har restarbeidsevne men ikke tilgang på arbeid . Da må man søke arbeidsledighetstrygd eller sosial stønad. Vilkåret er som jeg har nevnt tidligere "varig ute av stand" til å arbeide på bakgrunn av "helsetilstand". Det å ikke ha tilgang på relevant arbeid faller IKKE innunder dette vilkåret. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
maler
|
Men man vet jo at dette med tilgang på jobber påvirker hvordan helsetilstand og arbeidsmulighet vurderes. Det skal ikke påvirke, men det er sånn likevel. Det hadde vært veldig fint om man kunne ha eksakte tester for uførhetsgrad, men det er veldig vanskelig å få til. Kanskje burde alle vurderes på et eller annet senter et helt annet sted enn de bor.
|
|
|
#212 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#213 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingOg her er litt dokumentasjon:
|
|
|
|
|
|
#214 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg synes det er utrolig rart at vi har 300 000 uføre i dette landet, som pga helsetilstand er varig ute av stand til å jobbe med noe som helst. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingEg bruker ganske mykje tid (på grunn av sjukdom) på å trene i varmtvatnsbasseng på dagtid. Dermed bruker eg ganske mykje tid i garderobar og badstu, saman med folk som har ulike muskel- og skjelettplager. Utifrå det eg forstår, av det dei seier er at det har vore ei innstramming i NAV-systemet. Dette gjeld både vurdering av restarbeidsevne og gradering av uførheit. Eg veit ikkje når denne endringa skjedde, men utifrå det folk seier, er det forskjell på dei som har fått innvilga varig ufør ei stund tilbake og dei som har søkt om det dei siste åra. Det stemmer og med det tilsette i NAV og helsevesenet seier.
|
|
|
|
#216 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg har også hørt det har vært en endring, men analyser og grundige drøftelser vil jo nødvendigvis alltid være på litt eldre tall (?). Takk til nokon for nyanserte og fine innlegg (får ike prikket). |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Librocubicularist
|
Takk. Og ja, eg trur dei tala frå 2005 og 2007 er ganske utdaterte i så måte, for eg trur desse endringane er nyare. Og når eg overhøyrer folk som har vore uføre lenge og folk som er under vurdering for uførheit, er det åpenbart at det er ein ganske stor skilnad.
|
|
|
|
#218 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingFormelt sett var det ikke greit å differansiere uførhetsgrad ut fra geografi før heller, altså. Selv ikke for 15 år siden. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingNokon: du må selv ta kontakt med Nav og be om oppfølging. Det vil lønne seg veldig at du gjør det, for etter 4 år når du ikke lenger har krav på arbeidsavklaringspenger, vil det være en stor fordel at Nav har fulgt deg i prosessen med utprøvningen av arbeidsevnen din. Dt burde ikke vært slik, men slik er det dessverre mange steder. Spesielt i Oslo. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Librocubicularist
|
Nå skjønte eg ikkje heilt kva du meinte?
Ja, altså, eg passer på å dokumentere alt eg gjer og eg har planer om å kontakte NAV og snakke med dei om dette. Men eg er overraska over kor lite oppfølging det er. Og det du seier understreker jo eigentleg dette, viss det betyr at folk kan bli gåande i fire år utan tettare oppfølging.
|
|
![]() |
|
|