Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-14, 21:46   #21
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanlig å betale vann og avløp i tillegg til husleia?

Stipulert forbruk menes nok her med at det ikke er vannmåler i boligen slik jeg leser det. Da beregnes det ut i fra boligens areal og stor eller liten familie. Er det måler er det målt forbruk selv om utleier ikke vil kunne vite nøyaktig hvor mye vann jeg bruker ift de.

Jeg ser også at dette er nytt fra september 2009 at utleiere kan ta betalt etter målt forbruk og det kan jo kanskje være årsaken til at det foreløbig ikke er er vanlig å ta betalt for dette utenom husleia?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 18:17   #22
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Dere som er kjent med kommunale avgifter, når regningen for vann og avløp kommer, inkluderer den noen former for avgifter i tillegg? Eller dreier det seg kun om målt forbruk?

Gammel 25-11-14, 18:50   #23
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Ja, som regel er det også et gebyr (abonnementsgebyr eller målergebyr). Jeg hadde bedt om å få en kopi av fakturaen.

Gammel 25-11-14, 19:08   #24
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri bodd et sted med vannmåler. Kun beregnet forbruk ut fra antall kvm.

Gammel 25-11-14, 19:14   #25
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Ja, som regel er det også et gebyr (abonnementsgebyr eller målergebyr). Jeg hadde bedt om å få en kopi av fakturaen.

Jeg har spurt og skulle få, men det er visst avglemt. Får vel minne huseier på det. Er det mye i gebyr/avgifter slik at det faktisk utgjør en god del av regninga eller er det bare en liten sum som er helt ubetydelig? For siden jeg skal betale etter målt forbruk går jeg ut i fra at jeg ikke skal betale noe på eventuelle avgifter som kommer i tillegg, men jeg finner ikke noe eksakt svar noen plass.

Gammel 25-11-14, 19:24   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Aldri hørt om.

Ikke jeg heller.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 21:18   #27
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Husker ikke eksakt beløp, men vi betaler en god del i faste avgifter/gebyr, i tillegg til det vi betaler for målt forbruk.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 21:29   #28
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det kommer an på kommunen. Du finner avgiftene på kommunens nettside, under kommunale avgifter. Mener det er ca 300kr i Oslo.

Gammel 25-11-14, 21:29   #29
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Hvordan ville dere tolket det da om man skal betale for målt forbruk, er det da riktig eller feil å inkludere faste avgifter som hører med å ha vann/vannmåler tilknyttet huset? Irriterer meg at jeg ikke finner noe konkret om dette på nett. Nærmeste jeg kommer er å høre med leieboerforeningen, men der må man betale et medlemsskap på 350kr for å få svar... Ingen her som tilfeldigvis er medlem der eller?

Nei, jeg får vel vente på kopi av fakturaen før jeg stresser noe mer.

Gammel 25-11-14, 21:42   #30
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Det kommer an på kommunen. Du finner avgiftene på kommunens nettside, under kommunale avgifter. Mener det er ca 300kr i Oslo.

Takk, der fant jeg det. Men i følge den oversikten så er det en del i gebyr, men selvsagt vet jeg det ikke sikkert før jeg ser fakturaen. Det står som følger: Abbonnementgebyr: 1380,- og septik: 2500,-. Går ut i fra at dette er årsbeløp, men det er uansett en del ekstra.

Gammel 26-11-14, 08:30   #31
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Takk, der fant jeg det. Men i følge den oversikten så er det en del i gebyr, men selvsagt vet jeg det ikke sikkert før jeg ser fakturaen. Det står som følger: Abbonnementgebyr: 1380,- og septik: 2500,-. Går ut i fra at dette er årsbeløp, men det er uansett en del ekstra.

Stemmer, jeg tenkte på kvartalsbeløp.

Gammel 26-11-14, 12:41   #32
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er den summen inkludert i leien. Fikk du ikke vite hvilke måneder disse regningene ville komme da du signerte kontrakten? Det syns jeg du burde ha fått vite, slik at du kunne ha spart opp. De kommunale avgiftene vi har er ganske store siden vi leier ut sokkeletasjen, men sånn er det jo.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 14:24   #33
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Fikk ikke vite når og hvor ofte regningen ville komme nei. Må bli veldig styrete for utleier dette, for på nyåret skal det som er innbetalt avregnes mot vannmålerstanden. Hvordan det gjøres mtp for mye eller for lite innbetalt vet jeg ikke, men utleier må da også regne på hvordan summen i pluss eller minus skal fordeles mellom oss. Under punktet om vann- og avløpsavgifter i kontrakten er det et felt hvor det kan fylles ut hvor mye som skal forskuddsbetales hver mnd. Dette ble ikke fylt ut. Mener å ha funnet ut det skal betales to ganger i året så neste kommer vel til sommeren. Litt mer forberedt da.

Men kan dere ikke synse/tolke kontrakt litt sammen med meg.

"Vann- og avløpsavgifter beregnes etter målt forbruk, og det avtales at disse betales i tillegg til husleien.

Det beregnes et forskudd på kr .......... Pr mnd, som forfaller sammen husleien.

Forskuddene avregnes minst en gang i året, og utleier dokumenterer de faktiske utgiftene til vann og avløp".

Utleier fylte aldri ut sum da hun ikke visste omtrent hvor mye det ville utgjøre. Ved kontraktsignering ble det sagt at hun skulle sjekke om det var egen vannmåler for leiligheta. Da jeg flyttet inn så jeg at det var det ikke så dermed falt det helt bort for meg, men det er min egen feil.

Men hvordan tolker dere det jeg faktisk skal betale? Er det kun det rene forbruket (som forøvrig her bare blir sånn omtrent siden hun deler det på antall beboere i huset totalt) eller sier det seg selv at jeg også skal dele på de andre utgiftene ved å ha vann tilkoblet inn til huset? Det er jo en kostnad hun har uansett og som ikke øker mtp at det er en utleieenhet her også.

Gammel 26-11-14, 14:59   #34
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Men der har du jo egentlig fasiten. Du skal betale for målt forbruk - ikke ved at utleier stipulerer hvor mye bruk det er fordelt på antall personer etc. Målt forbruk består fra kommunens side av både abonnementsgebyrer og reelt forbruk, så en andel av det må du påregne.

Bergen kommune har et oppsett her, som du sikkert kan bruke til egne tall.

Gammel 26-11-14, 15:04   #35
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det høres merkelig ut at du skal betale basert på en avregning én gang i året. Hva hvis du bor der januar til april, og så kommer ny leieboer?

Jeg trodde at det måtte være egen måler i din leilighet for at de skulle kunne legge din vannavgift oppå husleia. Akkurat som med strøm. Da betaler man etter forbruk, og kan justere forbruket selv. Nå kan i teorien huseier ha stående rennende vann, maskiner og plenvanner og alt på, for du skal jo betale en gitt andel av regningen på dette. Ikke rettferdig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-14, 15:14   #36
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Men der har du jo egentlig fasiten. Du skal betale for målt forbruk - ikke ved at utleier stipulerer hvor mye bruk det er fordelt på antall personer etc. Målt forbruk består fra kommunens side av både abonnementsgebyrer og reelt forbruk, så en andel av det må du påregne.

Bergen kommune har et oppsett her, som du sikkert kan bruke til egne tall.

Takk for link. Nå fikk jeg i alle fall konkret svar på hva målt forbruk innebærer, da ser jeg at jeg skal ta del i de andre tilleggsavgiftene selv jeg synes det er helt på jordet da de utgiftene ikke øker med meg. Hadde jeg eid leiligheta så ja, men ikke om jeg leier. Det synes jeg er tull, men igjen så er det lovene som bestemmer der.

Jeg har forstått det slik at utleier faktisk kan stipulere så fremt boligen totalt sett faktisk betaler etter målt forbruk, men riktig er det jo ikke. Vi kan jo sløse sykt med vann i forhold til de eller omvendt. Men nå stipulerer de jo vel egentlig ikke, de har jo fått en fysisk regning og denne avregnes mot måleren over nyttår. Komplisert dette synes jeg.

Gammel 26-11-14, 15:16   #37
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg syns det høres merkelig ut at du skal betale basert på en avregning én gang i året. Hva hvis du bor der januar til april, og så kommer ny leieboer?

Jeg trodde at det måtte være egen måler i din leilighet for at de skulle kunne legge din vannavgift oppå husleia. Akkurat som med strøm. Da betaler man etter forbruk, og kan justere forbruket selv. Nå kan i teorien huseier ha stående rennende vann, maskiner og plenvanner og alt på, for du skal jo betale en gitt andel av regningen på dette. Ikke rettferdig.

Ja, jeg også trodde det, men jeg greier ikke å finne noe info om dette på nett, så trolig ikke en så veldig vanlig problemstilling rundt omkring. Dermed finner jeg ut at det tydeligvis holder med en i boligen totalt. Rettferdig blir det ikke nei.

Gammel 26-11-14, 15:45   #38
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Hvis du går etter leiekontrakten, kan du egentlig nekte å betale.

Gammel 26-11-14, 15:56   #39
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Hvis du går etter leiekontrakten, kan du egentlig nekte å betale.

Det er vel egentlig det jeg prøver å finne konkret svar på, om utleier har lov til å beregne omtrent forbruk på denne måten eller ikke.

Gammel 26-11-14, 16:11   #40
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Det er vel egentlig det jeg prøver å finne konkret svar på, om utleier har lov til å beregne omtrent forbruk på denne måten eller ikke.

Nei, ikke når det ikke er måler inn i huset. Se her:
§ 3-1. Leien
Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.