Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
Barn som står stødig i seg selv og er empatiske mobber ikke. Vi har hatt en tråd her inne nylig som het "Er du empatisk" eller noe i den duren, og jeg ble grinete av å lese den - jeg fikk inntrykk av at å være empatisk er en tåredryppende, sentimental affære og at det er ganske kult å ikke være mer enn sånn passe empatisk.
Det er ingenting som er viktigere for meg enn å være empatisk og å stadig bli mer empatisk (og nei, du kan ikke være for empatisk, selv om det også ble hevdet med tilhørende eksempler fra virkelghetens verden i den tråden jeg nevner over her). Og det er ingenting jeg er mer opptatt av å sende barna mine ut i verden med enn empati.
Empati mellom mennesker er grunnmuren i et godt samfunn.
Og så til spørsmålet - jeg følger godt med på hvordan barna mine oppfører seg mot andre. De viser at de er generelt empatiske og inkluderende - men det betyr ikke at jeg lener meg tilbake og tar for gitt at de ikke er istand til å krenke andre. Fram til nå får vi tilbakemeldinger på at de er hensynsfulle mot andre barn av andre voksne og lærerne på skolen. Skulle vi plutselig få tilbakemelding om noe annet, ville jeg tatt det på alvor og på ingen måte avvist det som usannsynlig.