Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men hvordan fungerer det i dag? Fastlegen henviser jo ikke til abort, fastlegen henviser bare til sykehuset. Så man må vel uansett inn til ultralyd for å fastslå hvor lang man er på vei, om man vil/kan ta medisinsk abort og deretter komme inn for å få det gjennomført.
Slik jeg forsto det var det en del tester som sykehusene ønsket at fastlegene skulle gjøre, særlig steder det er langt til sykehus. Slikt som å fastsette graviditeten, ta blodprøver, fylle ut skjema om siste mens, etc.
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Tenk hvor mye tid og PENGER dette har kostet da.
Alle helsebyråkratene i HOD som har jobbet og strevd med dette i månedsvis - alle som har skrevet høringsnotater, for ikke å snakke om alle som har fått forsterket politikerforakten sin.

Men bra at demokratiet faktisk ser ut til å virke litt. 
Tror helsebyråkratene har luktet lunta for lengst, og bare lagt inn alle eposter i høringssvarlista helt automatisk, uten å lese dem. Hvis ikke høringen hadde blitt stanset nå, derimot, så ville de fått en stor jobb.
Helt greit kompromiss for meg om legene slipper å skrive under på et skjema. Men jeg syns ikke de skal slippe unna informasjonsjobben.