Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når nokon ikkje drikk alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Undre du deg?
Ja 36 17,65%
Nei 168 82,35%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 13:15   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Bevisstløst og bevisstløst. Først og fremst tenkte jeg på det å kunne styre tankene sine til ikke å tenke noe som helst når noe forandrer seg. Jeg må tilstå at jeg klarer ikke å la være å registrere at noe ikke er som det var. (At noen som drikker alltid plutselig ikke drikker ved en anledning, at noen som alltid går i svart har på seg knallrød kjole etc.).

Hele tiden skjer det endringer, men ingen legger merke til og undres over alt. Jeg synes det å plutselig ikke ville ha alkohol, uansett årsak er så normalt og ok at jeg ikke ville undret meg over det, trass i at personen vanligvis alltid drakk. Jeg ville sannsynligvis ikke tenkt på at personen vanligvis alltid drakk heller. Jeg kan ikke komme på at det er sånt jeg har tenkt over noen gang. Finnes det noen i min omgangskrets som "alltid drikker"? Aner ikke. Folk drikker vin, folk lar være. Thats it.

Om folk som vanligvis går i sort bytter kjole til rødt ved en anledning ville jeg kanskje lagt merke til det, men ikke sikkert. Hadde vedkommende stilt i bolebukse hadde jeg derimot undret meg.

At man undres over ulike ting behøver ikke å bety at noen er mer bevisstløse enn andre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:26   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hele tiden skjer det endringer, men ingen legger merke til og undres over alt. Jeg synes det å plutselig ikke ville ha alkohol, uansett årsak er så normalt og ok at jeg ikke ville undret meg over det, trass i at personen vanligvis alltid drakk. Jeg ville sannsynligvis ikke tenkt på at personen vanligvis alltid drakk heller. Jeg kan ikke komme på at det er sånt jeg har tenkt over noen gang. Finnes det noen i min omgangskrets som "alltid drikker"? Aner ikke. Folk drikker vin, folk lar være. Thats it.

Om folk som vanligvis går i sort bytter kjole til rødt ved en anledning ville jeg kanskje lagt merke til det, men ikke sikkert. Hadde vedkommende stilt i bolebukse hadde jeg derimot undret meg.

At man undres over ulike ting behøver ikke å bety at noen er mer bevisstløse enn andre.

Du har nok stålkontroll på tankene dine, det har ikke jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 13:56   #3
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei slettes ikke.
Jeg legger ikke merke til hvem som alltid drikker og heller ikke til hvem som ikke drikker med mindre folk utagerer veldig. Det blir derfor ikke gjenstand for undring.

Det blir på linje med å undre meg over hvorfor ikke onkel Tor har tyttebær til kjøttkakene. Jeg legger ikke merke til om Tor har tyttebær til vanlig og ikke om han dropper det. Hadde Tor gjort et stort nummer ut av tyttebær hadde jeg lagt merke til det og kanskje også undret meg.

Gammel 24-09-14, 14:05   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei slettes ikke.
Jeg legger ikke merke til hvem som alltid drikker og heller ikke til hvem som ikke drikker med mindre folk utagerer veldig. Det blir derfor ikke gjenstand for undring.

Det blir på linje med å undre meg over hvorfor ikke onkel Tor har tyttebær til kjøttkakene. Jeg legger ikke merke til om Tor har tyttebær til vanlig og ikke om han dropper det. Hadde Tor gjort et stort nummer ut av tyttebær hadde jeg lagt merke til det og kanskje også undret meg.

Jeg er som deg. Dvs jeg kan legge merke til det, men jeg ofrer det antageligvis ikke en kalori. Hva er det å lure på egentlig? Jeg gjør ofte ting på innfall eller etter hva som behager meg den dagen. Om andre ikke gjør det samme, så dem om det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 14:09   #5
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei slettes ikke.

Jeg tror du misforstår meg. :backtowork:

Gammel 24-09-14, 14:12   #6
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg tror du misforstår meg. :backtowork:

Det kan hende. Jeg snakket om å undre seg med tanke på eksempelet i HI, ikke om å undre seg på generell basis.

Gammel 24-09-14, 19:34   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt snurt over at jeg, med flere, blir så mistrodd når vi sier at vi ikke undrer oss over det dersom noen gjør et litt annet valg i mat eller drikkeveien enn det de vanligvis gjør. Jeg legger selvsagt merke til om gjestene mine drikker alkohol eller ikke, det må jeg jo, jeg skal jo fylle opp i glassene, så jeg må vite hva som er i dem. Men selv om jeg inviterer folk som vanligvis drikker alkohol, så har jeg et alkoholfritt alternativ, og jeg spør dem hva de vil ha. Nettopp fordi det kan være at de velger noe annet enn det de pleier. Og nei, jeg undrer meg ikke over det. Jeg noterer det og går videre. Ikke fordi jeg er bevisstløs eller uinteressert i vennene mine, men fordi hva de velger å drikke betyr lite for meg, så lenge jeg har noe å tilby som de faktisk har lyst på.

Jeg er interessert i hva vennene mine tenker og opplever og gjør på eller gleder seg til. Og jeg er interessert i at de skal få god mat og drikke hos meg, så jeg lager vegetarmat til vegetarianeren og dropper poteter når jeg vet at det er en gjest som ikke liker det. Jeg har opplevd en gjest som jeg vet var allergisk mot masse ting, og som nektet å si hva hun ikke kunne spise fordi hun "ikke ville være til bry". Det er jo mye mer bry dersom jeg ikke vet hva jeg kan gi henne. Så lenge jeg vet på forhånd er det null problem å tilrettelegge.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 20:38   #8
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg blir litt snurt over at jeg, med flere, blir så mistrodd når vi sier at vi ikke undrer oss over det dersom noen gjør et litt annet valg i mat eller drikkeveien enn det de vanligvis gjør. Jeg legger selvsagt merke til om gjestene mine drikker alkohol eller ikke, det må jeg jo, jeg skal jo fylle opp i glassene, så jeg må vite hva som er i dem. Men selv om jeg inviterer folk som vanligvis drikker alkohol, så har jeg et alkoholfritt alternativ, og jeg spør dem hva de vil ha. Nettopp fordi det kan være at de velger noe annet enn det de pleier. Og nei, jeg undrer meg ikke over det. Jeg noterer det og går videre. Ikke fordi jeg er bevisstløs eller uinteressert i vennene mine, men fordi hva de velger å drikke betyr lite for meg, så lenge jeg har noe å tilby som de faktisk har lyst på.

Jeg er interessert i hva vennene mine tenker og opplever og gjør på eller gleder seg til. Og jeg er interessert i at de skal få god mat og drikke hos meg, så jeg lager vegetarmat til vegetarianeren og dropper poteter når jeg vet at det er en gjest som ikke liker det. Jeg har opplevd en gjest som jeg vet var allergisk mot masse ting, og som nektet å si hva hun ikke kunne spise fordi hun "ikke ville være til bry". Det er jo mye mer bry dersom jeg ikke vet hva jeg kan gi henne. Så lenge jeg vet på forhånd er det null problem å tilrettelegge.

Du, med flere, kan spare deg snurtingen. Det var ikke fordømmende undring.

Gammel 24-09-14, 13:32   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hva er greia med at man stiller opp på en helaften på byen og ikke drikker vin da?
Liker man ikke vin?
Er man redd for å bli full? (Man trenger ikke å drikke mer enn et glass eller to.)
Blir det for dyrt?
Er det dumt at man ikke kan kjøre hjem?
Forklar gjerne.

-Jeg er ikke særlig glad i vin. Kan drikke litt hvitvin (uten mat) og musserende på en god dag.

-Rødvin gir meg migrene.

-Jeg liker ikke å være full, hater å miste kontrollen.

-Jeg hater å være i dårlig form dagen derpå.

-Uheldige opplevelser knyttet til alkohol.

Dette, i tillegg til at jeg er matallergiker gjør at det blir mye forklaring i mange ulike lag. Derav min frustrasjon over at jeg stadig må forklare, særlig i forhold til alkoholen. Det er ikke i alle settinger jeg synes det er noe greit å pøse ut mitt forhold til drikkevarer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.