Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-14, 00:12   #161
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg mente at grad og omfang av overføring er unikt i Norge som jo også gjelder til andre sektorer, ikke bare landbruket.

Selv om vi er et bittelite søkkrikt oljeland så tror jeg ikke vi kan fortsette å øke på med offentlige utgifter for evig og alltid. Vi må snart ta en reality-check og se på landene rundt oss og Europa forøvrig. Det kommer et tidspunkt der vi også må tilpasse oss. Vi kan ikke fortsette å bo i den bobla vi lever i. Dette gjelder både for landbruket og andre næringer som holdes "kunstig" i live.

Sist redigert av Lisa : 19-05-14 kl 00:28.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 00:24   #162
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært med litt rundt på ulike gårder og sett, blant annet gårder med 80 melkekyr som var ute hver dag, når det var mulig. Jeg har også vært på sauegårder, med 200 vinterfora sauer, som ikke kom ut før de skulle til fjells, til tross for god marker kort vei fra fjøset. Jeg ser ikke den at det ikke er mulig å drive større i Norge uten at det går med mer medisiner. Jeg tror at samdrift og sammenslåing av teiger slik at det er mulig å la dyra gå ute er fornuftig og lønnsomt.

Og jeg er ganske kresen i matveien, og betaler ganske høy pris for å få god mat, ergo spiser jeg ikke svinekjøttet som er å få kjøpt i dagligvarebutikkene i Norge. Sist jeg kjøpte det smakte det fisk. Vil jeg ha fiskesmak spiser jeg fisk heller.

Så jeg mener vel at det kan godt sees på hvordan man subsidierer bøndene, kanskje fjerne odel helt, slik at de som ønsker å drive gård kan gjøre det. På den annen side er jeg sterkt i mot at god matjord blir solgt for å bygge hus på.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 00:35   #163
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annemede.. De jeg kjenner som har flest kyr dyrker jorda til 24 bruk (som ikke lenger er i drift)for å få nok. De som driver melkeproduksjon her leier jord. Skal de øke med en ekstra robot for å komme opp i listhaug-nivå må det leies enda mer jord, noe som vil kreve enda mer betalt arbeidskraft på gården. Folk som kommer inn utenfra og skal jobbe gjør det ikke gratis. Skal 160 melkekyr beite kan de ikke beite på innleigde teiger på nabobruk. Det må være nærhet til robotene og da begrenser det seg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 08:41   #164
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg har vært med litt rundt på ulike gårder og sett, blant annet gårder med 80 melkekyr som var ute hver dag, når det var mulig. Jeg har også vært på sauegårder, med 200 vinterfora sauer, som ikke kom ut før de skulle til fjells, til tross for god marker kort vei fra fjøset. Jeg ser ikke den at det ikke er mulig å drive større i Norge uten at det går med mer medisiner. Jeg tror at samdrift og sammenslåing av teiger slik at det er mulig å la dyra gå ute er fornuftig og lønnsomt.

Og jeg er ganske kresen i matveien, og betaler ganske høy pris for å få god mat, ergo spiser jeg ikke svinekjøttet som er å få kjøpt i dagligvarebutikkene i Norge. Sist jeg kjøpte det smakte det fisk. Vil jeg ha fiskesmak spiser jeg fisk heller.

Så jeg mener vel at det kan godt sees på hvordan man subsidierer bøndene, kanskje fjerne odel helt, slik at de som ønsker å drive gård kan gjøre det. På den annen side er jeg sterkt i mot at god matjord blir solgt for å bygge hus på.

Det er slik at på de større brukene ser man at statistisk bruker de allerede mer medisiner og beiter mindre. De dyktigste greier å opprettholde trenden fra de mindre, men totalt sett så stiger medisinbruken når str øker.
Dyrevelferden går også ned. Dødelighet og sykdom hos kalv er markørerfor det og viser tidelig at økt str gir økte problemer.
Kylling og svin er i dag bortimot industri også i Norge og det er også her vi allerede har problemer med resistens. MSRA finnes på gris i Norge.
Det er ingen grunn til å tro at Norge vil greie det ingen andre land greier, nemlig å effektivisere landbruket med store enheter uten også å måtte øke medisinbruken.

Hva angår gris, har eg mine egne som går ute, spiser matrester og slaktes hjemme når høsten kommer. Vi spiser heller aldri kjøpegris.
Og odelsloven var en av de tingene jeg håpte den nye regjeringen ville fjerne. Men neida. De skulle ta alt annet og la odelsloven stå

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 08:44   #165
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg mente at grad og omfang av overføring er unikt i Norge som jo også gjelder til andre sektorer, ikke bare landbruket.

Selv om vi er et bittelite søkkrikt oljeland så tror jeg ikke vi kan fortsette å øke på med offentlige utgifter for evig og alltid. Vi må snart ta en reality-check og se på landene rundt oss og Europa forøvrig. Det kommer et tidspunkt der vi også må tilpasse oss. Vi kan ikke fortsette å bo i den bobla vi lever i. Dette gjelder både for landbruket og andre næringer som holdes "kunstig" i live.

Jeg synes kanskje det mest skremmende med det for foregår i NZ er dette:

Sitat:

I dag er de tradisjonelle familiebrukene mindre vanlige, skriver avisen New Zealand Herald. Stadig flere gårder kjøpes og drives av pengesterke personer med mange ansatte.

Jeg tenker at et småskala, familiedrevet landbruk kanskje er noe av det mest fornuftige vi kan bruke oljepengene våre på.
Både Rema og Rimi er klare på at de ønsker å eie gårdene selv.

Gammel 19-05-14, 09:55   #166
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Tusen takk, Floksa, for god og grundig informasjon. Her lærer jeg masse!

Jeg støtter bøndene. Men det er vanskelig for menigmann (inkludert meg selv) å sette seg inn i et oppgjør som dette. Det er en vanskelig sak å kommunisere også, da det er en komplisert affære.

Det jeg er helt enig i, er at med et for stort format på / industrialisering av landbruket øker risikoen for økt bruk av sprøytemidler, medisinbruk på dyra og dårlig dyrevelferd. Over en viss størrelse/antall dyr øker også investeringskravet til bøndene betraktelig, etter det jeg har forstått.

Jeg forstår heller ikke meningen med å fjerne deltidsbøndene. Dels for det som Floksa sier, verdiskapingen er jo den samme, men også fordi denne regjeringen er jo for valgfrihet. Hvorfor kan ikke en bonde da ha to jobber dersom det er ønskelig eller nødvendig?

Gammel 19-05-14, 10:00   #167
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rema har vel også snakket om å etablere egne meierier. Har de ikke? Er det planene lagt på is?

Med tanke på klimaendringer og mer ekstremvær er det en ekstra sikkerhet å satse på spredt matproduksjon framfor enorme gårdsbruk i sentrale strøk.
Det er sårbart når flom eller tørke rammer mellom-Europa og når annet ekstremvær rammer store enheter.
Det er veldig billig å produsere massevis av kjøtt i Brasil og jeg har sett avskogingen med egne øyne. Det er forferdelig for å si det mildt. Det er ikke bare i Brasil, men også andre steder i verden at viktig skog for Co2-fangst hogges ned og gjøres om til kjøttfabrikker.
Jeg tror mat er en av de tingene det er lurt å sponse med tanke på fremtiden. Vi lever i en oljeboble,men om den bobla sprekker er det i alle fall ingen fordel å stå uten matproduksjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 14:42   #168
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Men som nevnt i denne tråden. Tine henter melk fra alle landets kroker, også der ingen andre ville ha hentet og der små gårder drives på et økonomisk grunnlag som ene og alene er basert på overføringer.

Jepp. Også er spørsmålet om den mate de produserer har verdi eller ikke?
Jeg var i Loen i fjor sommer. Det var en veldig spesiell opplevelse.
Et fantastisk vakkert og åpent landskap. Vi var på besøk hos en tidligere geitebonde, som hadde begynt med turister og sluttet med geit.
Det var han ikke alene om. Som bonde slo det meg at det var INGEN dyr ute på beite. Det var ikke dyr overholde i noen av fjellskråningene.
Da vi spurte turistverten/bonden om dette så måtte han medgi at det var knapt dyr igjen i Loen, og at landskapet kom til å endre seg enormt de kommende 10-15 åra. Det var et stort fjøs, men kua der var ikke ute. Og noen få sauer. Turistnæringa betalte utenlands arbeidskraft for å klippe beitene helt nede ved veien. Resten var på god vei til å gro igjen.
Vi snakker om utrolig rlike beiteressurser som blir lagt brakk.
Jeg synes det er utrlig trist og en enorm sløsing. Maten som ble produsert rett opp av bakken der, blir nå produsert i Brasils regnskoger.

Jeg lurer litt på om du driver gård ikke så langt fra der jeg kommer fra Floksa. Uansett skulle jeg gjerne ha sett flere gårder som drives slik du gjør og ikke på hobby-basis som småbruk der gårdsdriften blir en tilleggsinntekt til en annen jobb. Så slik sett støtter jeg større enheter og "heltidsbonden". For det er det du er ikke sant?

Her er det alltid en kaffekopp å få, så bare ta kontakt om du er i nærheten. Vi lever 100% av gården vår ja. En svært utdøende rase.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Tusen takk, Floksa, for god og grundig informasjon. Her lærer jeg masse!

Jeg støtter bøndene. Men det er vanskelig for menigmann (inkludert meg selv) å sette seg inn i et oppgjør som dette. Det er en vanskelig sak å kommunisere også, da det er en komplisert affære.

Det jeg er helt enig i, er at med et for stort format på / industrialisering av landbruket øker risikoen for økt bruk av sprøytemidler, medisinbruk på dyra og dårlig dyrevelferd. Over en viss størrelse/antall dyr øker også investeringskravet til bøndene betraktelig, etter det jeg har forstått.

Jeg forstår heller ikke meningen med å fjerne deltidsbøndene. Dels for det som Floksa sier, verdiskapingen er jo den samme, men også fordi denne regjeringen er jo for valgfrihet. Hvorfor kan ikke en bonde da ha to jobber dersom det er ønskelig eller nødvendig?

Jeg skjønner heller ikke dette med at deltidsbonden skal vekk.
Det er ikke slik at deltidsbonde=dårlig bonde mens heltids bonde=flink bonde. Og det er pussig at en blåblå regjering vil straffe folk med stor arbeidskapasitet. Skal dette gjelde for andre grupper også? Kan en sykepleier som strikker og selger på fritiden eller som gir 1.hjepls kurs mot betaling i helgene nå forvente seg å gå _ned_ i lønn?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Rema har vel også snakket om å etablere egne meierier. Har de ikke? Er det planene lagt på is?

Dagens regelverk gjør det nesten umulig. Dette er også foreslått endret i den nye jordbruksavtalen.

Gammel 19-05-14, 14:45   #169
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

En kurositet til.
Jeg ringte dyrlegen i dag og skulle spørre om ormemiddel til sauene.
Vanligvis får vi da en resept på et middel som dyra får.
Vel, siden andre land sliter stort med resistens mor alle kjente ormemiddel har man bestemt at i Norge skal vi være dette i forkant og dermed må jeg ut å ta avføringsprøve av en viss mengde av lammene for å avklare OM vi trenger ormemiddel og evt hvilket middel vi trenger. Ikke noe mer å behandle på gammel vane lenger nei.
Tenkt så utrolig flott!! At vi kan samarbeide veterinær og bonde for være resistensproblemene i forkant!!

Gammel 20-05-14, 00:25   #170
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Meget informativ tråd!
Såg debatten med Listhaug på nrk1 i eit forsøk på å forstå meir, men ho hadde jo fullstendig låst seg på nokre få replikkar, så det gav inga meining egentlig. Det eg forstår minst av alt, var at ho så veldig vil kvitte seg med desse som jobbar fulltid og har garden som ekstrajobb. Det skal liksom ikkje lønne seg. Også eg som alltid har tenkt at ekstrajobbar SKAL lønne seg? Det er jo liksom heile poenget. Og eg trur jo faktisk vi treng desse også. På lik linje med dei som får drive i stor skala. Om så desse deltidsbøndene produserer berre 30-40 slaktelam, er jo det meir enn ingen lam. Som kanskje ville vore alternativet på akkurat det småbruket. For det er jo ikkje sånn at alle småbruk ligg sånn til at dei er eigna for samanslåing med andre.

Ganske sikker på at framtida vår er avhengig av at vi produserer mest mulig av maten vår sjølve her på berget, for det er jammen ikkje sikkert at oljepengane våre er så mykje verdt dersom matmangelen brer seg.

Gammel 20-05-14, 09:52   #171
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo kompliserte greier dette her.

Sitat:

Skarpe tunger sier at det bare en en håndfull mennesker som fullt ut forstår jordbruksoppgjøret. Noen sier tre. Enkelte strekker seg til å peke på en eneste: departementsråd Per Harald Grue. Men han gikk av med pensjon for fire år siden.

Herfra: Jordbruksoppgjør for dummies.

Det med medisinbruk syns jeg er en vesentlig grunn til å ha et desentralisert landbruk. At man bruker "gratis" og lett tilgjengelige beiteressurser i stedet for produsert og transportert for er en annen. Man kan forsvare å spise kjøtt når det produseres via beite. Men energibruken blir horribel når det skal produseres og transporteres for til dyr som står inne.

(Kuriositet: Det var en gang at det var en kampsak for bøndene å få bruke antibiotika i mengder - de ville bruke det forebyggende. Det ble fjernet i en eller annen hestehandel i et jordbruksoppgjør for noen tiår siden. Verden går av og til fremover også. (NB: Kilden er min far, tar gjerne en korrigering om han husker feil))

Gammel 20-05-14, 10:15   #172
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det med medisinbruk syns jeg er en vesentlig grunn til å ha et desentralisert landbruk. At man bruker "gratis" og lett tilgjengelige beiteressurser i stedet for produsert og transportert for er en annen. Man kan forsvare å spise kjøtt når det produseres via beite. Men energibruken blir horribel når det skal produseres og transporteres for til dyr som står inne.

Nemlig.

Gammel 20-05-14, 11:31   #173
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det at vi skal ha plass til småprodusenter også er et poeng. Landet blir fattigere om alt er sentralisert, og eid av 3-5 store aktører. Akkurat som byen blir kjedeligere og mindre attraktiv om det bare er kjedebutikker overalt. Jeg vil se kuer og høner og sauer ute på beite (OK, kanskje ikke hønene da). Jeg vil kunne stoppe innom et gårdsutsalg. Jeg vil at Norge skal være levende.

Sånn sett får nok bøndene mye mer støtte nå enn de ville fått for noen år siden. Rurale verdier, småprodusenter, dyrevelferd og mangfold er mye viktigere for en større del av befolkningen nå enn tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 15:24   #174
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler 5080 sitt innlegg om jordbruksoppgjøret.

Synes dette var et glitrende eksempel på spriket i forståelse fra landsbruksministeren, på samme måte som Marie Antoinette sitt berømte utsagt om "la de spise kake", viste hvor lite hun kunne om hvordan folket levde. (Ja, jeg er 5080 fan!)

Gammel 21-05-14, 19:05   #175
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Anbefaler 5080 sitt innlegg om jordbruksoppgjøret.

Synes dette var et glitrende eksempel på spriket i forståelse fra landsbruksministeren, på samme måte som Marie Antoinette sitt berømte utsagt om "la de spise kake", viste hvor lite hun kunne om hvordan folket levde. (Ja, jeg er 5080 fan!)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 19:11   #176
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men er det mer horribelt enn å frakte kjøtt fra Australia eller Sør-Amerika?

Jeg mener folk uansett burde spise mye mindre rødt kjøtt. Det er nesten å jeg synes kjøtt burde rasjoneres.

Det er også slik at det burde gjøres forskjell på delvis beite/uteganger/innestående med fôr fra eget bruk vs dyr som kun fôres med kjøpefôr. Det er jo kraftig energiforskjell i å gi kua grøntfor, silo, turnips og høy som har reist maks et par kilometer, vs å kjøpe alt på Felleskjøpet.

Gammel 21-05-14, 23:43   #177
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reportasje fra Aftenposten om forholdene for de som jobber med innhøsting av tomater i Italia - ikke rart de kan ha lav pris!

Gammel 21-05-14, 23:55   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi er enige, HV. Men det blir jo veldig dumt å gjøre seg avhengige av kraftfor til dyra her til lands når vi faktisk er ganske godt egnet for å ha beitedyr.

Gammel 22-05-14, 09:54   #179
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reportasje fra Aftenposten om forholdene for de som jobber med innhøsting av tomater i Italia - ikke rart de kan ha lav pris!

Prisen er ikke lav når forbrukere kjøper i butikk her i Norge. Hvertfall synes jeg, at tomater er noe av det dyreste jeg unner meg som frukt/grønt. Nå skal jeg dobbeltsjekke opprinnelsesland fremover, takk for link!

Jordbærplukkere blir vel ikke akkurat behandlet som konger her i landet heller, det har også der vært artikler om dårlige arbeidsforhold hos norske bønder. Feie for egen dør først, kanskje...

Det er jo flere heltidsbønder som har imøtekommet tilbudet fra Staten på en positiv måte, og som synes aksjonene til andre i jordbruket er pinlige. Oppdraget til Listhaug var jo nettopp, å legge til rette for at flere kan bli heltidsbønder. Det er jo mulig, tydeligvis, siden en del får det til allerede, uten å drive helindustrialisert.

Når en debattant i en diskusjon i media, er av dem som har 25 sau på beite, i tillegg til heltidsjobb, og ikke ØNSKER å drive større for å kunne være bonde på heltid, så er det et spørsmål om det er myndighetenes oppgave å subsidiere og legge til rette for ENHVER privat og personlig løsning innenfor landbruket.

Gammel 22-05-14, 10:28   #180
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg så overskriften i dag, og det første jeg tenkte var "er det slik de vil ha det i Norge også?"

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.