Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-14, 11:59   #61
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Joda, dei stiller opp. Men rekninga kjem også. Stod ein artikkel om det i VG for ei stund sidan:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ng/a/10080028/

Staten stiller i liten grad opp, altså, artikkeln nevner jo flere som har hatt kronerulling for å frakte folk hjem. (Og jeg mener det bør være nettopp slik)

Sitat:

Så mange som 1 av 5 drar på ferie uten reiseforsikring.
- De er en plage, både for oss, for UD og for seg selv, sier markedsdirektør Ottar Sefland i Europeiske Forsikring.

Sitat:

Når ulykken har skjedd og du ligger der i sykesengen - da er gode råd dyre, bokstavelig talt.
Familien hjemme kan ikke hjelpe. Ei heller turoperatøren, UD, flyselskapet eller hotellet ditt.

Sitat:

- Mange tror at Staten og UD tar regningen hvis noen kommer ille ut på ferie. Sånn er det ikke, understreker Frode Overland Andersen, underdirektør i UD.

Gammel 07-10-14, 12:00   #62
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Og: SELVSAGT frakter vi hjelpepersonell hjem. Selvsagt. De er helter.

Gammel 07-10-14, 12:00   #63
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, de stiller ikke opp. Du aner ikke hvor mange slike det finnes der ute - det er enormt mange. demått ehatt egen post på statsbudjsettet hvis staten/ambassaden skulle stilt opp. Ambassader finnes primært for diplomatiske forbindelser, ikke som utstrakt hånd til dumme folk.

UD stiller vel opp? Stod i alle fall det i den VG-artikkelen. Men ikkje gratis, sjølvsagt.

Gammel 07-10-14, 12:01   #64
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Poenget mitt var i grunnen bare at jeg skulle forstått en del av reaksjonene hvis det var slike tilfeller det var snakk om, da kan jeg forstå at flere evt. slenger fra seg at folk får bli der de er "når de er så dumme" ... osv. Her stiller det seg veldig annerledes og jeg synes det er utrolig trist at Folk Føkking Flest ikke heller applauderer at noen få velger å dra ned, med all den risiko det innebærer, for å hjelpe de som trenger det aller mest.

Gammel 07-10-14, 12:03   #65
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Som Pelle sier; de er helter!

Gammel 07-10-14, 12:04   #66
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Staten stiller i liten grad opp, altså, artikkeln nevner jo flere som har hatt kronerulling for å frakte folk hjem. (Og jeg mener det bør være nettopp slik)

No var du jo litt selektiv i siteringa di frå artikkelen. Det står også følgande:

Sitat:

Men de fleste som ber om det, får hjelp.
Og etterpå kommer regningen.

og

Sitat:

Norske utenriksstasjoner bruker stadig mer tid på å hjelpe nordmenn i nød. Altfor ofte ser de at tilskadekomne mangler forsikring

Så det er ikkje akkurat sånn at du blir blankt avvist dersom du tar kontakt. Men det kostar.

Gammel 07-10-14, 12:04   #67
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

UD stiller vel opp? Stod i alle fall det i den VG-artikkelen. Men ikkje gratis, sjølvsagt.

Jeg endret svaret mitt til "i liten grad". De kan bistå med noe praktisk, men ikke betale. Folk har råtnet på sykehus i Thailand fordi ingen gidder å betale. Så har man ikke ressurssterke folk bak seg, ligger man der. Og det mener jeg er helt greit - for det er derfor vi andre har reiseforsikring.

Tusenvis av hjernedøde folk er feks i Thailand årlig, og oppfører seg idiotisk. Staten kan selvsagt ikke redde alle disse.

Gammel 07-10-14, 12:05   #68
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

No var du jo litt selektiv i siteringa di frå artikkelen. Det står også følgande:

og

Så det er ikkje akkurat sånn at du blir blankt avvist dersom du tar kontakt. Men det kostar.

At man må betale flere hundretusen i etterkant, er ikke godt nok for veldig mange. De ser ikke på det som hjelp. Believe me. De fleste fraktes IKKE hjem på kreditt fra UD.

Gammel 07-10-14, 12:08   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/th...rt/a/10120114/

Nyere atikkel enn den forrige det ble linket til:

Sitat:

Mannen fra Østlandet pådro seg omfattende hodeskader i en trafikkulykke i det nordøstlige Thailand 25. juli i fjor, da motorsykkelen han kjørte kolliderte med en buss.

Siden har han ligget bevisstløs på det offentlige sykehuset i provinshovedstaden Surin.

- Vi har flere ganger kontaktet den norske ambassaden i Bangkok for å få hjelp, opplyser økonomisjefen ved Surin Hospital, Khun Kritikka, til VG.

Men ambassaden i Bangkok vil ikke ta på seg kostnadene med å få nordmannen hjem til Norge. Han skal ikke ha nære slektninger i Norge som kan dekke hjemtransport.

Sitat:

- Dette er ikke den eneste gangen at dette har skjedd, og vi forsøker alltid å finne løsninger ved å ta kontakt med pårørende eller venner i Norge. Det er ikke alltid at vi lykkes å finne en løsning. Til den norskspråklige avisen Thailands Tidende, som omtalte saken tidligere i vinter, sa Magnusson:
- Dersom man ikke er medlem i NAV Internasjonalt eller har en annen forsikring eller har slektninger som kan legge ut, er det ikke noe ambassaden kan gjøre.

Gammel 07-10-14, 12:11   #70
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Mange har nok en meget urealistisk forvetning om at staten stiller opp uansett så sant du er norsk statsborger. Jeg synes det er helt vanvittig at folk kan ta seg den friheten og tro det. Hadde staten hjulpet og betalt for alle de som alternativt råtner på sykehus i Thailand osv., ville det være det samme som å state at "du trenger ikke forsikring, vi hjelper deg og betaler uansett". Hva hadde skjedd da?
Helsehjelp koster mye, enormt mye - vi er bare så heldige her i Norge at vi ikke merker det på den private lommeboka på samme måte som i veldig mange andre land. Og da tror nok mange at det ikke koster stort da, det er ikke noe problem. Ikke før det faktisk skjer dem noe. Vel, your bad, not mine!

Gammel 07-10-14, 12:19   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal ha noen sjans til å få bukt med epidemien, så må man få tak i helsepersonell som er villig til å reise ned. Og da må man være villig til å behandle de som blir syke her hjemme. Jeg tenker det er større fare for å bli smittet av en som reiser privat fra området, enn av en som transporteres hit på sikkert vis. At den spanske sykepleieren bør smittet må jo handle om en svikt i rutiner. Skulle ebola spre seg i Norge er det bare å finne frem antibac, plasthandsker og munnbind. Og satse på at den norske intimsonen hjelper litt.

Jeg må innrømme at jeg nok ville bekymret meg mer for barna enn meg selv mtp evne til å forhindre å bli smittet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 12:25   #72
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg argumenterer ikke mot reiseforsikring altså. Det skulle tatt seg ut!

Jeg bare lurer på om ikke staten til syvende og sist tar ansvar for borgere som har vært dumme og ufornuftige. Hvis en sånn motorsykkelturist ikke kan betale for seg og dermed ikke kommer seg ut av Thailand - stiller ikke ambassaden da opp på noen måte? Jeg trodde det var sånn, men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg har aldri researchet det på noen måte.

Ren idioti dekkes jo forøvrig ikke av reiseforsikringer heller, hvis man f.eks. deltar i risikosport gjør man vel det gjerne på egen risiko.

Økonomisk sett er du ansvarlig selv. Det skjer jo rett som det er at venner og familie av en syk/skadet person uten reiseforsikring må samle inn penger til vedkommendes behandling/hjemreise. Å ikke ha reiseforsikring er langt forbi idiotisk, og jeg tenker at staten slett ikke skal være ansvarlig for de som velger det. Å frakte hjem denne helsearbeideren blir selvsagt i en helt annen kategori.

Gammel 07-10-14, 14:22   #73
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er over hodet ikke bekymret for kontrollert transport til Norge og inn på infeksjonsposten på Ullevål, jeg er veldig mye mer bekymret for folk som har vært i disse områdene og ikke har rukket å bli syke før de kommer hjem.

Enten man henter nordmenn hjem eller behandler dem der de er synes jeg at Norge skal bidra til at hjelpearbeidere får best mulig behandling. Dette er tross alt ikke snakk om dumme turister, det er folk som frivillig jobber under risikable forhold for å redde liv. Så lenge det vurderes som trygt med hjemtransport synes jeg det er helt greit og riktig.

Veldig enig med Katta. Selvfølgelig skal man frakte hjem helsearbeidere som har hjulpet til for at de skal få best mulig behandling. De som drar ut og jobber jobber jo for oss alle, det skulle virkelig bare mangle at vi tar i mot dem om de skulle være så uheldige og bli smittet.

Leste en kronikk skrevet av en helsearbeider som jobber "der nede" nå, og jeg ble helt dårlig med tanke på den jobben de gjør og den risikoen de utsetter seg for å for å hjelpe andre. Diskusjonen om hvor vidt vi skal hjelpe dem om de skulle trenge det er bare trist.

Gammel 07-10-14, 14:23   #74
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å ikke ha reiseforsikring er langt forbi idiotisk, og jeg tenker at staten slett ikke skal være ansvarlig for de som velger det. Å frakte hjem denne helsearbeideren blir selvsagt i en helt annen kategori.

Nuff said. I stand corrected.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 14:34   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror generelt Folk Føkkings Flest ( ) har en helt utopisk forestilling av hvor mye det skal hjelpe å si "men jeg er jo norsk" ute i verden. Ja, så hadde jeg bare litt ulovlige rusmidler i lommen - UD får meg vel hjem fra et malaysisk fengsel? De kan jo ikke la meg sitte her og råtne på Bangkok Hilton bare fordi den prostituerte jeg kjøpte, eh, viste seg å være mindreårig? De må jo sette i gang en leteaksjon hvis jeg blir savnet i krigsområder jeg har tatt meg ulovlig inn i og deltatt i kamper i?

Ok, det er kanskje ikke folk flest. But still. Det ser ut til å være en omvendt korrelasjon mellom hva man mener Staten skal gjøre for andre, og hva man selv kan kreve i de mest bisarre situasjoner.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 16:43   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et voldsomt engasjement blant FFF for å få hjem han leiesoldaten som fortsatt sitter fengslet i Kongo, i hver fall.

Gammel 07-10-14, 17:01   #77
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er et voldsomt engasjement blant FFF for å få hjem han leiesoldaten som fortsatt sitter fengslet i Kongo, i hver fall.

er det? Jeg ignorerer den debatten mest mulig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 17:41   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke fått med meg det. Jeg unner ingen å sitte i kongolesisk fengsel, men jeg er ikke sikker på at noen skal få slippe unna kun fordi de er norske. :kald og uempatisk:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 18:38   #79
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor da? Jeg har bare oppfattet motsatt, tror jeg? Det samme gjelder narkotikasmuglende damer på kjærestebesøk i Sør-Amerika.

Gammel 07-10-14, 18:49   #80
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Selvsagt. Jeg håper noen flinke forskere kan snappe opp noen ebolabakterier og forske frem en kur "while we are at it". #nobelpris2015

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.