Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-14, 16:41   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er mange muslimer som ikke syns det holder, så det er beregnet mest på markedet som er mer sånn "huff, jeg burde vel spist halalkjøtt, men... OI, der hadde jo Nortura halalkjøtt, fine greier! "- Vil jeg tro.

Min erfaring er at de aller fleste (hverdags-)muslimer syns dette holder, det er kun de som lever etter veldig strenge regler som ikke godtar dette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 17:39   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ingenting å si for kvaliteten på kjøttet om noen har bedt for det, forbannet det eller gandet over det. Selvfølgelig skal det selges. Hallo lizzom.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 18:32   #23
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

De får merke maten med "Kan inneholde små mengder halalkjøtt" da...

For meg som ateist har det ingenting å si om den som slakter bannner eller ber, og man kan vel aldri garantere at kjøttet er bønnefritt. Men kasting av mat er en uting.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 18:36   #24
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Hva med å selge den som ateist-kylling. For den som ikke bryr seg.

Gammel 25-06-14, 18:59   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke likegyldig til slaktemetoder, men hvilke velsignelser og bønner som er lest over mat/jord/drikke har ingen betydning for hvorvidt jeg spiser/bruker/drikker det jeg gjør.

Jeg har spist både halal, kosher, mat fra buddhistiske templer og drukket innviet vin.

For meg kan hvem som helst be for maten min uten at jeg blir støtt eller får problemer med spisingen av den grunn, men jeg vil at slaktingen skal gå for seg på en ålreit måte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 19:00   #26
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Hva med å selge den som ateist-kylling. For den som ikke bryr seg.

Jeg synes ateistene kan av-velsigne kyllingene.

Gammel 25-06-14, 19:04   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes ateistene kan av-velsigne kyllingene.

Var det ikke noen som krevde å få jorda avvigslet? Kanskje man kan avhalalifisere kylling?

For meg er det virkelig likegyldig, men jeg tenker kanskje at de som ikke synes de kan spise halal teller like mye som de som bare kan spise halal. Jeg har dog en mistanke om at den første gruppen vil bli happy så snart det ikke er så mye snakk om det lenger. Men det er mine fordommer kanskje.

Gammel 25-06-14, 19:20   #28
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vil det løse problemet å fylle lokalene med prester, imamer, sjamaner, etc, som alle kan be og velsigne og av-velsigne?
Har visst litt vanskelig for å ta dette seriøst.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 19:22   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vil det løse problemet å fylle lokalene med prester, imamer, sjamaner, etc, som alle kan be og velsigne og av-velsigne?

Ja, en av hver så blir det bingolotto!

Gammel 25-06-14, 19:24   #30
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Av-velsigningen må ateistene ta seg av.

Gammel 25-06-14, 19:26   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Av-velsigningen må ateistene ta seg av.

Men gjelder det da da? Det må vel gjøres av en som har kontakt med gjeldende gudeverden?

Gammel 25-06-14, 19:27   #32
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ga dere meg en god idé. Om det går dårlig med dette lærergreiene, skal jeg starte virksomhet som av-velsigner, av-døper, av-konfirmerer osv. Det må jo være masse penger i det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 20:42   #33
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

jeg tenker kanskje at de som ikke synes de kan spise halal teller like mye som de som bare kan spise halal.

Hvorfor mener du det? Jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå hvorfor noen ikke kan spise kjøtt som er slaktet på halalvis - annet enn av et generelt dyrevernhensyn. Er det virkelig noen som har problemer med at en hellig person (i en religion man selv ikke tilhører) sier en bønn over dyret man slakter

Jeg forstår rett og slett ikke dette. Hvordan er det mulig? Hvilke argumenter kan man bruke som ikke oser av forakt for andres religioner?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 20:45   #34
Guava

Guava sin avatar

Standard

Kan muslimer spise kjøtt som det evt er bedt for av andre? Kristne og jøder er vel ok kanskje?, men hva om halalkjøtt også er velsignet av en santeriaprest eller noe i den duren?

Gammel 25-06-14, 20:48   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Multi-velsignet kjøtt. Det hadde vært noe. Kanskje klistremerker med sertfikater på?

Gammel 25-06-14, 20:51   #36
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk som spiser hos meg skulle bare visst hvor jeg banner og sværer over maten når jeg plages. En slags antivelsignelse.

Gammel 25-06-14, 20:55   #37
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvilke argumenter kan man bruke som ikke oser av forakt for andres religioner?

Sikher kan ikke spise halal-kjøtt og deres tro er vel like viktig å respektere som muslimer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 21:03   #38
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg har vanskelig for å ta sånne religiøse mat hang-ups på alvor i det hele tatt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 21:12   #39
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sikher kan ikke spise halal-kjøtt og deres tro er vel like viktig å respektere som muslimer.

Det var jeg ikke klar over, og jeg er selvsagt enig i at det må respekteres i samme grad.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 21:20   #40
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er mange muslimer som ikke syns det holder, så det er beregnet mest på markedet som er mer sånn "huff, jeg burde vel spist halalkjøtt, men... OI, der hadde jo Nortura halalkjøtt, fine greier! "- Vil jeg tro.

Grunnen til at de fleste muslimer godtar gassing/bedøvelse av dyrene først, er fordi vi ikke er som jødene som ikke godtar dette. Vi har ikke noe problem med det så fremst ikke dyrene dør av gassen eller bedøvelsen. Dette er ett argument som gjør at mange ikke spiser halal-stemplet kylling i det hele tatt i Norge, uansett hvem produsenten er, men velger å kjøpe fra land som slakter uten bedøvelse.

Vi spiser det som er stemplet halal, så lenge vi vet at vi kan stole på firmaet, og vet at slakteren er muslim, at dyrene har hatt det bra før slakt (spesielt snakk om større dyr som lam eller okse) og at de ikke blander dyr som døde før strupen ble kuttet (døde av bedøvelsen) sammen med det andre. Som feks ett svensk firma som heter Qibla Halal, det kjøper vi ikke, fordi vi anser ikke slakterne som muslimer, og fordi de ikke vil garantere 100% at det ikke kommer døde dyr med i produksjonen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.