Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Når det gjelder rasisme, så kan jeg ikke se at noe annet teller enn nettopp folks subjektive opplevelser. Hva annet skal man liksom måle rasisme i?
Antallet som blir berørt? Hvem som blir diskrimenert gjennom utleie av leiligheter, hvem som diskrimineres i forhold til intervjuer. Hvordan grupperinger omtales i media. Hva som det er OK å vitse med. Lovverket (se på dette med at det arbeides politisk med å forby tigging) Mulig at jeg ikke skjønner hva du mener?
Det jeg hevder i denne diskusjonen er: Jeg opplever (som i erfarer gjennom media, TV, avisoppslag etc) at det er en dreining fra at folk hetset i forhold til hudfarge, men at de heller hetset i forhold til religion (muslimer) og etnisitet (romfolk, somaliere). Jeg synes dette er lett å observere, feks i forhold til disse romfolkene og den leiren de hadde i Oslo. Jeg opplevde definitivt ikke at jeg måtte være rom for å se og observere hetsingen - ergo en objektiv opplevelse, ikke subjektiv.
Tallulha påpker at dette er rasisme i forhold til hva som inbefattes av ordet. Det var ikke jeg klar over, og jeg har aldri innbefattet hetsing av feks muslimer som rasisme. Jeg ville heller ikke ha omtalt behandligen av tiggere som rasisme. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg har rett, men jeg har alltid tolket rasisme som hetsing på bakgrunn av hudfarge, og jeg tror også at mange andre legger dette inn i begrepet (rasime var jo hetsing av personer med en annen hudfarge tidligere)