Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehagesekk

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-14, 09:54   #1
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnehagesekk

Jeg har barnehagestarter til høsten og på utstyrslista står sekk med brystreim. Har googlet meg frem til at Bergans og Beckmann har gode sekker og i en test fra 2012 kom Beckmann bedre ut enn Bergans, men det ser ut til at Bergans har oppdatert sekken sin siden da.

Forskjellen på sekkene er tilsynelatende regnrekk (Beckmann har, Bergans har ikke) og sidelomme til drikkeflaske (Bergans har, Beckmann har ikke). Er disse tingene viktige?

Andre ting å tenke på, eventuelt andre sekker?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-14, 09:59   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehagesekk

De sekkene du nevner høres ut som skolesekker fordi de har lomme til flaske og regntrekk. Beckman har en liten sekk, men den er uten drikkelomme og regntrekk. Du skriver barnehagestart. Skal du ha sekk til 1 åring?

Gammel 04-07-14, 10:07   #3
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har akkurat kjøpt Beckman med regntrekk til treåringen, de går mye tur og da er det jo supernyttig. Den er ikke skolesekkstørrelse, så tror de har flere modeller med regntrekk.

Gammel 04-07-14, 10:14   #4
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

De sekkene du nevner høres ut som skolesekker fordi de har lomme til flaske og regntrekk. Beckman har en liten sekk, men den er uten drikkelomme og regntrekk. Du skriver barnehagestart. Skal du ha sekk til 1 åring?

12 L-sekken til Bergans (Nordkapp) er barnehage-sekk. Min pode hadde 10 L fra Troll, den var han/vi veldig fornøyd med, gammel modell av Bergans hadde vi som reserve-sekk. Nå har vi akkurat oppgradert til 18 L-sekken fordi han er så lang i ryggen at Troll-sekken ble ubehagelig. Gutten min likte Troll-sekken bedre enn Bergans-sekken fordi den ikke hadde lokk, men bare glidelås oppå. For han har det vært veldig viktig å klare mest mulig selv, og det tok lenger tid å klare å få opp spenna på Bergans-sekken enn å få opp glidelåsen på Troll-sekken. En annen fordel er at den har to lommer/rom (+ et lite helt ytterst), og jeg har da plassert kosen/bamsen i det nest ytterste og matboks og drikkeflaske i det innerste, så er det ingen risiko for søl på bamsen.

Jeg synes nettinglomme til drikkeflaske er veldig praktisk. Troll-sekken har regntrekk også, men det har aldri vært i bruk, så det hadde jeg absolutt ikke giddet å prioritere. Sekken tåler en del vann og det er ofte begrenset hvor lange turene blir om det er skikkelig øsevær.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 04-07-14 kl 10:24.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-14, 10:16   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt bergans 12 l til barnehage, og vært fornøyd.

Gammel 04-07-14, 10:19   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hvor gammel er barnehagestarteren?

Jeg ville ventet med å kjøpe skikkelig bæresekk til de faktisk går på tur og bærer sekken med drikkeflaske og evt. matpakke selv. Da kan du se hva som er på markedet da, og hvordan dette passer til størrelsen på barnet.

Mellombror har arvet 12l-sekken fra Norrøna etter storebror, og liker ikke den tur-aktige berganssekken som vi arvet av noen andre.

Lillesøster på småbarn (21 mnd) har ofte med seg så mye annet at en liten barnehagesekk blir for lite for å ta med bytettøy, bleier, støvler og evt. teppe til vogna. Hun bærer ikke sekken sin enda, tror hun sitter i vogn når de går til og fra der de er på tur. Ettersom barnehagesekken fra guttene er utslitt etter 8 års aktiv bruk, vil jeg på et tidspunkt kjøpe ny sekk til henne når det blir aktuelt å bytte ut den søte, men ufornuftige sekken med labolina på.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-14, 10:20   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt Bergans Nordkapp 12L til begge her, meget godt fornøyd. Regntrekk får du til de færreste barnehagesekker, så det hadde jeg ikke satt som et must.

Gammel 04-07-14, 10:21   #8
Cauchy

Cauchy sin avatar

Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Både Bergans og Beckmann er 12 l, jeg tror det er grei barnehagestørrelse. Barnehagestarteren er 14 mnd.

Gammel 04-07-14, 10:27   #9
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helsport Elg er forresten også veldig fine sekker.

Gammel 04-07-14, 10:31   #10
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg har akkurat kjøpt Beckman med regntrekk til treåringen, de går mye tur og da er det jo supernyttig. Den er ikke skolesekkstørrelse, så tror de har flere modeller med regntrekk.

Det har de. De har en egen barnehagesekk også.

Gammel 04-07-14, 10:31   #11
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Helsport Elg er forresten også veldig fine sekker.

Men den er vanskelig å åpne.

Gammel 04-07-14, 10:33   #12
millact

Standard

12 L-sekken til Bergans (Nordkapp) er barnehage-sekk. Min pode hadde 10 L fra Troll, den var han/vi veldig fornøyd med, gammel modell av Bergans hadde vi som reserve-sekk. Nå har vi akkurat oppgradert til 18 L-sekken fordi han er så lang i ryggen at Troll-sekken ble ubehagelig. Gutten min likte Troll-sekken bedre enn Bergans-sekken fordi den ikke hadde lokk, men bare glidelås oppå. For han har det vært veldig viktig å klare mest mulig selv, og det tok lenger tid å klare å få opp spenna på Bergans-sekken enn å få opp glidelåsen på Troll-sekken. En annen fordel er at den har to lommer/rom (+ et lite helt ytterst), og jeg har da plassert kosen/bamsen i det nest ytterste og matboks og drikkeflaske i det innerste, så er det ingen risiko for søl på bamsen.

Jeg synes nettinglomme til drikkeflaske er veldig praktisk. Troll-sekken har regntrekk også, men det har aldri vært i bruk, så det hadde jeg absolutt ikke giddet å prioritere. Sekken tåler en del vann og det er ofte begrenset hvor lange turene blir om det er skikkelig øsevær.

Eldste har hatt både 10 literen til troll og 12 literen til bergans. Gode begge to.

Troll får du ofte på tilbud hos Ark, BR-Leker eller Toys R Us.

Gammel 04-07-14, 10:34   #13
millact

Standard

Jeg hadde ikke kjøpt sekk til en bhg starter på 1 år. Hadde heller båret klær osv i plast bærenett.

Gammel 04-07-14, 10:35   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg hadde ikke kjøpt sekk til en bhg starter på 1 år. Hadde heller båret klær osv i plast bærenett.

Ikke jeg heller. Min gutt fikk sekk før overgang til stor avdeling, og det var ganske stas. Men før det var han lite på tur med barnehage og de få turene han var på, bar de voksne mat, drikke og klær. Det samme gjorde jeg da vi var på tur i helgene. I noen barnehager bærer barna sekker selv mye tidligere, så jeg ville hørt med barnehagen.

Gammel 04-07-14, 10:42   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt sekk hele veien, men de bar jo ikke sekken selv før de kom over på storbarnavdeling nærmest, så den var mest praktisk for oss de første årene altså, ikke for mer enn det. Så hvordan du evt. velger å frakte matpakke, drikke og klær t/r den første tiden er ganske så opp til deg vil jeg tro. Det er senere, når de begynner å gå tur hvor de bærer selv, at sekk er et must.

Gammel 04-07-14, 10:43   #16
Cauchy

Cauchy sin avatar

Standard

Ikke jeg heller. Min gutt fikk sekk før overgang til stor avdeling, og det var ganske stas. Men før det var han lite på tur med barnehage og de få turene han var på, bar de voksne mat, drikke og klær. Det samme gjorde jeg da vi var på tur i helgene. I noen barnehager bærer barna sekker selv mye tidligere, så jeg ville hørt med barnehagen.

Det står på utstyrslista til småbarn, så vil tippe det blir bruk for det etter hvert, men jeg skal høre med andre som har hatt barn i barnehagen og barnehagen selv før jeg kjøper.

Hva er argumentene for å vente? Kommer det bedre sekker? Er det viktig å sjekke at sekken passer gutten? Stas for gutten å få ny sekk?

Gammel 04-07-14, 10:46   #17
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Det står på utstyrslista til småbarn, så vil tippe det blir bruk for det etter hvert, men jeg skal høre med andre som har hatt barn i barnehagen og barnehagen selv før jeg kjøper.

Hva er argumentene for å vente? Kommer det bedre sekker? Er det viktig å sjekke at sekken passer gutten? Stas for gutten å få ny sekk?

Viktig at sekken passer barnet, ja.

Jeg kan rett og slett ikke tenke meg at en 1-åring har behov for sekk. Mener å huske at det stod på vår liste også for eldste, vi kjøpte sekk, det tok flere år før den ble tatt i bruk.

Gammel 04-07-14, 10:46   #18
Input

Input sin avatar

Standard

Det kommer bedre sekker, f.eks. er Bergans Nordkapp forbedret ganske mye de siste årene. Jeg mener dessuten at det er viktig at sekken passer barnet, men det kommer nok anpå hvor mye den brukes. Min gutt bærer nå (3,5 år) egen sovepose, ulltøy til soving og kosen sin når vi er på overnattingstur, dette blir litt over 1 kg. Og vi er mye på tur og går langt, han har alltid egen sekk. Om sekken bare blir brukt i barnehagen der turene er forholdsvis korte og vekten lav, er det nok ikke like viktig.

Gammel 04-07-14, 11:34   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har den minste Bergans. Ny for ti år siden, fortsatt like hel og sitter godt på ryggen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-14, 11:39   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mine to gikk fem år i barnehage og brukte aldri sekk. Med det mener jeg at de aldri var på tur der de bar med seg mat/drikke o.l. selv. De hadde 12L-sekker fra Bergans som de fikk fordi det sto på utstyrslista, men jeg kunne like godt spart meg det innkjøpet siden de var altfor små til å frakte skifteklær og yttertøy i. Når ungene ikke brukte dem heller ble de bare bortkastet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.