|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg mente at grad og omfang av overføring er unikt i Norge som jo også gjelder til andre sektorer, ikke bare landbruket.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 19-05-14 kl 00:28. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg har vært med litt rundt på ulike gårder og sett, blant annet gårder med 80 melkekyr som var ute hver dag, når det var mulig. Jeg har også vært på sauegårder, med 200 vinterfora sauer, som ikke kom ut før de skulle til fjells, til tross for god marker kort vei fra fjøset. Jeg ser ikke den at det ikke er mulig å drive større i Norge uten at det går med mer medisiner. Jeg tror at samdrift og sammenslåing av teiger slik at det er mulig å la dyra gå ute er fornuftig og lønnsomt. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Annemede.. De jeg kjenner som har flest kyr dyrker jorda til 24 bruk (som ikke lenger er i drift)for å få nok. De som driver melkeproduksjon her leier jord. Skal de øke med en ekstra robot for å komme opp i listhaug-nivå må det leies enda mer jord, noe som vil kreve enda mer betalt arbeidskraft på gården. Folk som kommer inn utenfra og skal jobbe gjør det ikke gratis. Skal 160 melkekyr beite kan de ikke beite på innleigde teiger på nabobruk. Det må være nærhet til robotene og da begrenser det seg. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
can-jur
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
Det er slik at på de større brukene ser man at statistisk bruker de allerede mer medisiner og beiter mindre. De dyktigste greier å opprettholde trenden fra de mindre, men totalt sett så stiger medisinbruken når str øker.
|
|
|
|
#165 |
|
can-jur
|
Jeg tenker at et småskala, familiedrevet landbruk kanskje er noe av det mest fornuftige vi kan bruke oljepengene våre på.
|
|
|
|
#166 |
|
Permakulturell
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Tusen takk, Floksa, for god og grundig informasjon. Her lærer jeg masse!
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Rema har vel også snakket om å etablere egne meierier. Har de ikke? Er det planene lagt på is? |
|
|
|
|
|
#168 |
|
can-jur
|
Jepp. Også er spørsmålet om den mate de produserer har verdi eller ikke?
Her er det alltid en kaffekopp å få, så bare ta kontakt om du er i nærheten. Vi lever 100% av gården vår ja. En svært utdøende rase.
Dagens regelverk gjør det nesten umulig. Dette er også foreslått endret i den nye jordbruksavtalen.
|
|
|
|
#169 |
|
can-jur
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?En kurositet til.
|
|
|
|
#170 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Meget informativ tråd!
|
|
|
#171 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Det er jo kompliserte greier dette her.
Herfra: Jordbruksoppgjør for dummies.
|
|
|
#172 |
|
Permakulturell
|
Nemlig.
|
|
|
#173 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg syns det at vi skal ha plass til småprodusenter også er et poeng. Landet blir fattigere om alt er sentralisert, og eid av 3-5 store aktører. Akkurat som byen blir kjedeligere og mindre attraktiv om det bare er kjedebutikker overalt. Jeg vil se kuer og høner og sauer ute på beite (OK, kanskje ikke hønene da). Jeg vil kunne stoppe innom et gårdsutsalg. Jeg vil at Norge skal være levende.
|
|
|
#174 |
|
Leser
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Anbefaler 5080 sitt innlegg om jordbruksoppgjøret.
|
|
|
#175 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#176 |
|
Epikur
|
Men er det mer horribelt enn å frakte kjøtt fra Australia eller Sør-Amerika?
|
|
|
#177 |
|
Leser
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Reportasje fra Aftenposten om forholdene for de som jobber med innhøsting av tomater i Italia - ikke rart de kan ha lav pris!
|
|
|
#178 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg tror vi er enige, HV. Men det blir jo veldig dumt å gjøre seg avhengige av kraftfor til dyra her til lands når vi faktisk er ganske godt egnet for å ha beitedyr.
|
|
|
#179 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prisen er ikke lav når forbrukere kjøper i butikk her i Norge. Hvertfall synes jeg, at tomater er noe av det dyreste jeg unner meg som frukt/grønt. Nå skal jeg dobbeltsjekke opprinnelsesland fremover, takk for link!
|
|
|
#180 |
|
Dragedytteren
|
Jeg så overskriften i dag, og det første jeg tenkte var "er det slik de vil ha det i Norge også?"
|
![]() |
|
|