Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om å kle av seg for å få fram et budskap

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-14, 14:41   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om å kle av seg for å få fram et budskap

http://www.aftenposten.no/100Sport/a...e-461148_1.snd

Jeg stusser litt på hvorfor det ser ut til å bli mer og mer nødvendig å kle av seg i media for å få fram budskapet sitt? Jeg tenker på Fotballfrue fire dager etter fødsel. På diverse musikkvideoer av norske og utenlandske kvinnelige artister. På damer som prøver å være en motvekt til rosabertene og syngedamene "tør" å stå fram med en "uperfekt" kropp, type Hege Vaagland: http://www.vg.no/rampelys/nettsamfun...er/a/10018728/

Er vi ikke blitt så vant til nakne kropper, både med ett og to bryster, både tykke og tynne, at det å kle av seg ikke lenger er et særlig effektivt virkemiddel for noe som helst? For all del, av honnør til folk som jobber med å sette fokus på kreft, og hurra for alle typer kropper i media, men hvorfor man absolutt kle av seg? Har nakenhet utspilt sin rolle? Bør man snart stille opp i pologenser og slagstøvler for å få fram budskapet? Og blir ikke budskapet mindre tydelig om det hele tiden skal kommuniseres ved hjelp av en naken rumpe eller et bryst? Hva mener FP om brystkreftkampanjen spesielt og om nakne kropper i media generelt? :vær så god:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 14:47   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskap

Jeg synes først den var temmelig klein. Men så så jeg making-the-film-filmen ( ), og da ble jeg nokså rørt. Faktisk. Fuck cancer, ass.

(Kilde: youtube.com)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 14:50   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også sett den, Candy, og er enig i at den hadde noen rørende elementer, men i de fleste nettaviser er tonen mer: "Norske kvinner i vågal video for å få frem kreftbudskap!" eller noe i den dur. Er dette virkelig spesielt vågalt eller nyskapende?, tenker jeg da, men det er godt mulig jeg er sær og gammel.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:01   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er fint med den, tross alt (jeg synes fremdeles den er puteflau innimellom), er normaliseringen av det uperfekte; nærbilder av arr og rekonstruksjonstegninger, skallethet hos flotte kvinner. Det er også en god påminnelse på at kreft ikke betyr sengeliggende, at det er vanskelig å se på folk hvor syke de er. Også blir jeg rørt av hvor glade de er for få vise hvor flotte de er, etter intenst fokus på alt som "er galt" med kroppenme deres.

Yay fra meg.

- No. 4 -
Gammel 10-09-14, 15:03   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt en del på denne kampanjen.

For det første gir den meg signaler om hvordan man skal takle kreft (fresh, sprek, vakker, slank, energisk) som har blitt veldig vanlig i media, som jeg ikke kjenner igjen hos de jeg har fulgt som har kreft. Denne kronikken av forfatteren av "Smile or die" sier mye klokt rundt dette. Jeg har fulgt en småbarnsmor som døde av kreft som ble alt annet enn sprek, vakker og slank av kreften. Tvert imot. Og jeg skjønner at denne videoen ikke er ment som at alle med kreft skal hoppe rundt i lite klær og se vakre ut, men jeg får litt vond smak i munnen av den likevel.

I tillegg kommer dette som du påpeker, rine, at "alle" kvinner som skal vise at de er sterke og selvstendige og upåvirket av andres meninger, kler (mer eller mindre) av seg i media. Jeg kunne tenke meg veldig mange bedre måter å vise "aktiv mot kreft" enn dette, men ikke som VG og Dagbladet hadde giddet å lage oppslag om så klart.

Gammel 10-09-14, 15:28   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne kampanjen: Ja, klart jeg skjønner tanken bak. Men det er allikevel korttenkt.

Generelt: Dette er så ekstremt ille at jeg har nesten ikke ord. Og jeg er svært overrasket over at ikke flere reagerer til vanlig. At folk fortsatt leser db.no og vg.no, for eksempel. (Ja, jeg vet Aftenposten og NRK.no ikke er veldig mye bedre, men de er fortsatt _litt_ bedre.) At folk trener på Elixia.

Vi er så bombardert med sexisme at vi snart ikke tenker over det lenger, det blir naturlig. Hverdagsfeminismen er død.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:38   #7
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg så flere liket og delte på FB i går og jeg klarte ikke sette ord på hvorfor jeg selv ikke klarte å applaudere umiddelbart. Må tygge litt på det, men har jo endel av de samme tankene som beskrevet over her.

Gammel 10-09-14, 15:43   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo mer jeg tenker på det jo mer meningsløst synes jeg det er å illustrere at fysisk aktivitet kan være positivt for mennesker (små, store, unge, gamle, slanke, tykke) med kreft gjennom seksualisert framstilling av kvinner som trener.

Gammel 10-09-14, 15:47   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er dette virkelig spesielt vågalt eller nyskapende?, tenker jeg da, men det er godt mulig jeg er sær og gammel.

For disse kvinnene, i denne anledningen, synes jeg det er det På generell basis: Not so much anymore.

Edit: Der er det kommet 5 nye svar som sier mye av det samme som meg mens jeg kokkelerte siden jeg lastet siden sist.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:48   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det jeg synes er litt rart, er at de ikke har gjort den litt mer parodisk med mer humor, og som noen nevner; har alle slags kropper. Det er jo verdens kleineste video de har basert seg på i utgangspunktet.

Sånn bortsett fra det, vet jeg ikke om jeg kan være enig i at alt som omhandler kropp er sexisme. Det å vise frem arr og naturlige kropper tolker jeg ikke nødvendigvis som nedtrykkende for kvinner (eller menn), selv om det er nakenhet.

- No. 4 -
Gammel 10-09-14, 15:48   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg bare kan signere noen og Mave. Jeg syns ikke det skal være nødvendig å se "making of"-filmen for å skjønne greia. Jeg er så innmari lei at kvinners viktigste verdi er å føle seg attraktive.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:50   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Sånn bortsett fra det, vet jeg ikke om jeg kan være enig i at alt som omhandler kropp er sexisme. Det å vise frem arr og naturlige kropper tolker jeg ikke nødvendigvis som nedtrykkende for kvinner (eller menn), selv om det er nakenhet.

... og det har vel ingen sagt her heller?

Gammel 10-09-14, 15:53   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg mener ikke at alt som omhandler kropp er sexisme. På ingen måte. Å vise fram arr og naturlige kropper kan være en veldig bra ting, men ikke i denne settingen.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er så innmari lei at kvinners viktigste verdi er å føle seg attraktive.

Nettopp!

Gammel 10-09-14, 15:54   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er det jo heller ingen som sier. Men her er budskapet at det viktigste for kvinner med kreft er å føle seg sexy. Hva har nærbilder av rumpe og vagina med brystkreft å gjøre?

Gammel 10-09-14, 15:56   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er for øvrig rimelig drittlei av "kjendiskvinner kler av seg for å vise naturlig kvinnekropp" og "se min naturlige kvinnekropp" og "naturlig og naken" og hva har du også.

"NAKENPROTEST!"

Gammel 10-09-14, 15:56   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det er fint med damer som gleder seg over å danse og å ha blitt friske, men det er ikke fullt så fint at man må "sjokkere" når man vil si at det er greit å ha en pupp mindre, være skallet eller ha arr. Det burde vært selvsagt at alt dette er greit.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 15:59   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er for øvrig rimelig drittlei av "kjendiskvinner kler av seg for å vise naturlig kvinnekropp" og "se min naturlige kvinnekropp" og "naturlig og naken" og hva har du også.

"NAKENPROTEST!"

For å ikke glemme "Jeg har valgt det helt selv, jeg er ikke påvirket av noen!"

Gammel 10-09-14, 16:01   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det er det jo heller ingen som sier. Men her er budskapet at det viktigste for kvinner med kreft er å føle seg sexy. Hva har nærbilder av rumpe og vagina med brystkreft å gjøre?

Jeg har ikke tenkt å stå på barrikadene for denne filmen, altså. Som sagt synes jeg den var superklein alene, men ble beveget av "Story behind".

Jeg synes likevel det er i overkant kritisk å påstå at "det eneste viktige er å fremstå sexy" er hovedbudskapet for filmen. For meg er det "yes, we can".

- No. 4 -
Gammel 10-09-14, 16:03   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg synes likevel det er i overkant kritisk å påstå at "det eneste viktige er å fremstå sexy" er hovedbudskapet for filmen. For meg er det "yes, we can".

Joa, men hva er det de kan? Se sexy ut! Ikke ting som det faktisk står respekt av.

I introen står det at åtte kreftpasienter "set out to remake one of the sexiest music videos ever, to show what physical activity can do to body and mind, to prove that cancer doesn't have to kill your confidence".

De syns altså at A) Prytz sin objektifiserende video er sexy, B) at kvinnelig fysisk aktivitet må knyttes opp mot å være sexy, og c) at kvinners selvtillit knyttes opp mot det å være sexy.

Gammel 10-09-14, 16:04   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har ikke tenkt å stå på barrikadene for denne filmen, altså. Som sagt synes jeg den var superklein alene, men ble beveget av "Story behind".

Det er vel mer "Yes, we can be sexy!" som er budskapet for min del.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.