Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terrortrusselen mot Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-14, 16:55   #141
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Terrortrusselen mot Norge

Økte ressurser til HV kom ganske raskt etter 22. juli 2011, og altså under forrige regjering, før det hadde de jo knapt nok penger til å gjennomføre øvelse annethvert år, slik de egentlig skal. Mannen min har vært på to øvelser etter den tid, og etter hva jeg har skjønt er det meste de gjør forberedelser til å kunne bistå under eventuelle terrorangrep. Mannen min vil ikke gå i detalj, men jeg har snappa opp litt. (Han er ikke i innsatsstyrken, de har trent oftere hele veien.)

Gammel 26-07-14, 17:03   #142
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Og ellers er jeg vel på linje med mange andre i tråden: Jeg blir urolig når jeg tenker på det, men prøver å la være. Og jeg lar ikke være å gjøre ting jeg ellers ville ha gjort, vi kan ikke vite hvor og når terrorister vil slå til, og risikoen er der enten PST sitter på info eller ikke, så det nytter ikke gå rundt å være redd. Jeg kan ikke gå og grue meg til hver dag mannen min skal på jobb med tog gjennom Oslo, jeg kan ikke gå og gruble på hva som skjer om han blir kalt ut, jeg kan ikke la være å dra med ungene på tur dit vi har lovt. Det gjør oss ikke tryggere, bare reddere.

Gammel 27-07-14, 00:33   #143
Muffe
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
Muffe er litt kul
Standard

Er urolig. Veldig skjør i utgangspunktet, så det tar litt tak. Reagerer litt på nettside-overskrifter osv. Burde egentlig gitt meg selv en viss mediabegrensing. Jeg trenger ikke vite alle tenkelige og utenkelige scenarioer som er mulig. Men det er flott å se at den menige nordmann ser ut til å takle det bra, og ikke lar frykten overta.

Muffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 02:00   #144
Muffe
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
Muffe er litt kul
Standard

Er urolig. Veldig skjør i utgangspunktet, så det tar litt tak. Reagerer litt på nettside-overskrifter osv. Burde egentlig gitt meg selv en viss mediabegrensing. Jeg trenger ikke vite alle tenkelige og utenkelige scenarioer som er mulig. Men det er flott å se at den menige nordmann ser ut til å takle det bra, og ikke lar frykten overta.

Muffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 02:33   #145
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er den planlagte turen for mannen til Melkøya avlyst. Det er lite info rundt det, men jeg tenker at de kanskje ikke gjør noe ut over ordinær drift.

Jeg føler at jeg sitter i en lite utsatt del av landet, og derfor er det vanskelig å ta denne trusselen direkte innover seg. Jeg synes det er tøft gjort av dere som beveger dere i de mest opplagte målene å gå på som før og ikke la dere skremme.

Gammel 27-07-14, 02:50   #146
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hm. Jeg er ikke spesielt tøff, men jeg føler meg temmelig rolig. Litt ekkelt i begynnelsen, og jeg sjekker nettaviser jevnlig, men ellers bekymrer jeg meg lite. Jeg vurderer alenetur til Tyrkia til uken, noe som innebærer både Oslo s, Gardermoen (og ikke minst Tyrkia alene. ). Kanskje jeg bare er dum.

Og uansett kommer jeg mest trolig til å oppholde meg en del både på Oslo S og i sentrum på mandag (antatt mulig terrortidspunkt) og det bekymrer meg heller ikke så mye.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 10:07   #147
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Hm. Jeg er ikke spesielt tøff, men jeg føler meg temmelig rolig. Litt ekkelt i begynnelsen, og jeg sjekker nettaviser jevnlig, men ellers bekymrer jeg meg lite. Jeg vurderer alenetur til Tyrkia til uken, noe som innebærer både Oslo s, Gardermoen (og ikke minst Tyrkia alene. ). Kanskje jeg bare er dum.

Og uansett kommer jeg mest trolig til å oppholde meg en del både på Oslo S og i sentrum på mandag (antatt mulig terrortidspunkt) og det bekymrer meg heller ikke så mye.

Så mandag er mulig antatt tisdpunkt?
Kjenner dette gir meg enda mer vondt i magen, mtp flyturen i morgen fra Osl.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 10:13   #148
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Så mandag er mulig antatt tisdpunkt?
Kjenner dette gir meg enda mer vondt i magen, mtp flyturen i morgen fra Osl.

Ja, det er mandag de har gått ut med. Men det betyr jo bare at nå som det er så kjent kan det hende de utsetter det............

Gammel 27-07-14, 10:35   #149
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, det er mandag de har gått ut med. Men det betyr jo bare at nå som det er så kjent kan det hende de utsetter det............

Kven er "de"? Har ikkje fått med meg at PST har bekrefta dette. Har kun sett mediaspekulasjonar om at det kan vere ein mulig dag sidan det er avslutninga på Ramadan.

Gammel 27-07-14, 11:08   #150
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det beste vern mot terror er å leve livet sitt fryktløst og ubesværet. Det betyr ikke å innebære at man er sløv og lite årvåken, men å la lite spesifikke trusler om "noe" hindre meg i å leve livet som vanlig er uaktuelt. Jeg bor i en "stor" by og har bodd mange år i Oslo med kontor midt i sentrum, jeg har bodd i et av de få europeiske landene som har vært hjemsøkt av terroraksjoner (Irland) og vært i Palestina. Jeg er påpasselig, men ikke særlig hysterisk.

Jeg husker jeg spurte min farmor hva hun gjorde under krigen, og hun svarte at hun levde livet sitt så godt hun kunne. Det tror jeg er en grei teori.

Gammel 27-07-14, 12:04   #151
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Kven er "de"? Har ikkje fått med meg at PST har bekrefta dette. Har kun sett mediaspekulasjonar om at det kan vere ein mulig dag sidan det er avslutninga på Ramadan.

Ok, kanskje ikke "de", men det antas vel å være en gruppe som står bak. Ikke bekreftet, nei, men i alle fall sagt at det kan være dagen. Det er jo også derfor id kravet gjelder tom i morgen.

Gammel 27-07-14, 14:51   #152
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Her står det at det er PST som har nevnt mandag som en mulig dag.

Sitat:

Tidligere har TV 2 meldt at det i en gradert trusselvurdering Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har utarbeidet, er høytiden Id, avslutningen på fastemåneden ramadan, spesifikt nevnt som dagen der et mulig terrorangrep mot Norge kan skje.

Jeg er helt enig i at man skal leve som normalt. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg HAR en knute i magen, og syns det er fryktelig nifst det hele. Men som det er skrevet i nyhetene jeg linket til, så er dette noe som lett kan skje igjen.
Vi er definitivt ikke lenger et bortgjemt land i verden.

Gammel 27-07-14, 14:55   #153
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Her står det at det er PST som har nevnt mandag som en mulig dag.

Jeg er helt enig i at man skal leve som normalt. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg HAR en knute i magen, og syns det er fryktelig nifst det hele. Men som det er skrevet i nyhetene jeg linket til, så er dette noe som lett kan skje igjen.
Vi er definitivt ikke lenger et bortgjemt land i verden.

Jeg er jo enig med deg, synes også det er nifst. Kommer til å ta mine forhåndsregler all den tid jeg kan det og unngå store menneskemengder.

Gammel 27-07-14, 17:10   #154
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg husker jeg spurte min farmor hva hun gjorde under krigen, og hun svarte at hun levde livet sitt så godt hun kunne. Det tror jeg er en grei teori.

Ja! Det tror jeg er en god guideline. Dette er rett og slett noe vi må lære oss å håndtere. Sannsynligheten for at noe skjer er ganske lav. Sannsynligheten for at man selv tilfeldigvis også er akkurat der det skjer, når det skjer, er enda lavere.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 17:51   #155
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og husk at London ofte er under samme terrortrussel som vi er nå, uten at det har stor innvirkning på dagliglivet (eller våre reiser dit).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 18:15   #156
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt poeng, Tallulah. Jeg har opplevd å bli evakuert på grunn av bombetrussel i Dublin (IRA) og det forhindret ikke at jeg flyttet dit for en periode senere. Dublinere flest letter ikke et øyelokk, ei heller londonere som stadig sitter en time eller to fast på t-banen pga bombetrussel.

Jeg klarer ikke å bli redd av de truslene, men folk er nå forskjellige. Det rareste er allikevel folk som klarer å bli helt hysteriske av dette, oppbrakte av at ettellerannet i Norge ikke fungerte superoptimalt (i verdens rikeste land!) mens de gir en god dag i hverdagen for folk i Syria, Gaza, Sudan eller andre steder det er litt stress å leve normalt og det virkelig er ordentlig farlig å gå på butikken, stikke bort til naboen eller ta en tur ut i hagen.

Gammel 27-07-14, 19:00   #157
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags konklusjon er dette, at hvis folk blir redde og oppskaket av en alvorlig terrortrussel mot eget land, så gir de en god dag i kriger og elendighet i resten av verden?

Jeg har brukt mange år på å prøve å riste av meg den knugende søttitallsoppdragelsen, der en alltid skulle ha dårlig samvittighet over å ha det bra mens så mange levde i sult og krig. Jeg er oppriktig trist og opprørt over både Gaza og Ukraina og Syria og masse masse annet fælt som foregår i verden på heltid, men det gjør ikke tanken på terroraksjoner på norsk jord noe mere hyggelig eller bagatellmessig for de som evt. blir rammet. Det hadde neppe blitt mobilisert og informert på denne måten hvis ikke det hadde vært noe konkret og alvorlig som lå bak.

Jeg lever som vanlig og er ikke kjemperedd, men det er skremmende å tenke på hva som kan komme til å skje. Spesielt når en begynner å tenke på kjemiske våpen og drikkevann og i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 20:19   #158
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Hittil har jeg egentlig ikke vært spesielt redd eller latt være å gjøre som vi pleier.
Men nå kjente jeg at det føltes helt unødvendig å ta toget til Oslo S i morgen, bare for å tusle en tur på kino med ungene. Det er ingen krise om vi gjør det en annen dag, og selv om jeg blir litt trassig fordi ingen trussel skal få meg til å la være å gjøre ditt eller datt, så er det allikevel noe som stopper meg fra å gjøre det jeg hadde tenkt til i morgen.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 22:14   #159
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det er ingen konklusjon, Filifjonka, bare en observasjon av at det i min perifere facebookfeed er sammenfall mellom komplett hysteri når det er noe med verdens rikeste land og komplett apati hva gjelder andre land. Sammenfallet betyr ikke at det ene må bety det andre i alle sammenhenger, det var bare en løs observasjon.

Gammel 27-07-14, 22:22   #160
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg var mer engstelig under tordenværet på hytta i fjellheimen i går, enn for det at jeg har planer om å besøke både Oslo S og flere større arrangementer med det aller første.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.