Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-14, 18:59   #81
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Selvsagt. Jeg håper noen flinke forskere kan snappe opp noen ebolabakterier og forske frem en kur "while we are at it". #nobelpris2015

Virus. Ebolavirus. :hvisker:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 15:31   #82
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Så bekreftes følgende fra sykehuset i Madrid:

Spanish nurse Ebola infection blamed on substandard gear and protocol lapse
Staff at Madrid’s Carlos III hospital say protective suits do not meet WHO standards as second nurse undergoes tests for virus

Kilde: http://www.theguardian.com/world/201...positive-spain

Gammel 08-10-14, 15:35   #83
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er et voldsomt engasjement blant FFF for å få hjem han leiesoldaten som fortsatt sitter fengslet i Kongo, i hver fall.

Jeg har forøvrig nettopp lest Morten A. Strøksnes bok "Et mord i Kongo" og er lettere sjokkert over omfanget av norsk bistand de har fått. Hjelpes hvis media hadde tatt opp dette igjen og regnet et ca. tall på hvor mye de, og nå han som er igjen, har kostet norske skattebetalere.

Det er en helt annen debatt men jeg lurer veldig på hvordan og hvorfor det skjer at noen, slik som disse gutta, får så mye hjelp mens andre, som f.eks narkotiltalte kvinner i Sør-Amerika ikke behandles i nærheten på samme måte.

Gammel 08-10-14, 15:39   #84
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er en helt annen debatt men jeg lurer veldig på hvordan og hvorfor det skjer at noen, slik som disse gutta, får så mye hjelp mens andre, som f.eks narkotiltalte kvinner i Sør-Amerika ikke behandles i nærheten på samme måte.

Jeg støtter ikke gutta. Men det kan være fordi de i stor grad er dømt på indisier i et helt usannsynlig korrupt land, som også blandet inn staten Norge i rettssaken. Narkotikafolk er ofte tatt med dopet på seg, case closed. (Min synsing). Det sitter for øvrig også plenty av narkotikatatte menn i utanlandske fengsler, uten at vi hører så mye om dem.

Gammel 08-10-14, 15:41   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forøvrig nettopp lest Morten A. Strøksnes bok "Et mord i Kongo" og er lettere sjokkert over omfanget av norsk bistand de har fått. Hjelpes hvis media hadde tatt opp dette igjen og regnet et ca. tall på hvor mye de, og nå han som er igjen, har kostet norske skattebetalere.

De er jo egentlig greie, hvite gutter som bare har vært litt rampete, vet du. Fanget hos helt gærne svarte mennesker som bare roter og har kaos i rettssalen sin.

Det er noe helt annet med sånne løsaktige tøser som reiser til Sør-Amerika og har seg med svartmuskede menn og bare kan skylde seg selv når de blir lurt opp i stry til å smugle. De skulle beholdt buksene på, skulle de.

Gammel 08-10-14, 15:41   #86
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Joda, ser den. Men de har fått veldig mye bistand altså, helt utenfor det "vanlige". Jeg er lettere "rystet" etter å ha lest boka (som vår Finansminister så ofte liker å si) som jeg virkelig anbefaler. Morten A Strøksnes skriver ikke bare glimrende og tar ingen side i saken. Svært fascinerende bok.

Gammel 08-10-14, 22:29   #87
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg ikke husker helt feil så tror jeg Kongo saksøkte den norske stat i slengen, med krav om erstatning i millionklassen. Og da må norske myndigheter engasjere seg. Hadde ikke det skjedd er det godt mulig de ikke hadde fått like mye hjelp.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 22:47   #88
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg tenker det har litt å seie kor stor sannsynligheiten er for at ein er uskyldig og om det ein er tiltalt for er ulovlig etter norsk lov.
Dersom ein sitt fengsla i Dubai for å ha hatt sex utanfor ekteskapet syns eg norsk UD må hjelpe, sjølv om ein er aldri så skyldig. Dersom ein sitt fengsla i Bolivia for å ha smugla kokain og faktisk til og med har tilstått syns eg han/ho godt kan sitte der.
Akkurat når det gjeld Joshua French veit eg ikkje heilt kva eg syns. Det var utrulig tåpelig å reise ned der og leike cowboy. Men slik eg har lest saka gjennom media er det lite eller ingen direkte bevis og også mulig at Moland gjorde det uten at French var innforstått med det. Og då veit eg ikkje om det er riktig å la han sitte der.

Gammel 08-10-14, 23:17   #89
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

"Reise ned å leke cowboy"? Disse gutta bodde nærmest i Afrika og hadde flere ymse "aktiviteter" der med base i Uganda.

Gammel 08-10-14, 23:23   #90
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Reise ned å leke cowboy"? Disse gutta bodde nærmest i Afrika og hadde flere ymse "aktiviteter" der med base i Uganda.

I know. Men det er ikkje det dei blei dømt for.

Gammel 09-10-14, 00:21   #91
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det skal være forskjell på helter og andre med tanke på hvem staten skal hjelpe. Vi kan ikke ha et system som baseres på synseri og vurdering av folks snillhet.

Med tanke på arbeidere innenfor organisasjoner som LUG og andre som opererer under stor risiko så har organisasjonene forsikringer, opplegg rundt og beredskap internt.
Jeg har ikke lest noe om finansieringen av hjemsendelsen her, men regner med at det kommer inn under arbeidsgivers forpliktelser? Det er i alle fall ikke uvanlig at norske hjelpearbeidere blir sendt ut av landet de er i for behandling om de blir syke.
De ekstra tiltakene her til lands er noe som må tilbys alle, om vi ønsker dem hjem eller om vi ønsker at de ble hvor de var.

Diplomatisk bistand tenker jeg også man skal gi til alle innenfor gitte kriterier. Å bli dømt til døden i utlandet er et slikt kriterie. Man kan ikke gi hjelp til en stakkars søt person som blir dømt til døden, men å ikke gi hjelp til en usympatisk.
Dødsstraff er et kriterie jeg mener at vi bør ha. En annen ting er dommer som er fullstendig på tvers av det som er rimelig ut i fra menneskerettighetstenkning.
Å bistå en kvinne dømt for å ha blitt voldtatt i Dubai tenker jeg er innenfor selv om folk som reiser til Dubai kanskje ikke er kjempelure og i alle fall ikke om man inntak alkohol i et land med et slikt lovverk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 00:27   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, kanskje, men jeg leste på hjemmesiden til Leger Uten Grenser at hjelpearbeidere som har kommet hjem får tett oppfølging. Jeg lurer på hva dette innebærer, og jeg har stor tiltro til organisasjonen, men hadde det ikke vært en billig forsikring med noen dager i isolat (for eksempel hjemme)?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 08:19   #93
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grava, jeg har lest at LUG står for hjemreisen (eller trolig forsikringsselskapet deres i sluttenden).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 09:10   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes ikke det skal være forskjell på helter og andre med tanke på hvem staten skal hjelpe. Vi kan ikke ha et system som baseres på synseri og vurdering av folks snillhet.

Nei, dessverre, men det hadde vært veldig praktisk (som at vi kunne brukt pengene på noe nyttig) om det var sånn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:35   #95
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk, Guava. Der sa du akkurat det jeg kjente på men ikke klarte å formulere. Folk må selvsagt ha reiseforsikring, bare for å legge den ballen død, men når det oppstår situasjoner så må staten ha en helt nøytral og rettsikkerhetsbasert tilnærming til hvem og hvordan man skal bistå. Selvsagt. Og slett ikke dessverre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:37   #96
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorry, det var sikkert den sviktende empatien min som gjorde seg gjeldende igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:58   #97
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sorry, det var sikkert den sviktende empatien min som gjorde seg gjeldende igjen.

Nei, altså, poenget mitt er jo at empatien ikke skal ha noe å si.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:12   #98
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nei, altså, poenget mitt er jo at empatien ikke skal ha noe å si.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:16   #99
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava: Du sier på den ene siden at årsaken til at noen befinner seg i et område der man kan bli smittet av skummelt virus ikke bør bety noe for behandlingen i ettertid, mens hvorfor man sitter i fengsel skal spille noe rolle for staten sitt engasjement? Det er ikke helt konsistent synes jeg.

Jeg tar det i grunnen for gitt at store hjelpeorganisasjoner sørger for hjemtransport av sitt mannskap, men jeg hadde ikke syntes at det hadde vært utenfor hvis de hadde en avtale med staten om bistand i slike tilfeller heller, da som bidrag til nødhjelp i utlandet og ikke som en vurdering av hvem som er helter og ikke helter. Det siste blir selvfølgelig feil. Men jeg synes jo at det å stille opp med sikkerhet for norske arbeidere i hjelpeorganisasjoner som jobber i vanskelige områder er innenfor det Norge bør gjøre.

Gammel 09-10-14, 11:19   #100
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Etter det som kommer fram i pressen, er ebola en veldig enkel sykdom å ha med å gjøre hvis du lever i et land med et velfungerende helsevesen. Den smitter ikke gjennom luft, og den smitter ikke før du har symptomer. Den smitter ved kontakt med kroppsvæske.

Problemet er at Liberia har noen titalls leger på en befolkning på flere millioner, etter det jeg leser i dag. Det er jo helt hårreisende, ut fra hva vi forventer av helseoppfølging. Det betyr antakelig også at de ca 300 "helsearbeiderne" som er døde av ebola i Liberia antakelig har svært liten faglig ballast å utføre jobben sin med.

Samtidig leser jeg i avisen at 4 skolebarn som satt i en bil som kolliderte utenfor skolen ble sendt på legesjekk. Vel og bra. Men mens vi bruker legeressurser "i tilfelle det er noe feil med deg som ingen kan se og som du ikke kjenner, etter at bilen til mora di dulta borti en annen mens du satt i barnesete" kan man jo konstatere at den "risikoen" vi opplever når en smittet skulle ligge på et norsk sykehus kanskje også er et resultat av en fordeling av helse i verden som vi har et ansvar for. Og at vi - om ikke annet i selvoppholdelsens navn - har en interesse av at mennesker i andre land har tilgang til god og relevant legehjelp og et fungerende helsevesen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.