Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terrortrusselen mot Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-14, 16:47   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrortrusselen mot Norge

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Dere som kjenner at dere ikke er engstelige, oppholder dere dere på de mest utsatte stedene som Gardermoen, sentralstasjonen osv? Altså, hadde jeg bodd utenfor Oslo og ikke vært nødt til å dra til de mest utsatte steden hadde jeg også klart å la fornuften styre, stole på politiet, reflektere over hva dette gjør med landets muslimer. Men de fleste er seg selv nærmest, også jeg, så det at vi (hele og deler av kjernefamilien) skal til Gardermoen flere ganger i denne perioden gjør at jeg ikke klarer å skyve dette like lett unna, som jeg ville klart om jeg hadde hatt feks Sola som knutepunkt.

Så, om noen som oppholder seg her har gode argumenter for å holde seg lugn, så jatakk.

Ja, jobber i Oslo sentrum rett ved der det sprengte bombe for tre år siden, er stort sett daglig gjennom Oslo S, og når jeg er "ute" på jobb er det alltid i høyprofilerte settinger med store menneskemengder. Og man holder seg lugn fordi det er frykt terroristene ønsker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 17:18   #102
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så rart at sånt skjer. På den ene siden skal man ha et våkent blikk, på den andre siden ikke få panikk. Slik det fremkom av artikkelen dreide det seg ikke om en dame som ønsket å gjøre ting kjipt for mørkhudete, men som rett og slett ble livredd og handlet deretter.

Når det er sagt skjønner jeg jo at det var kjipt for fetteren til Fibi og andre passasjerer.

Jeg synes denne kvinnen var helt på jordet. Det var jo ikke noe mistenkelig ved denne mannen. Hun hadde flyskrekk og lot sin redsel gå ut over et uskyldig menneske og resten av passasjerene. Tatoveringer, ikkehvit og ingen håndbagasje - hva i all verden er mistenkelig ved det?

Gammel 25-07-14, 18:06   #103
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes denne kvinnen var helt på jordet. Det var jo ikke noe mistenkelig ved denne mannen. Hun hadde flyskrekk og lot sin redsel gå ut over et uskyldig menneske og resten av passasjerene. Tatoveringer, ikkehvit og ingen håndbagasje - hva i all verden er mistenkelig ved det?

Enig. Slike (over)reaksjoner er virkelig med på å spre frykt.

Gammel 25-07-14, 18:09   #104
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig.
Det er greit at man skal være årvåken, men om man får så panikk bør man gå av flyet selv ...

Gammel 25-07-14, 18:45   #105
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Helt ærlig, hun burde vært fjernet fra flyet for å spre frykt. Hennes panikk kan ikke gå utover flere hundre mennesker.

Gammel 25-07-14, 18:59   #106
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, hun var jo det. Jeg mener bare at jeg tror ikke hun var rasjonell, men i en slags panikk- angst- situasjon. Altså ikke frekk, men livredd. Og slik ka jo panikk utarte seg.

Gammel 25-07-14, 19:11   #107
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hun var jo det. Jeg mener bare at jeg tror ikke hun var rasjonell, men i en slags panikk- angst- situasjon. Altså ikke frekk, men livredd. Og slik ka jo panikk utarte seg.

Hun var jo tydeligvis klar over flyskrekken sin, og da burde hun la være å fly siden hun lar denne situasjonen påvirke seg i så stor grad. Du skriver at du ikke synes det er rart dette skjedde, men der er jeg uenig. Jeg synes det er rart at voksne mennesker lar egen flyskrekk få slike konsekvenser for andre. Jeg er klar over at flyskrekk er vanskelig og ikke noe man styrer selv, men det denne damen gjorde synes jeg uansett var helt uakseptabelt.

Det er derfor jeg mener vi alle har et ansvar for å leve som vi pleier og ikke la. en eventuell frykt for dette styre oss. Hvis ikke kommer mange ikkehvite til å oppleve trakassering framover.

Gammel 25-07-14, 19:18   #108
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har opplevd noe lignende for en del år siden med ett menneske som gikk totalt i lås og nektet å ta bussen med meg ombord. Det var buss for tog og vi var på siste bussen.

Enden på visa var at jeg måtte vente på jernbanestasjonen på Lillehammer i fire timer med tre små unger, til neste tog kom, og betale ny billett fra Lillehammer til Fauske.

Gammel 25-07-14, 19:32   #109
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg har opplevd noe lignende for en del år siden med ett menneske som gikk totalt i lås og nektet å ta bussen med meg ombord. Det var buss for tog og vi var på siste bussen.

Enden på visa var at jeg måtte vente på jernbanestasjonen på Lillehammer i fire timer med tre små unger, til neste tog kom, og betale ny billett fra Lillehammer til Fauske.

Så ekkel opplevelse. Her burde jo NSB sørget for at dette mennesket ble stående igjen og du og barna reiste videre. Meldte du hendelsen til Diskrimineringsombudet?

Gammel 25-07-14, 19:33   #110
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg blir så sint når jeg leser sånne ting.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 19:47   #111
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så ekkel opplevelse. Her burde jo NSB sørget for at dette mennesket ble stående igjen og du og barna reiste videre. Meldte du hendelsen til Diskrimineringsombudet?

Jupp, de tok det med NSB, og jeg fikk noen gratisbilletter da og pengene tilbake for de billettene jeg måtte kjøpe for å komme meg videre.

Dvs, pengene tilbake for billettene fikk jeg med en gang jeg sa ifra om det til NSB da jeg kom til Narvik, de var jo helt sjokkert over behandlingen.

Men jeg er generelt ikke så imponert over NSB når det skjer noe hehe, har litt for mange historier med de nå :P

Gammel 25-07-14, 19:52   #112
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Uansett - veldig bra at du meldte det. Man kan jo håpe at det vil forbedre rutiner og holdninger hos NSB og andre på sikt.

Gammel 25-07-14, 19:57   #113
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Herregud. I begge disse tilfellene (flyturen og Nabbe) ville det riktige være at den med angstanfallet ble satt av flyet/bussen. Det er kjipt for den med angsten, så klart, men det er en del av problemet med angsten, og ikke noe man løser ved å la det gå utover andre. Jeg tipper at både denne flykapteinen og NSB ble så blendet av den maktesløsheten et angstanfall kan gi, at de rett og slett feulbedømte noe helt hårreisende. Det er voksne mennesker, det er grenser for hvor langt man skal gå for å forsikre folk om at det ikke er monstre under senga.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 19:59   #114
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Uansett - veldig bra at du meldte det. Man kan jo håpe at det vil forbedre rutiner og holdninger hos NSB og andre på sikt.

Nja vet nå ikke helt :P Har opplevd mye med dem. Ble blandt annet bedt om å bare slutte å sutre og akseptere at jeg bor i Norge, da jeg sa ifra til konduktøren at en mann drakk ustadig i familievogna og strøk datteren min og flere andre jenter, på rompa/kroppen generelt.

Gammel 25-07-14, 20:51   #115
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Herregud. I begge disse tilfellene (flyturen og Nabbe) ville det riktige være at den med angstanfallet ble satt av flyet/bussen. Det er kjipt for den med angsten, så klart, men det er en del av problemet med angsten, og ikke noe man løser ved å la det gå utover andre. Jeg tipper at både denne flykapteinen og NSB ble så blendet av den maktesløsheten et angstanfall kan gi, at de rett og slett feulbedømte noe helt hårreisende. Det er voksne mennesker, det er grenser for hvor langt man skal gå for å forsikre folk om at det ikke er monstre under senga.

Et problem i slike situasjoner er også raskt at man får "damned if you do damned if you don't". Hvis det kom ut i media at noen hadde meldt i fra og det ikke ble fulgt opp eller at melderen hadde "fått straff", hadde det også blitt feil. Politiet er nødt til å sjekke opp tips når de kommer, flyselskapene vil ikke ha dårlig pr hvis de ikke tilkaller politiet og man vil ikke gjøre folk nervøse for å bli "straffet" hvis de melder i fra. Media vil i slike saker ikke være nådig...

Gammel 25-07-14, 23:17   #116
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein tanke som slo meg - det er justisministeren som har ansvar for tiltaka som er sett i kraft. Kan det vere ein demonstrasjon av handlekraft frå FrP si side? Eller er trugslane langt meir alvorlege enn det framstår som?

Eg synest det er veldig snodig med denne kombinasjonen av seriøse tiltak (som han Lillestrøm-trenaren som blei bortover frå flyplassen i eit døgn, for ein bombespøk) og neddyssing av frykt. Eg får ei kjensle av at det snakkes med to tunger, og veit ikkje kva eg skal tru.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 23:35   #117
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ein tanke som slo meg - det er justisministeren som har ansvar for tiltaka som er sett i kraft. Kan det vere ein demonstrasjon av handlekraft frå FrP si side? Eller er trugslane langt meir alvorlege enn det framstår som?

Eg synest det er veldig snodig med denne kombinasjonen av seriøse tiltak (som han Lillestrøm-trenaren som blei bortover frå flyplassen i eit døgn, for ein bombespøk) og neddyssing av frykt. Eg får ei kjensle av at det snakkes med to tunger, og veit ikkje kva eg skal tru.

Slik saken har blitt lagt fram, var det jo PST som tok kontakt tidlig med høyt politisk hold. Selv om justisdep. har et overliggende ansvar her, ligger nok tiltakene for hva som gjøres nå i stor grad hos politiet. Det å ellers bare skape en slik frykt i samfunnet er nok noe man også har diskutert før man gikk i gang med tiltakene.

At folk som skal spøke med dette på en flyplass blir bortvist synes jeg er helt greit. Alle normalt oppegående mennesker forstår at dette ikke er noe man spøker med. Og det har vært mangt en mediesak tidligere fra rundt i verden om hva som har skjedd med de som har spøkt med dette.

Gammel 25-07-14, 23:59   #118
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Kan man egentlig beskytte seg mot terror? Hvis noen absolutt vil tror jeg de kan sprenge seg i lufta uansett hvor mange politifolk og soldater man setter inn. På en måte er det jo terror vi opplever allerede - frykten dette skaper blant en del av oss.

Jeg er litt usikker på effekten av alle disse sikkerhetstiltakene. Tror de har liten reell effekt på sikkerhet, og mens de er et forsøk på å svare på folkets rett på sikkerhet så tror jeg de kan bidra til økt frykt hos mange, og sånn sett bidra til opplevd terror.

Gammel 26-07-14, 00:36   #119
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Enn om alt dette er en avledningsmanøver? Kanskje ikke Norge er målet.

Gammel 26-07-14, 00:42   #120
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kan jo også hende at de endrer målet nå som Norge har satt inn sikkerhetstiltak. Så gjør de det i Sverige i stedet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.