|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Jeg mener at han hadde et press fra familien til å bli konge, han sa også i et portrettintevju med NRK at han hadde vært i tenkeboksen om hvorvidt han ville bli konge eller ikke, og at han under studietiden i USA var veldig i tvil. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgIkke sant, Pøbelsara? Hva med nynorsk? Norsk kulturarv? Norsk litteraturarv (som kronprinsessen burde være opptatt av)? Jeg syns det virker mye vanskeligere å få privatundervisning i dette, enn i engelsk.
|
|
|
#183 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgMan trenger virkelig ikke 100 % perfekt engelsk for å være norsk og kongelig. Men klart; for å fronte fiffige internasjonale elitistiske organisasjoner, er det sikkert kjekt. Virker likevel som dagens norske kongelige klarer seg tålelig bra innenfor både jet set og FN, tross norsk skole.
|
|
|
#184 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgUNDERVISNINGEN er på engelsk. Det er ikke engelsk konversasjon de lærer. Derfor tror jeg nettopp at det var viktig, og at formålet er at IA skal kunne fortsette skolegang sømløst i et annet land. For å være ærlig tror jeg at overvåkning/public eye-biten er det mest slitsomme ved hele rollen, og den får man deilige friminutt fra ved å bo i utlandet innimellom. Ikke minst for henne. Kanskje hun skal på boardingschool etter hvert? Det kan jeg i så fall godt forstå; for selve ungen er det kanskje mer utviklende å være fri på skole i utland enn lære norsk samfunnsfag på en lokalskole der alle sladrer om alt du foretar deg.
|
|
|
|
#185 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgOm jeg var forelder til IA så hadde jeg tenkt at jeg skulle gjøre det beste for henne, og om valget hadde vært internasjonal skole så hadde jeg valgt det. Om konsekvensen hadde vært at monarkiet hadde svekket sin posisjon og blitt republikk so be it. Hun kan ha et fantastisk liv uansett.
|
|
|
#186 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det siste der har du helt rett i, synes jeg. Klart det er en noe så inni hampen belastende rolle å inneha, særlig for et barn. Så for barnet IA er jeg helt enig med deg. Samtidig så tenker jeg at en fremtidig monark bør ha en sterk tilknytning til- og en solid kunnskap om det landet hun skal være symbolsk overhode for, og utfra det perspektivet synes jeg ikke det er heldig at hun tas ut av systemet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#187 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg synes Haakon til tider nesten virker litt brydd i rollen sin og lurer ofte på om han og Mette-Marit egentlig ville ha foretrukket et tilbaketrukket liv i London eller New York innenfor sine high society "sirkler". Type FN-ambassadører for gode formål, de er del av et stort nettverk av likesinnede som står mye friere til og både si og mene hva de vil uten å måtte ta hensyn til alle begrensinger Håkon må så lenge han innehar den rollen han har. De ville sikkert ha foretrukket å bare kunne «komme ut» som Ap-tilhengere og bare leve livet fullt ut som ekte champagne-sosialister i South Kensington eller et annet sted i utlandet MM hvor Mette-Marit kunne ha brukt alle Hermes veskene hun har men må vise måtehold med i kongeriket Norge. For mens man snakker opp oppussing av boliger til kongelige i hundremillioner klassen både i UK og Sverige blir det debatt av skolepenger på 100 000 kr her. I det store bilde er jo det ingenting overhode.
|
|
|
#188 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgVi har da masse potensielle "statsmenn". Et argument jeg har hørt ofte er "da skulle du sett vi hadde valgt Carl I Hagen", men se hva som skjedde da han stilte som ordførerkandidat!
|
|
|
#189 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg kunne godt tatt Støre som president, men han er vel omtrent den eneste.
|
|
|
|
#190 |
|
anglofil
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgIkke noen fan av Snoen men synes han skriver godt her:
|
|
|
#191 |
|
anglofil
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgStøre og Stoltenger, hjelpes, der så grå og utydelige og snakker klin likt. Hvor er politikere med visjoner og passion i blikket? Jeg hater Blair men jeg tenker store politikere som Obama og Blair. De snakker, ser opp og har faktisk ideologiske overbevisninger de tror på. Støre og Stoltenberg er så middelmådige. Så trauste. Har aldri sette noen av de oppriktige engasjerte utenom da de var ungdomspolitikere. Jeg tror jeg vil se mer av type USA president "egenskaper" i en President og jeg klarer ikke si navnet på en eneste norsk politiker jeg synes snakker ut fra genuine "passion" for det de tror på.
|
|
|
#192 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er ganske sikker på at det er derfor de er populære her i landet også.
|
|
|
|
#193 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg tror det vil komme med republikk. Nå er vi et byråkratisk monarki, og vi dyrker byråkratiske monarkister. Med en republikk kommer det som en republikk krever, tror jeg. Til og med FINLAND har jo klart å produsere en karismatisk kandidat!
|
|
|
#194 |
|
anglofil
Jada, jeg er enig i det. Jeg skulle bare genuint ønske vi hadde politikere med visjoner og som virkelig brenner for det de tror på og som nesten sprekker av entusiasme når de snakker. Politikere som har store tanker, trekker helhetlige linjer og tråder som som ser det større bilde. Jeg synes det er totalt mangelvare i Norge. Jeg klarer som sagt ikke nevne et navn på en politiker jeg synes har disse egenskapene.
|
|
|
#195 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg tror den typen politikere døde med kommunikasjonsbransjens inntreden.
|
|
|
#196 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgTja, Fabian Stang har snudd meg mht ordføreregnethet, ihvertfall. I positiv forstand. Kunne stemt på ham som president, tror jeg.
|
|
|
#197 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgDersom republikk hadde jeg ønsket et system mer likt Island hvor politisk makt ligger hos statsminister og presidenten hadde en mer sosial rolle. Litt som de kongelige i dag, men frivillig og valgt til det.
|
|
|
#198 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgAbsolutt. En stasmann/kvinne mer enn en statsmann/kvinne.
|
|
|
#199 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgKjenner jeg kan være med på en slik type republikk, ja.
|
|
|
#200 |
|
Off the map.
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgMen Tyskland da. De har vel ingen konge. Og der er det statsministeren som styrer skuta.
|
![]() |
|
|