Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-14, 11:20   #101
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Bra sagt, Charlie, du sa det bedre en meg.

Gammel 09-10-14, 11:41   #102
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Guava: Du sier på den ene siden at årsaken til at noen befinner seg i et område der man kan bli smittet av skummelt virus ikke bør bety noe for behandlingen i ettertid, mens hvorfor man sitter i fengsel skal spille noe rolle for staten sitt engasjement? Det er ikke helt konsistent synes jeg.

Jeg tar det i grunnen for gitt at store hjelpeorganisasjoner sørger for hjemtransport av sitt mannskap, men jeg hadde ikke syntes at det hadde vært utenfor hvis de hadde en avtale med staten om bistand i slike tilfeller heller, da som bidrag til nødhjelp i utlandet og ikke som en vurdering av hvem som er helter og ikke helter. Det siste blir selvfølgelig feil. Men jeg synes jo at det å stille opp med sikkerhet for norske arbeidere i hjelpeorganisasjoner som jobber i vanskelige områder er innenfor det Norge bør gjøre.

Jeg sier at med ett en person har kommet til Norge så skal de behandles likt av helsevesenet, noe de også gjør. Jeg regner med at en idiot som lander på OSL med ebola blir behandlet på samme måte som andre. Staten frakter ikke folk med ebola hjem, i alle fall har det ikke kommet opp så langt. Ei heller fraktes andre syke hjem til Norge. Det finnes massevis av ulikt hjelpearbeid, noe som er bra og noe som overhodet ikke er bra. Man kan ikke ha et statlig sikkerhetsnett for hjemtransport for hjelpere, med mindre staten faktisk er arbeidsgiver. Å gi lån er ok, men en statlig sovepute for alle i hjelpekategori blir fullstendig feil. De seriøse organisasjonene har systemer for dette, opplevelseshjelpere med mer entusiasme enn vett har kanskje ikke dette, men man kan ikke bistå dem mer enn en ferienene idiot.

Hvordan norske pasienter behandles i utlandet avhenger av forsikringer og andre ordninger enn staten. Norske syke og andre norske i trøbbel får diplomatisk bistand etter gitte kriterier.
Da betyr lokale forhold en del.

Det du sier om årsak har ikke noe med min vurdering å gjøre. Årsak har lite å si for vurderingen også med tanke på diplomatisk bistand, men konsekvensene vil ha en betydning. Himmel og jord settes ikke i bevegelse om en heroinsmugler blir dømt i et land med et ok rettssystem, men blir hun dømt til halshugging vil det utløse ganske mye mer diplomatisk bistand.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:44   #103
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen organisasjoner opererer også i utlandet på oppdrag fra staten, men det blir også en annen situasjon. Da er staten oppdragsgiver og har selvsagt en rolle som er ganske så definert på forhånd.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:58   #104
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Noen organisasjoner opererer også i utlandet på oppdrag fra staten, men det blir også en annen situasjon. Da er staten oppdragsgiver og har selvsagt en rolle som er ganske så definert på forhånd.

Du sier noe om hvordan det er og det er selvfølgelig riktig, der har du bedre oversikt enn meg. Det jeg sier er at jeg hadde ikke hevet et øyebryn dersom staten hadde avtale med noen av de større organisasjonene for å stille sikkerhet for norske arbeidere. Jeg ville syntes det var et helt greit bidrag til nødhjelp/helsevesenet i fattigere land. Men sånt er jo helt håpløst å vurdere i enkeltsaker, det må da i såfall være en avtale som er der i utgangspunktet. Jeg er ikke enig i at staten nødvendigvis må stå som oppdragsgiver for å ta et sånt ansvar hvis det er inngått avtale med en seriøs aktør. Poenget mitt er at grunnen til at jeg synes det er en viss forskjell på helsearbeidere og turister i denne sammenhengen (selvfølgelig ikke etter at de har kommet tilbake til Norge) er at vi har en slags plikt til å dele kunnskap og personell med områder i verden som er dårligere stilt, og da synes jeg at de som er villige til å gjøre denne jobben fint kan få et sikkerhetsnett herfra om det trengs. Men formalisert ja, endel såkalt hjelpearbeid er jo mer fordekt samvittighetsturisme enn noe annet.

Gammel 09-10-14, 12:05   #105
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Diplomatisk bistand tenker jeg også man skal gi til alle innenfor gitte kriterier. Å bli dømt til døden i utlandet er et slikt kriterie. Man kan ikke gi hjelp til en stakkars søt person som blir dømt til døden, men å ikke gi hjelp til en usympatisk.
Dødsstraff er et kriterie jeg mener at vi bør ha. En annen ting er dommer som er fullstendig på tvers av det som er rimelig ut i fra menneskerettighetstenkning.
Å bistå en kvinne dømt for å ha blitt voldtatt i Dubai tenker jeg er innenfor selv om folk som reiser til Dubai kanskje ikke er kjempelure og i alle fall ikke om man inntak alkohol i et land med et slikt lovverk.

Alle norske som sitter i fengsel OG SOM ØNSKER DET får tilbud om besøk og bistand fra ambassaden (flere ønsker ikke besøk og oppfølging). Innblanding i pågående rettssaker driver ikke staten med. Det skulle tatt seg ut og er svært utidig. Vi ønsker heller ikke at andre stater skal blande seg i våre rettssaker. (Kongo-saken var jo staten part og kunne blande seg masse av den grunn). Jeg tror det er standard at en fra ambassaden sitter i rettssalen og skriver rapporter hjem - hvis tiltalte ønsker det.

Men jeg er jammen usikker på hva man ville gjort mht det du her nevner, som å bli dømt for å selv ha blitt voldtatt. Heavvy diskret diplomati, kanskje? Mye tas opp på møter uten at det fremgår av offisielle referater.

Gammel 09-10-14, 12:33   #106
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Alle norske som sitter i fengsel OG SOM ØNSKER DET får tilbud om besøk og bistand fra ambassaden (flere ønsker ikke besøk og oppfølging). Innblanding i pågående rettssaker driver ikke staten med. Det skulle tatt seg ut og er svært utidig. Vi ønsker heller ikke at andre stater skal blande seg i våre rettssaker. (Kongo-saken var jo staten part og kunne blande seg masse av den grunn). Jeg tror det er standard at en fra ambassaden sitter i rettssalen og skriver rapporter hjem - hvis tiltalte ønsker det.

Men jeg er jammen usikker på hva man ville gjort mht det du her nevner, som å bli dømt for å selv ha blitt voldtatt. Heavvy diskret diplomati, kanskje? Mye tas opp på møter uten at det fremgår av offisielle referater.

Akkurat dette skjedde jo for ikkje så lenge sidan med ei norsk dame som jobba i Dubai:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prosecu...f_Marte_Dalelv
Ho fekk hjelp frå ambassaden.

Gammel 09-10-14, 15:40   #107
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Akkurat dette skjedde jo for ikkje så lenge sidan med ei norsk dame som jobba i Dubai:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prosecu...f_Marte_Dalelv
Ho fekk hjelp frå ambassaden.

Mulig jeg leste litt fort, men hun fikk ikke særlig til hjelp under rettssaken. Hun fikk hjelp etter at dommen var falt. To vidt forskjellige ting.

Sitat:

After being arrested Dalelv initially received only "consular assistance" from the Norwegian embassy, as is usual when Norwegian citizens are charged with criminal acts abroad

Sitat:

On 18 July 2013 professor and human rights activist Dag Øistein Endsjø strongly criticized the official Norwegian reactions, slamming the Department of Foreign Affairs for their failure to understand that the incident is a human rights issue involving the right to privacy. He further criticised their silence towards the Emirate government despite the violation of the basic human rights of a Norwegian citizen, instead treating Dalelv as if she were just another Norwegian abroad being charged with a common crime.[33] This was followed by heavy criticism by various leading opposition politicians.[34][35] The serious reaction against the Norwegian government led to an official turnaround, after which Norwegian Minister of Foreign Affairs Espen Barth Eide criticised the conviction

Gammel 21-10-14, 00:39   #108
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett pressekonferansen til den Ebola-smittede helsearbeideren og tårene triller. For ett utrolig stort menneske hun er og alle de menneskene som jobber for organisasjonen. Det eneste jeg føler vi "vanlig dødlige" kan bidra med er penger til organisasjonen - jeg kjenner givergleden blir stor når man ser slike mennesker som henne.

Gammel 21-10-14, 00:41   #109
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som har vært ute og jobbet for dem. Idealister og flotte folk!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 11:09   #110
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg følger visst ikke med på rykter på denne plassen, og det er jo egentlig en bra egenskap, men det førte jo til at jeg fikk litt sjokk når jeg så hvem den ebolasmittede var, jeg vet jo meget godt hvem både moren og faren er.

Gammel 21-10-14, 12:02   #111
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har hatt strålende hjelp med kommunikasjonen ihvertfall. Bang - én opptreden på pressekonferanse, den uttalelsen, og så er jeg spent på om hun får fred fra pressen som hun ønsker. Faren hennes er jo garvet pressemann, nå i kommunikasjonsbransjen, tipper han har hatt noen taster med i spillet her.

Jeg synes hun virker som en flott dame!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.