|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Så bekreftes følgende fra sykehuset i Madrid:
|
|
|
#83 |
|
anglofil
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte
|
|
|
#84 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#85 |
|
Yes, we can!!
|
De er jo egentlig greie, hvite gutter som bare har vært litt rampete, vet du.
|
|
|
#86 |
|
anglofil
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Joda, ser den. Men de har fått veldig mye bistand altså, helt utenfor det "vanlige". Jeg er lettere "rystet" etter å ha lest boka (som vår Finansminister så ofte liker å si) som jeg virkelig anbefaler. Morten A Strøksnes skriver ikke bare glimrende og tar ingen side i saken. Svært fascinerende bok.
|
|
|
#87 |
|
villende
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Hvis jeg ikke husker helt feil så tror jeg Kongo saksøkte den norske stat i slengen, med krav om erstatning i millionklassen. Og da må norske myndigheter engasjere seg. Hadde ikke det skjedd er det godt mulig de ikke hadde fått like mye hjelp. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Eg tenker det har litt å seie kor stor sannsynligheiten er for at ein er uskyldig og om det ein er tiltalt for er ulovlig etter norsk lov.
|
|
|
#89 |
|
anglofil
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?"Reise ned å leke cowboy"? Disse gutta bodde nærmest i Afrika og hadde flere ymse "aktiviteter" der med base i Uganda.
|
|
|
#90 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?
I know. Men det er ikkje det dei blei dømt for.
|
|
|
#91 |
|
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Jeg synes ikke det skal være forskjell på helter og andre med tanke på hvem staten skal hjelpe. Vi kan ikke ha et system som baseres på synseri og vurdering av folks snillhet. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Litt på siden, kanskje, men jeg leste på hjemmesiden til Leger Uten Grenser at hjelpearbeidere som har kommet hjem får tett oppfølging. Jeg lurer på hva dette innebærer, og jeg har stor tiltro til organisasjonen, men hadde det ikke vært en billig forsikring med noen dager i isolat (for eksempel hjemme)? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?
Nei, dessverre, men det hadde vært veldig praktisk (som at vi kunne brukt pengene på noe nyttig) om det var sånn. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Tusen takk, Guava. Der sa du akkurat det jeg kjente på men ikke klarte å formulere. Folk må selvsagt ha reiseforsikring, bare for å legge den ballen død, men når det oppstår situasjoner så må staten ha en helt nøytral og rettsikkerhetsbasert tilnærming til hvem og hvordan man skal bistå. Selvsagt. Og slett ikke dessverre. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Sorry, det var sikkert den sviktende empatien min som gjorde seg gjeldende igjen. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
maler
|
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Guava: Du sier på den ene siden at årsaken til at noen befinner seg i et område der man kan bli smittet av skummelt virus ikke bør bety noe for behandlingen i ettertid, mens hvorfor man sitter i fengsel skal spille noe rolle for staten sitt engasjement? Det er ikke helt konsistent synes jeg.
|
|
|
#100 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?Etter det som kommer fram i pressen, er ebola en veldig enkel sykdom å ha med å gjøre hvis du lever i et land med et velfungerende helsevesen. Den smitter ikke gjennom luft, og den smitter ikke før du har symptomer. Den smitter ved kontakt med kroppsvæske. |
|
|
|
![]() |
|
|