|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
Jeg håper jeg reagerer som du har gjort i deres situasjon om jeg har havnet i den, kjenner jeg.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg kan ikke vite med 100 % sikkerhet at mine barn ikke plager andre barn. Men det blir tatt opp to ganger i året på utviklingssamtalene til alle tre (skolen har stort fokus på det). To av barna mine har i perioder vært utsatt for mobbeepisoder og hver gang vi har tatt opp dette med skolen har det blitt satt i gang tiltak som har virket.
|
|
|
#23 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg kan ikke vite at mine ikke mobber, selvsagt kan jeg ikke det, men jeg snakker mye, mye med skolegutten om det. Jentungen er bare 3 og har begrenset forståelse utover at "vi må være snille med hverandre".
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Dette er jo vanskelig å vite, men jeg har iallefall ikke fått noen tilbakemeldinger om at noen av barna mine mobber. Og jeg håper jeg hadde fått det dersom det hadde vært tilfelle. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Epikur
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Så langt jeg vet, og jeg er ganske på, så er ingen av mine mobbere. Som Teo er jeg mor til en som i perioder de siste månedene er blitt plaget pga kronisk sykdom og noe vanskeligere enn å gå på jobb og vite at ungen din kanskje skal ha en jævlig dag vet jeg knapt. Men i motsetning til Odins skole så er vår skole stort sett på banen og prøver å gjøre så godt de kan. Det kan være klønete og ikke så voksent og skikkelig som jeg skulle ønske alltid, men de fatter vedtak og de samarbeider og prøver.
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg gråt meg også gjennom Odin-historien i dag, og synes det er utrolig viktige ting som kommer frem i den saken. At det å mobbe ikke bare nødvendigvis innebærer å dytte/slå/stenge ute, men også alle de små stikkene, å le/peke eller andre "småting" som man gjerne ikke ser på som mobbing selv, men som kan oppleves som vonde for mottakeren som gjerne mottar en stor sum fra flere kanter i løpet av en dag. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Eklektisk
|
Jeg kjenner også noen sånne. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
By the Sea
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Barn som står stødig i seg selv og er empatiske mobber ikke. Vi har hatt en tråd her inne nylig som het "Er du empatisk" eller noe i den duren, og jeg ble grinete av å lese den - jeg fikk inntrykk av at å være empatisk er en tåredryppende, sentimental affære og at det er ganske kult å ikke være mer enn sånn passe empatisk.
|
|
|
#29 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Mine er 4 år nå. Skulle ikke tro ting startet så tidlig men vi har alt vært vitne til en ganske ekkel fysisk sak i barnehagen med eldre barn involvert sammen mot min gutt. Dette tok vi selvsagt opp og barnehagen tok det alvorlig med en gang; mobbing og vennskap har blitt ett stort tema for høsten der. Jeg har selv også opplevd en del mobbing opp igjennom. Jeg vet ikke om slikt er bakgrunnen eller hva men jeg har stro tro på å starte tidlig med ungene, snakke med dem om oppførsel og hva som virkelig betyr noe. Men man kan vel aldri garantere seg den ene eller andre veien. Skal iallfall gjøre mitt beste og huske på å følge opp også.
|
|
|
#30 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Man kan jo aldri vite helt sikkert, men eldstemann er en fyr med mye omsorg i seg og tilbakemeldingene fra skolen tyder på at han fungerer fint sosialt. Læreren hans er en tydelig og god klasseleder og har gjort en kjempejobb. Rektor er og en tydelig og dyktig fyr. De har fått påfyll underveis av elever som ikke har fungert i paralellklassen eller på andre skoler og i klassen til junior så virker det som om de fleste finner sin plass. Allikevel ser jeg at vi må fokusere enda mer på dette med inkludering fremover. Junior har mange å spille på og er nok grei med alle, men derfra til å skjønne hva det vil si å virkelig inkludere kan det nok hende vi har et stykke å gå. Han betrygget lillebror som skal begynne på skolen neste år med at "på skolen er det en regel om at alle får bli med å leke hvis de spør" og lever nok etter det. Det jeg derimot vet er at ihvertfall en av de andre i klassen (hvis mor jeg kjenner) føler veldig på at han alltid må ta initiativ for å få bli med i leken og at han aldri blir invitert med. Jeg har prøvd å snakke med junior om dette, men det er nok ikke så lett for ham å virkelig skjønne forskjellen. Da tenker jeg vi fortsatt har en jobb å gjøre. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg tror ikke at sønnen min mobber noen, for jeg har ikke hørt noe om noe annet, og vi snakker mye om sosialt ansvar, og at man skal si ifra om man ser andre være slemme også.
|
|
|
#32 |
|
villende
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg er mer en middels opptatt av inkludering. Jeg har også i en periode blitt mobbet som barn, så jeg vet hvor vondt det er å havne helt utenfor. Selv om jeg som voksen ser at de som mobbet nok var de som hadde det aller verst i klassen, og at det var lett å plukke på meg fordi jeg var både minst og annerledes. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er en hjerteskjærende historie og vi snakker mye om dette hjemme. Mannen ble mye mobbet på barneskolen og den ensomheten har satt store spor. Selv som voksen. Det samme ser jeg hos min bror som selv som trygg voksen nå holder gamle mobbere på en armlengdes avstand. Min eldste går bare i første, men vi prater mye om klassemiljø og hvordan vi er mot hverandre. Jeg vet om to på trinnet som sliter litt og vi snakker litt om det. Han ene er veldig utagerende og oppfattes nok som ' slem'. Han er lett å terge og vi snakker om at selv om han ikke alltid får til å oppføre seg fint så betyr ikke det at det er greit å terge. Og at junior må si ifra til voksne. Den andre vil jeg tippe hører inn under autismespekteret et sted og skjønner ikke sosiale koder. Han henger mye i armene på ansatte og har vansker med å komme inn i lek. Vi snakker om dette også. Om lærer hadde tatt kontakt med oss angående at jr gjør det vanskelig for andre eller er med på retning/mobbing hadde vi tatt dette på alvor. Når der er sagt så tenker jeg noen ganger på at vi kanskje burde gjøre noe ovenfor de to som vi vet sliter litt, men det er ikke gutter jr leker med og han ene plaget jr ganske mye i bhg så det sitter litt langt inne. Noen av de barna som sliter kan jo være krevende barn og det er ikke lett å gjøre det ekstra for dem heller. Det ser vi jo på tråder her inne med enkeltbarn som ' ødelegger' bursdager sånn at man vil gå bort fra å invitere alle. Der det krever mest er kanskje der det trengs mest, men tror at mange ikke gjør så mye ekstra fordi man er redd det går utover eget barn og det er krevende å ha de i hus. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Og der er ikke alle. I vår klasse har vi et bedritent jentemiljø. Det foregår ikke mobbing, men det er mange sterke jenter som styrer og ordner og vil ha ting på sin måte. Vi er veldig oppmerksom når det kommer til vår datter og støtter lærer og sier hun må snakke med henne så mye hun vil - med vår fulle velsignelse! Tilbakemeldingene vi får da er at "det er det ikke alle foreldre som sier". Endel er i fornektelse. "Vårt barn gjør aldri noe galt". |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Uttalelser som denne og oppfattelsen at det er barn som selv har problemer som mobber, tror jeg er en hump på veien i arbeidet mot mobbing.
|
|
|
#36 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#37 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er kjempevanskelig. For hver for seg er episodene tilsynelatende bagateller. Det at Anne himler med øynene, eller at Elsa løp bort når hun ropte, eller at Silja ikke svarte når hun ble spurt om å leke. Det er en mye vanskeligere oppgave å ringe foreldrene til disse barna, enn å ringe foreldrene til Siri som gav en blåveis. Det som er viktig er at det er noen voksne der med øynene oppe som ser mønsteret og dynamikken i gruppen og som snakker med barna om dette. For jeg tror ikke barna alltid helt skjønner at de med dette er med på grov mobbing.
|
|
|
#38 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)På håndballtreningene til poden har det blitt mye himling med øynene, at man ikke vil stå ved siden av den og den osv. Guttegruppa er roligere enn i fjor, men det betyr ikke nødvendigvis at miljøet er bedre. Og da foreldre sitter og ser på at eget avkom gjør slike ting blir jeg litt matt. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Altså, jeg mener Imma er inne på noe viktig her. Jeg tror en av fallgruvene vi ofte går når vi ikke fanger opp er å bare se disse klassiske mobbeeksemplene. De der det er barn som selv har vansker, som bruker vold og der mobbingen er tydelig. Egentlig er jo de ekstreme sakene enklest, da de er mye tydeligere enn mange andre.
2005 og 2010 Sist redigert av Apple : 09-11-14 kl 12:57. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det var godt sagt, og jeg er veldig enig med deg, Apple! |
|
|
|
![]() |
|
|