|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Stipulert forbruk menes nok her med at det ikke er vannmåler i boligen slik jeg leser det. Da beregnes det ut i fra boligens areal og stor eller liten familie. Er det måler er det målt forbruk selv om utleier ikke vil kunne vite nøyaktig hvor mye vann jeg bruker ift de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Dere som er kjent med kommunale avgifter, når regningen for vann og avløp kommer, inkluderer den noen former for avgifter i tillegg? Eller dreier det seg kun om målt forbruk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Ja, som regel er det også et gebyr (abonnementsgebyr eller målergebyr). Jeg hadde bedt om å få en kopi av fakturaen.
![]() |
#24 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Jeg har aldri bodd et sted med vannmåler.
![]() |
#25 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?
Jeg har spurt og skulle få, men det er visst avglemt. Får vel minne huseier på det. Er det mye i gebyr/avgifter slik at det faktisk utgjør en god del av regninga eller er det bare en liten sum som er helt ubetydelig? For siden jeg skal betale etter målt forbruk går jeg ut i fra at jeg ikke skal betale noe på eventuelle avgifter som kommer i tillegg, men jeg finner ikke noe eksakt svar noen plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Husker ikke eksakt beløp, men vi betaler en god del i faste avgifter/gebyr, i tillegg til det vi betaler for målt forbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Det kommer an på kommunen. Du finner avgiftene på kommunens nettside, under kommunale avgifter. Mener det er ca 300kr i Oslo.
![]() |
#29 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Hvordan ville dere tolket det da om man skal betale for målt forbruk, er det da riktig eller feil å inkludere faste avgifter som hører med å ha vann/vannmåler tilknyttet huset? Irriterer meg at jeg ikke finner noe konkret om dette på nett. Nærmeste jeg kommer er å høre med leieboerforeningen, men der må man betale et medlemsskap på 350kr for å få svar... Ingen her som tilfeldigvis er medlem der eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
En anelse distre
Takk, der fant jeg det. Men i følge den oversikten så er det en del i gebyr, men selvsagt vet jeg det ikke sikkert før jeg ser fakturaen. Det står som følger: Abbonnementgebyr: 1380,- og septik: 2500,-. Går ut i fra at dette er årsbeløp, men det er uansett en del ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
Stemmer, jeg tenkte på kvartalsbeløp.
![]() |
#32 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Her er den summen inkludert i leien. Fikk du ikke vite hvilke måneder disse regningene ville komme da du signerte kontrakten? Det syns jeg du burde ha fått vite, slik at du kunne ha spart opp. De kommunale avgiftene vi har er ganske store siden vi leier ut sokkeletasjen, men sånn er det jo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
En anelse distre
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Fikk ikke vite når og hvor ofte regningen ville komme nei. Må bli veldig styrete for utleier dette, for på nyåret skal det som er innbetalt avregnes mot vannmålerstanden. Hvordan det gjøres mtp for mye eller for lite innbetalt vet jeg ikke, men utleier må da også regne på hvordan summen i pluss eller minus skal fordeles mellom oss. Under punktet om vann- og avløpsavgifter i kontrakten er det et felt hvor det kan fylles ut hvor mye som skal forskuddsbetales hver mnd. Dette ble ikke fylt ut. Mener å ha funnet ut det skal betales to ganger i året så neste kommer vel til sommeren. Litt mer forberedt da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Men der har du jo egentlig fasiten. Du skal betale for målt forbruk - ikke ved at utleier stipulerer hvor mye bruk det er fordelt på antall personer etc. Målt forbruk består fra kommunens side av både abonnementsgebyrer og reelt forbruk, så en andel av det må du påregne.
![]() |
#35 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?Jeg syns det høres merkelig ut at du skal betale basert på en avregning én gang i året. Hva hvis du bor der januar til april, og så kommer ny leieboer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
En anelse distre
Takk for link. Nå fikk jeg i alle fall konkret svar på hva målt forbruk innebærer, da ser jeg at jeg skal ta del i de andre tilleggsavgiftene selv jeg synes det er helt på jordet da de utgiftene ikke øker med meg. Hadde jeg eid leiligheta så ja, men ikke om jeg leier. Det synes jeg er tull, men igjen så er det lovene som bestemmer der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
En anelse distre
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
En anelse distre
Det er vel egentlig det jeg prøver å finne konkret svar på, om utleier har lov til å beregne omtrent forbruk på denne måten eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
Nei, ikke når det ikke er måler inn i huset. Se her:
![]() |
|
|