Sv: Besseggen alene?
Det er en flott tur som vel regnes som å være sånn midt på treet anstrengende, så om man er vant til å gå litt så tenker jeg at det er en fin tur å ta alene. Men jeg ville definitivt lært meg kompass - jeg synes det å skulle legge ut på fjelltur uten å kunne kompass er litt galskap. Ja, det skal mye til for at det skjer noe galt, men kommer det først uvær / tåke, så er kompass virkelig uvurderlig.
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Ja, om jeg trodde jeg hadde hatt glede av det så. Det er en rimelig "komersiell" fjelltur og man går nesten i kø i følge BF. Liten fare for å forsvinne i naturen. 
Jeg synes det er litt synd at Besseggen blir nedsnakket av flere nettopp pga. at så mange går den. Turen over eggen er virkelig flott, med nydelig utsikt innover Gjende. Om man starter tidlig på dagen (mao. i god tid før båtene begynner å gå, dvs. avmarsj rundt kl 06-07) så slipper man mye av "trafikken". (Mange starter turen rundt 08.30, spesielt fra Memurubu; båten fra Gjendesheim går i 08-tiden, og det er vanlig å legge igjen bagasjen på Gjendesheim, ta båten til Memurubu med dagstursekk og så gå Besseggen tilbake.)