Sv: All inclusive - hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ikke sant? Nettopp derfor blir jeg så lei av stikkene mot ettbarnsforeldre, at vi liksom ikke har rett til å uttale oss siden vi ikke har syv kranglende barn, liksom.
Nå dro jo jeg inn ett barn vs mange, og det var ikke ment som noe nedvurdering av ettbarnsforeldre. Ei heller vet jeg hvordan det er å ha en diger barneflokk selv. Men ofte kan man se at de som har få og/eller veldig enkle barn lett kan uttale at "jamen *insert aktivitet* med barn er da slettes ikke vanskelig. F.eks. Motstykket til at de som har barn som er gode venner stiller seg utenforstående til at man ønsker å ha med lekekamerater på tur liksom. Jeg mener overhodet ikke at de med bare ett barn ikke skal komme med innspill. Samtidig synes jeg man bør ta høyde for at folk med mange barn eller krevende hverdager eller dårlig råd eller hva som helst tar valg en selv synes er forkastelige, men som man kanskje ville tatt selv i samme situasjon.
Jeg er hverken storfan av AI eller innehaver av en diger barneflokk, men kan lett forestille meg at har man mange barn i ulik alder så er slike steder med tilbud for alle mellom 3 og 15 fristende. Derav min historie om hvor enkelt det faktisk var å ha med "Emil"en vår på museumsrunder i påsken, noe i alle fall jeg opplevde som mye lettere enn å tilrettelegge for fem barn under skolealder, som vi gjorde mange ferier på rad for noen år siden. Og nettopp med de erfaringene i bagasjen får jeg litt bismak da en del fremhever hvor Riktig de gjør ting da ting tross alt ligger til rette for det. Jeg er av typen som får litt panikk av tanken på mange og tette barn, og blir imponert bare de kommer seg avgårde uten å glemme igjen noen hjemme egentlig. 
Igjen, jeg mente virkelig ikke å nedvurdere ettbarnsfamilier, og det er helt sikkert utfordringer der som ikke jeg ikke har kjennskap til. Men av og til (og slettes ikke bare på forum) støter jeg på en del som nesten ser ut til å stille seg uforstående til at ikke alle f.eks alltid er med på alle treninger, stiller to voksne på alle møter, ikke alltid har mulighet til å være tilgjengelig for barnet 24/7. Og der merker vi en stor forskjell allerede fra en til to avleggere, og jeg vil tro de med mange små kjenner enda mer på. Jeg mener ikke at de med ett barn ikke har lov å være stolte av seg selv, men det kan virke veldig arrogant om man ikke samtidig legger inn det faktum at man ikke helst skulle være både en og to andre steder idet man henter den håpefulle på bursdag liksom.
|