Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hva synes du om juksebunader til barn?
De er helt flotte! 57 36,54%
De er grelle! 17 10,90%
Jeg bryr meg virkelig ikke... 21 13,46%
Noen av dem er fine, andre er mindre fine. 61 39,10%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-07, 15:10   #141
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I disse bunadstider - hva synes dere om juksebunader til barn?

Maisi hadde ikke bunad på, men jeg bruker sølja til pynt for det.. Har også pyntet henne med den på strikke-plagg, luer og jakker. Synes det er veldig fint!

Gammel 18-05-07, 15:12   #142
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Her er den på lua..

Gammel 18-05-07, 15:16   #143
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

For noe vås! Jeg registrerer at du kan svært lite om bunadsbruk og bunadstradisjon.

Her jeg bor (og i hele fylket) brukes bunad til dåp, konfirmasjon, bryllup, 17. mai, på skoleavslutninger/eksamensfester, på slektstemner, på jubileèr og i andre festsammenkomster.

Du synes det er vås - jeg synes bunad er klovnekostymer.

Forresten ufattelig morsomt at du måtte rødprikke meg for det forrige innlegget mitt!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:19   #144
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det Liven og jeg kommenterer er ikke hvorvidt du liker bunader. Det er selvfølgelig lov å ikke like dem. Du sier derimot at bunader ikke lenger blir brukt og at det derfor ikke er noen grunn til å ha dem, men det er altså feil. I hvert fall på Vestlandet er det mange som bruker bunaden mange ganger i året.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:20   #145
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Maisi hadde ikke bunad på, men jeg bruker sølja til pynt for det.. Har også pyntet henne med den på strikke-plagg, luer og jakker. Synes det er veldig fint!

Sølja er fin å pynte med. Vi har brukt sølje som pynt på dåpskjolen. Veldig fint.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:21   #146
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det Liven og jeg kommenterer er ikke hvorvidt du liker bunader. Det er selvfølgelig lov å ikke like dem. Du sier derimot at bunader ikke lenger blir brukt og at det derfor ikke er noen grunn til å ha dem, men det er altså feil. I hvert fall på Vestlandet er det mange som bruker bunaden mange ganger i året.

Mulig, jeg er ikke så ofte på Vestlandet. Men jeg har ennå til gode å se en brud i bunad. Det går i brudekjoler. Og joda, konfirmasjoner, der har dere rett, enig der. Men det er svært få som "lufter" bunaden stort mer enn 1 gang i året.

Gammel 18-05-07, 15:22   #147
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Du er utrolig rar. Det er ingen som sier noe på at du ikkke liker bunad, men at du påstår at de kun blir brukt en gang i året. Den påstanden er nemlig uriktig. Du tar feil, bina. Innse det.

Gammel 18-05-07, 15:23   #148
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Du er utrolig rar. Det er ingen som sier noe på at du ikkke liker bunad, men at du påstår at de kun blir brukt en gang i året. Den påstanden er nemlig uriktig. Du tar feil, bina. Innse det.

Joda, det finnes vel noen få vesener her inne på FP og noen ivrige leikarring-dansere på vestlandet som bruker bunad. Men for de fleste andre er det 17. mai-kostyme.

Gammel 18-05-07, 15:26   #149
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Mulig, jeg er ikke så ofte på Vestlandet. Men jeg har ennå til gode å se en brud i bunad. Det går i brudekjoler. Og joda, konfirmasjoner, der har dere rett, enig der. Men det er svært få som "lufter" bunaden stort mer enn 1 gang i året.

Om ikke bruden har bunad, har ofte gjestene det. Dåp er også en aledning hvor bunaden er overrepresentert her. Jeg har kun vært i en dåp der ingen brukte bunad ( og det var fordi det var midt på sommeren, 25 grader og hageselskap), og jeg har vært i en del dåper gjennom årene. Avgangselevene ikler seg bunad og veldig mange har det som tradisjon med bunad til jul.

Kanskje det er svært få du jenner, men det betyr ikke at de er representative for resten av folket.

Gammel 18-05-07, 15:26   #150
bina
Ustabil

Standard

Om ikke bruden har bunad, har ofte gjestene det. Dåp er også en aledning hvor bunaden er overrepresentert her. Jeg har kun vært i en dåp der ingen brukte bunad ( og det var fordi det var midt på sommeren, 25 grader og hageselskap), og jeg har vært i en del dåper gjennom årene. Avgangselevene ikler seg bunad og veldig mange har det som tradisjon med bunad til jul.

Kanskje det er svært få du jenner, men det betyr ikke at de er representative for resten av folket.

Eller kanskje jeg bor i siviliserte strøk?

Gammel 18-05-07, 15:27   #151
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Joda, det finnes vel noen få vesener her inne på FP og noen ivrige leikarring-dansere på vestlandet som bruker bunad. Men for de fleste andre er det 17. mai-kostyme.

Det er mange vestlendinger her inne. Vi er en sterk og flott rase som tar vare på tradisjoner.

Gammel 18-05-07, 15:28   #152
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Så rart. Du virker hverken oppegående eller sivilisert.

Gammel 18-05-07, 15:30   #153
bina
Ustabil

Standard

Morsom du! Jeg syns bunader er skikkelig stygt, og fatter ikke at noen vil iføre seg noe så tragisk - og i tillegg vise seg offentlig med det. Men det sier vel litt om folk, tenker jeg...

Gammel 18-05-07, 15:30   #154
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her på det svært sentrale Østlandet har jeg da vært i en rekke barnedåper, konfirmasjoner og brylluper med mange bunadkledde mennesker. Har også vært i doktormiddager på universitetet med folk i bunad. Og i slekta vår er det også mange som bruker bunad på julaften...

Gammel 18-05-07, 15:31   #155
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Selv om jeg er vestlending selv, som tror ikke at det kun er her at bunad blir brukt utenom 17 mai. Har sett mange som har giftet seg i bunader.

Klovnekostyme? Da har jeg hørt det også.

Når jeg kikker på bilder fra slekt, på både sambos og min side, så finnes det ørten bilder av forfedrene våre i bunader. Som sagt, jeg synes det er en viktig kulturarv.

Gammel 18-05-07, 15:31   #156
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig, jeg er ikke så ofte på Vestlandet. Men jeg har ennå til gode å se en brud i bunad.

Jeg giftet meg i bunad. Kanskje jeg skulle legge ut bilde, slik at du fikk sett en brud i bunad? :ikke-vestlenning:

Gammel 18-05-07, 15:32   #157
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Morsom du! Jeg syns bunader er skikkelig stygt, og fatter ikke at noen vil iføre seg noe så tragisk - og i tillegg vise seg offentlig med det. Men det sier vel litt om folk, tenker jeg...

Du får selvsagt ha dinegen mening, men kom ikke å påstå at bunad kun brukes til 17. mai. Da skinner det gjenno at du ikke har peiling, og det er jo trist for deg at du fremstår som kort.

Gammel 18-05-07, 15:35   #158
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemte for grelle..

Jeg vil ikke ha annet enn ekte bunad på mine små. Derfor får nok lillegutt aldri noen "festdrakt".
Storesøster på 3,5 år hadde vestagder bunad i går, og var kjempefin. Det var den mamma sydde da jeg var liten. Jeg brukte den fra jeg var 4 år til jeg var rundt 9-10. Kan syes ned masse!
Jeg hadde nok ikke selv kjøpt bunad, men synes dette er virkelig gøy.

Vi har forskjellig smak

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:46   #159
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen fine, noen ikke fullt min smak. Men jeg ville aldri kjøpt en festdrakt til poden. Tror jeg er litt forutinntatt når det gjelder kvalitet og jeg innbiller meg at "alle" er i sånn ekkel polyester-kvalitet som jeg får frysninger av bare å tenke på. Ei heller matrosdresser/matroskjoler. Heller en pen bukse, skjorte og kanskje en vest.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 15:46   #160
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten ufattelig morsomt at du måtte rødprikke meg for det forrige innlegget mitt!

Hvorfor er det så morsomt? Det er jo derfor vi har prikkesystemet. Dersom du trykker på vil følgende spørsmål komme frem i eget vindu:

Hva synes du om binas innlegg?
Jeg er positiv (= grønn prikk)

Jeg er negativ (= rød prikk)

Jeg er helt klart negativ til innlegget ditt og viser det både i prikk (direkte tilbakemelding) og i tråden. Dersom du synes det er så morsomt, så sier det noe om humoren din.

At du synes buad er klovnekostyme, er din sak og jeg bryr meg katten. Men jeg gjentar gjerne meg selv: særlig peiling på bunadtrasisjon og bunadsbruk - det har du ikke.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Akkurat. Men det var visst ikke så enkelt for enkelte å forstå.

Det kan godt hende. Men jeg er usikker på om du passer inn der. Du kan fremdeles lite om buadstradisjoner og bunadsbruk, og jeg har inntrykk av at mennesker i siviliserte strøk er ganske så opplyste. Også når det gjelder bunader. Men det finnes selvsagt unntak.

To sjeler - samme tanke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.