Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Puddel?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-14, 10:21   #26
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Puddel?

Vi har hatt mange pudler i familien, dverg- , mellom- og storpudler. Jeg synes det er en rase med et fantastisk gemytt - selv om det naturligvis er individforskjeller - de er jo ikke maskiner. De blir, som oss, preget av miljøet sitt og av om de får trening mentalt og fysisk. De to mest lettlærte rasene er puddel og border collie.

Man kan velge å maskinklippe hunden (selv eller hos hundefrisør) og da er det ikke mye jobb med pels. Hvis man ønsker å børste hver dag, finnes det veldig fine puddelfrisyrer som ikke er "overdrevne" - vi har brukt den som heter Toilette 60. Men da er det en del jobb med børsting.

Ifht stor og liten rase, tror jeg det lett oppstår fordommer mot de små, fordi de ikke får like god trening som de store. Alle skjønner at en stor hund må trenes ordentlig opp - den kan jo bli "farlig" uten. Små hunder får endel ganger lite oppdragelse og dermed dårlig oppførsel. Det er jo hundeeierens feil. Har nå en ganske liten hund, og valgte det fordi den er praktisk å håndtere også for barn, den spiser lite, bæsjer lite, krever lite plass i bilen og det er greit å få noen til å passe den. Det er en røytefri omplasseringshund, men skulle jeg kjøpt en ville jeg nok valgt puddel. Mellompuddel.

Etter det jeg har skjønt med de aller minste hundene,tåler ikke kroppen deres så mye. F.eks. at de kan brekke beina hvis de hopper ned fra en sofa osv. (vet en liten en som nettopp har brukket begge forbeina). Det er jo veldig trist at det blir avlet hunder som ikke har kroppslige forutsetninger til hverdagen de skal bevege seg i.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg tumblr_mytu5colsT1qm5ah6o9_1280.jpg (287,3 KB, 4 visninger)
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.