Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hettegensere til barnehagebarn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 11:15   #41
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hettegensere til barnehagebarn?

Mine barn får både hettejakker og popcorn lenge før tre års alder.
Jeg synes forøvrig ikke disse tingene kan sammenlignes med suboptimal bilsikring eller å ikke bruke hjelm når man sykler (begge deler hadde forøvrig vært uaktuelt hos oss, her er det alltid hjelm, også for voksne, og bakovervendt så lenge som mulig).

Gammel 16-08-14, 11:29   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke to hettegenserdødsfall er så mye, og har latt mine gå med det siden de var ganske små. Popcorn har de også spist fra de var ganske, det er liksom ikke så veldig ofte vi har det uansett. Er ikke så veldig engstelig av meg, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 12:05   #43
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, selvsagt ikke. Hetter har null funksjon, det finnes masse alternativer og en ikke ubetydelig risiko. 10-åringen her har akkurat fått begynt å bruke hettegenser, hettejakke har han brukt et par år med glidelåsen halvåpen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 12:06   #44
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mine barn får både hettejakker og popcorn lenge før tre års alder.
Jeg synes forøvrig ikke disse tingene kan sammenlignes med suboptimal bilsikring eller å ikke bruke hjelm når man sykler (begge deler hadde forøvrig vært uaktuelt hos oss, her er det alltid hjelm, også for voksne, og bakovervendt så lenge som mulig).

Jeg synes altså heller ikke det er sammenliknbart, bilsikring og sykkelhjelm er selvfølgelig mye viktigere. Poenget var at dette er ting jeg gjør for å få ro i sjela, og jeg synes ikke summen av det er så stor.

Gammel 16-08-14, 12:07   #45
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er fullt klar over risikoen, jeg har jo tross alt vært på FP siden min eldste var ett.
Likevel har jeg ikke bevisst droppet hettegensere i garderoben, men jeg har tatt ut snorene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 23:45   #46
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hettegensere til barnehagebarn?

Det er faktisk noe jeg aldri har ofret en tanke.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg prøvde å google "kvalt av hettegenser", for det må jo være noe om det i media, siden det angivelig er noe som skjer "ofte". Fant noen artikler som i hovedsak handlet om 2 ulike saker (den ene hadde barnet på seg hettegenser i skitrekk!), og resten av treffet var tråder på forum der folk diskuterer dette på et langt mindre edruelig nivå enn vi gjør her. Jeg klarer ikke helt se for meg at dette er så voldsomt skummelt (får mange flere treff som omhandler barn som er skadet på trampoliner), og siden min Pode er veldig glad i hettegensere, tenker jeg han skal få fortsette med dette.

Jeg gjorde det samme etter å ha lest her, og kom til den konklusjon at det fremdeles ikke er noe jeg komme til å ofre mye tankevirksomhet på. Nå skal det sies at Småen ikke er særlig begeistret for hettegensere uansett, så det er mulig jeg hadde sett annerledes på det om han brukte det noe mer enn noen få ganger i året.

Gammel 17-08-14, 14:59   #47
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg unngikk det på småbarn. Mest fordi andre barn av og til kan finne på å dra i de, og det er ubehagelig/vondt også fordi det er klumpete. Hettegenser har aldri vært poppis her, men begge bruker hettejakke. Minsten her har bruk det 1-2 år nå.

Gammel 17-08-14, 16:05   #48
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jøss, jeg har faktisk aldri tenkt over det. Vi har ikke så mange hettegensere og collegejakker, men det hender de bruker begge deler.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 16:54   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke enig i at hetter ikke har en funksjon? Junior er veldig glad i hetter for å varme seg. Dog synes jeg det lett blir klumpete og feil tyngdepunkt i genser, så det blur mest hettejakker i genserstoff.

Gammel 17-08-14, 17:57   #50
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg jobber i bhg og der bruker alt fra 1-6-åringer hettegenser/jakker.
Jeg synes det er mer skummelt med snorer på gensere, luer med knyting og sekker med snorer i løkke.
Mine barn har brukt hettejakker uten betenkeligheter.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 23:23   #51
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Begge har hettejakker/gensere, men de blir brukt mest hjemme. Klumpete å ha under yttertøy i utetiden. Har noen med avtagbar hette som brukes.

Gammel 17-08-14, 23:48   #52
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er gamle tall, det er vel færre løse snorer på hettejakker o.l. nå, tror jeg?

Sitat:

The United States Consumer Product Safety Commission (CPSC) has recalled several different children’s hooded sweatshirts, drawstring jackets and other drawstring clothing that pose a strangulation or entanglement risk because the drawstring goes through the hood or around the waist. According to the CPSC, 22 deaths and 48 non-fatal incidents were reported involving children’s drawstring sweatshirts and other clothing between January 1985 and January 1999. The incidents varied widely, with reports of both neck and waist drawstrings becoming entangled in cribs, playground equipment, school bus handrails and school bus doors. Two-thirds of the incidents involved clothing with neck drawstrings, and about one-third of the incidents involved clothing with waist drawstrings, or jacket bottom drawstrings. One incident involved a 14-year-old boy who was killed when a long waist drawstring on his jacket got caught in the closing door of a moving school bus. He was dragged beneath the bus and run over. Another incident involved a 5-year-old girl who was strangled after the drawstring on the hood of her jacket was caught on the slide at her school playground.

Gammel 18-08-14, 09:51   #53
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er også langt meir redd for snorer enn hetter. Ingen av hettegensarane vi har i hus har snorer. Og eg er ekstremt nøye med å forklare ungane at det er livsfarlig å ha snorer, skjerf, tau, belter osv rundt halsen under leik. Det er strengt forbudt! Kvar kveld sjekkar eg om 3-åringen har ting liggande å slenge på rommet som han kan finne på å ta rundt halsen etter leggetid. Dei to eldste er så store at dei passar på sånt sjølv. Det hender rett som det er at dei ropar på meg og ber meg ta i mot ting som dei sender ned frå overkøya fordi dei meiner det er farlig å ha det i senga om natta. Så eg har nok nådd fram med budskapet mitt der!

Eg er også veldig nøye med sykkelhjelm. Den skal vere på sålenge ein sitt på sykkelen, men den skal også av igjen så fort ein legg sykkelen fra seg. Dette har eg terpa så mykje på at til og med 3-åringen har begynt å gjere det automatisk utan at eg gir beskjed om det.

Like fullt tillater eg altså 3-åringen å gå på med hettegenser/hettejakke i barnehagen. Uten snor.

Finns det eksempel på at nokon har blitt kvelt eller nær kvelt av ein hettegenser uten snorer? Altså at det er sjølve hetta som er problemet?

Gammel 18-08-14, 10:00   #54
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Finns det eksempel på at nokon har blitt kvelt eller nær kvelt av ein hettegenser uten snorer? Altså at det er sjølve hetta som er problemet?

Jeg fant to eksempler. Det ene en gutt som nesten ble kvalt etter å ha hektet hetta på onepiecen i et dørhåndtak og det andre en som nesten ble kvalt etter å ha hengt fast med hetta i et skitrekk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 10:01   #55
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har prøvd å unngå hettegensere, ikke fordi det har vært farlig, men fordi det er ubehagelig og "ekkelt" å ha på.
Hetta må brettes over ytterjakken, ellers blir det en klump bak i nakken, og når det regner blir hetta våt.
Når ungene sitter i sandkassa blir hetta full av sand.
Noen drar i hetta eller putter småbiler i osv.
Og jeg er ikke glad i småunger som må ha på hetta inne(eller) lue. Så kaldt har vi aldri hatt det at vi må kle på oss inne!

Gammel 18-08-14, 10:02   #56
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Niks, ingen hetter, snorer eller skjerf her i huset.
Storebror kan innimellom få bruke collegejakker med hetter, thats it. Og da helst kun hjemme. Helst ikke på skolen heller.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 10:08   #57
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg ser heller ikkje heilt kvifor det skal vere forskjell mellom barnehagen og heime. Mine barn har fått vere ute aleine uten tilsyn i kortare periodar frå 4-års alder heime. Og sjølv om eg er med dei ut kan det vere 2-3 minutt der eg ikkje følger med fordi eg snakkar med ein anna voksen på leikeplassen. Eg trur difor at dei er like trygge i barnehagen som med meg, så eg har ikkje ulike reglar heime og i barnehagen når det gjeld klær.

Gammel 18-08-14, 11:51   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er også langt meir redd for snorer enn hetter. Ingen av hettegensarane vi har i hus har snorer. Og eg er ekstremt nøye med å forklare ungane at det er livsfarlig å ha snorer, skjerf, tau, belter osv rundt halsen under leik. Det er strengt forbudt! Kvar kveld sjekkar eg om 3-åringen har ting liggande å slenge på rommet som han kan finne på å ta rundt halsen etter leggetid. Dei to eldste er så store at dei passar på sånt sjølv. Det hender rett som det er at dei ropar på meg og ber meg ta i mot ting som dei sender ned frå overkøya fordi dei meiner det er farlig å ha det i senga om natta. Så eg har nok nådd fram med budskapet mitt der!

Eg er også veldig nøye med sykkelhjelm. Den skal vere på sålenge ein sitt på sykkelen, men den skal også av igjen så fort ein legg sykkelen fra seg. Dette har eg terpa så mykje på at til og med 3-åringen har begynt å gjere det automatisk utan at eg gir beskjed om det.

Like fullt tillater eg altså 3-åringen å gå på med hettegenser/hettejakke i barnehagen. Uten snor.

Vel, det var jo en her inne med en stor, sterk 8-9-årig jente som klatret i trær, og der faren (?) fant henne hengende i hetten. Heldigvis i tide, men med stygt merke rundt halsen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 12:03   #59
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vel, det var jo en her inne med en stor, sterk 8-9-årig jente som klatret i trær, og der faren (?) fant henne hengende i hetten. Heldigvis i tide, men med stygt merke rundt halsen.

Ja, det er jo nok eit eksempel på at det ikkje er noko grunn til å ha noko skille i alder når det gjeld bruk av hettegenser eller skille mellom barnehage og heime. Har ikkje leste heile tråden, men såg i starten at nokon syns det var greit for barn i skulealder, men ikkje for barn i barnehagealder og at andre syns det var greit heime, men ikkje i barnehagen. Dersom ein anser hettegenser for ein sikkerhetsrisiko er det vel kanskje like greit å kutte det ut heilt?

Gammel 18-08-14, 12:21   #60
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Hum. Aldri tenkt på at det vil være et problem før, men ungene mine liker ikke hettegensere, så vi slipperi grunnen den problematikken. Men vil det ikke være samme problematikken med utejakker/dresser med hette da? Noen har jo hette med knapper, men slett ikke alle...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.