Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-14, 11:04   #181
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva mener du med "reell valgmulighet"? Tror du at Håkon valgte å bli konge fordi han ikke hadde noen andre muligheter? Mannen er høyt utdannet, fra et av verdens ledende universiteter, i tillegg til at han er en forholdsvis godt kjent person i store deler av Europa. Jeg tror ikke jobbtilbudene hadde uteblitt hvis han hadde vært tilgjengelig på jobbmarkedet.

Jeg mener at han hadde et press fra familien til å bli konge, han sa også i et portrettintevju med NRK at han hadde vært i tenkeboksen om hvorvidt han ville bli konge eller ikke, og at han under studietiden i USA var veldig i tvil.
Jeg har da ikke sagt han ikke hadde jobbmuligheter?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 11:05   #182
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant, Pøbelsara? Hva med nynorsk? Norsk kulturarv? Norsk litteraturarv (som kronprinsessen burde være opptatt av)? Jeg syns det virker mye vanskeligere å få privatundervisning i dette, enn i engelsk.

Selvsagt blir engelsken hennes bedre av å gå på den internasjonale skolen, det tror jeg ingen betviler. Det er vel heller spørsmål om den ikke kunne blitt mer enn bra nok i den offentlige skolen også, særlig med ett og annet år i utlandet for videre studier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 11:58   #183
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Man trenger virkelig ikke 100 % perfekt engelsk for å være norsk og kongelig. Men klart; for å fronte fiffige internasjonale elitistiske organisasjoner, er det sikkert kjekt. Virker likevel som dagens norske kongelige klarer seg tålelig bra innenfor både jet set og FN, tross norsk skole.

Jo mer internasjonale de blir, jo mindre interessante synes jeg de blir som et samlende nasjonalt symbol, noe jeg synes er viktig for den kongelige rolle. Konversering ved middager og statsbesøk burde sikkert kunne gå fint uansett.

Gammel 23-06-14, 12:29   #184
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

UNDERVISNINGEN er på engelsk. Det er ikke engelsk konversasjon de lærer. Derfor tror jeg nettopp at det var viktig, og at formålet er at IA skal kunne fortsette skolegang sømløst i et annet land. For å være ærlig tror jeg at overvåkning/public eye-biten er det mest slitsomme ved hele rollen, og den får man deilige friminutt fra ved å bo i utlandet innimellom. Ikke minst for henne. Kanskje hun skal på boardingschool etter hvert? Det kan jeg i så fall godt forstå; for selve ungen er det kanskje mer utviklende å være fri på skole i utland enn lære norsk samfunnsfag på en lokalskole der alle sladrer om alt du foretar deg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:33   #185
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg var forelder til IA så hadde jeg tenkt at jeg skulle gjøre det beste for henne, og om valget hadde vært internasjonal skole så hadde jeg valgt det. Om konsekvensen hadde vært at monarkiet hadde svekket sin posisjon og blitt republikk so be it. Hun kan ha et fantastisk liv uansett.

Gammel 23-06-14, 13:28   #186
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

UNDERVISNINGEN er på engelsk. Det er ikke engelsk konversasjon de lærer. Derfor tror jeg nettopp at det var viktig, og at formålet er at IA skal kunne fortsette skolegang sømløst i et annet land. For å være ærlig tror jeg at overvåkning/public eye-biten er det mest slitsomme ved hele rollen, og den får man deilige friminutt fra ved å bo i utlandet innimellom. Ikke minst for henne. Kanskje hun skal på boardingschool etter hvert? Det kan jeg i så fall godt forstå; for selve ungen er det kanskje mer utviklende å være fri på skole i utland enn lære norsk samfunnsfag på en lokalskole der alle sladrer om alt du foretar deg.

Det siste der har du helt rett i, synes jeg. Klart det er en noe så inni hampen belastende rolle å inneha, særlig for et barn. Så for barnet IA er jeg helt enig med deg. Samtidig så tenker jeg at en fremtidig monark bør ha en sterk tilknytning til- og en solid kunnskap om det landet hun skal være symbolsk overhode for, og utfra det perspektivet synes jeg ikke det er heldig at hun tas ut av systemet.
jeg vet at de ikke lærer bare engelsk konversasjon på OIA, altså - men de har ikke akkurat fokus på hverken norsk litteratur eller samfunnsliv eller kultur og det er det jeg mener er uheldig for henne. Fordi hun skal bli dronning. For hvem som helst annen så tenker jeg at det er en helt ypperlig måte å skaffe seg et godt utgangspunkt for en internasjonal topputdannelse og evt. ditto karriere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 16:28   #187
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes Haakon til tider nesten virker litt brydd i rollen sin og lurer ofte på om han og Mette-Marit egentlig ville ha foretrukket et tilbaketrukket liv i London eller New York innenfor sine high society "sirkler". Type FN-ambassadører for gode formål, de er del av et stort nettverk av likesinnede som står mye friere til og både si og mene hva de vil uten å måtte ta hensyn til alle begrensinger Håkon må så lenge han innehar den rollen han har. De ville sikkert ha foretrukket å bare kunne «komme ut» som Ap-tilhengere og bare leve livet fullt ut som ekte champagne-sosialister i South Kensington eller et annet sted i utlandet MM hvor Mette-Marit kunne ha brukt alle Hermes veskene hun har men må vise måtehold med i kongeriket Norge. For mens man snakker opp oppussing av boliger til kongelige i hundremillioner klassen både i UK og Sverige blir det debatt av skolepenger på 100 000 kr her. I det store bilde er jo det ingenting overhode.

Monarkiet har for lengst utspilt sin rolle men når det er sagt har jeg overhode ingen tro på at vi ville ha valgt en President som har de egenskaper en ekte «statesman» burde inneha. *For hvem skulle det være liksom?
De kongelige er i alle fall, kongelige. Det er da noe.

Gammel 23-06-14, 16:45   #188
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har da masse potensielle "statsmenn". Et argument jeg har hørt ofte er "da skulle du sett vi hadde valgt Carl I Hagen", men se hva som skjedde da han stilte som ordførerkandidat!

Vi hadde valgt Jens Stoltenberg på flekken, banna bein.

Gammel 23-06-14, 16:48   #189
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tatt Støre som president, men han er vel omtrent den eneste.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 16:48   #190
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke noen fan av Snoen men synes han skriver godt her:

http://www.minervanett.no/ikke-min-konge/

"Dette utdanningsvalget peker mot at barnet skal klargjøres for et internasjonalt jet-set-liv. Hun skal følge i sin mors fotspor – Mette-Marit talte som første norske kongelige til FNs generalforsamling forleden. Glücksburgerne farter gjerne rundt på konferanser der verdenseliten forteller hverandre hvor engasjert de er i krig og fred og sånn".

Gammel 23-06-14, 16:53   #191
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Støre og Stoltenger, hjelpes, der så grå og utydelige og snakker klin likt. Hvor er politikere med visjoner og passion i blikket? Jeg hater Blair men jeg tenker store politikere som Obama og Blair. De snakker, ser opp og har faktisk ideologiske overbevisninger de tror på. Støre og Stoltenberg er så middelmådige. Så trauste. Har aldri sette noen av de oppriktige engasjerte utenom da de var ungdomspolitikere. Jeg tror jeg vil se mer av type USA president "egenskaper" i en President og jeg klarer ikke si navnet på en eneste norsk politiker jeg synes snakker ut fra genuine "passion" for det de tror på.

Gammel 23-06-14, 16:57   #192
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Støre og Stoltenberg er så middelmådige. Så trauste.

Jeg er ganske sikker på at det er derfor de er populære her i landet også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 16:57   #193
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det vil komme med republikk. Nå er vi et byråkratisk monarki, og vi dyrker byråkratiske monarkister. Med en republikk kommer det som en republikk krever, tror jeg. Til og med FINLAND har jo klart å produsere en karismatisk kandidat!

Gammel 23-06-14, 17:01   #194
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er ganske sikker på at det er derfor de er populære her i landet også.

Jada, jeg er enig i det. Jeg skulle bare genuint ønske vi hadde politikere med visjoner og som virkelig brenner for det de tror på og som nesten sprekker av entusiasme når de snakker. Politikere som har store tanker, trekker helhetlige linjer og tråder som som ser det større bilde. Jeg synes det er totalt mangelvare i Norge. Jeg klarer som sagt ikke nevne et navn på en politiker jeg synes har disse egenskapene.

Gammel 23-06-14, 17:16   #195
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror den typen politikere døde med kommunikasjonsbransjens inntreden.

Gammel 23-06-14, 17:44   #196
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, Fabian Stang har snudd meg mht ordføreregnethet, ihvertfall. I positiv forstand. Kunne stemt på ham som president, tror jeg.

Gammel 23-06-14, 18:12   #197
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom republikk hadde jeg ønsket et system mer likt Island hvor politisk makt ligger hos statsminister og presidenten hadde en mer sosial rolle. Litt som de kongelige i dag, men frivillig og valgt til det.
Slik president hadde man godt kunne valgt skuespillere og andre til. Odd Børretzen i sine dager feks hadde vært bra.

Gammel 23-06-14, 18:24   #198
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Absolutt. En stasmann/kvinne mer enn en statsmann/kvinne.

Gammel 23-06-14, 19:50   #199
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner jeg kan være med på en slik type republikk, ja.

Og så må jeg humre litt av den såkalte folkeligheten det ropes så høyt om - Kong Olav som tok trikken... Hvor mange ganger i sitt liv tok denne folkekongen trikken, mon tro?

Jeg mener da og å ha lest at Kong Olav var ene og alene som elev på slottet, helt til en eller annen sønn av eliten ble håndplukket som klassekamerat, og at Märtha mimret om en bestefar som tviholdt på formaliteter, så hun måtte neie for Kongen, før hun gikk gi bestefar en klem, og det gikk da vitterlig 9 år før Harald fikk gifte seg med en Pike av Folket - som dog kom fra ytterste overklasse i Oslo hun og.

Kongehuset som folkelighet er en illusjon vi har likt å sole oss i. Kongehuset har aldri vært, og vil aldri bli, en del av folket, samme hvor mye Olav i sin tid tok en tur med trikken.

Gammel 23-06-14, 21:40   #200
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Men Tyskland da. De har vel ingen konge. Og der er det statsministeren som styrer skuta.

Kunne vi ikke bare ha statsminister, statsråder og stortingspresident, og så drite i kongehuset. De har jo over hodet ingen praktisk betydning, ut over at de leder statsråd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.