Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvem man kan gifte seg med...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-06, 22:56   #21
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem man kan gifte seg med...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er Downs genetisk overførbart?

Litt vanskelige ettersom de ikke kan få barn

Nooria er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 22:59   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Litt vanskelige ettersom de ikke kan få barn

Mennesker med Downs er altså sterile?

Gammel 08-10-06, 23:00   #23
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Mennesker med Downs er altså sterile?

Ja.

Nooria er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:03   #24
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes søskenebarn er for nært, selv om jeg ikke mener at det burde være forbudt.

Bakover i min slekt er det ikke noe sånt, iallefall ikke som jeg vet om. I kjæresten min sin slekt er det noen søskenebarn som er gift med hverandre, og det er en del innvikla slektsforhold som jeg ikke helt har klart å få tak i enda.

Silence er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:05   #25
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Risikoen for å få barn med misdannelser er omtrent fordoblet. Jeg googlet litt, og fant blant annet dette: http://www.fedrelandsvennen.no/nyhet...icle319039.ece
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?A...EDER/110310383
http://www.norskkultur.net/nyheter2003/077.htm

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:08   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg har forstått det så kan kvinner med downs syndrom få barn.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:08   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Risikoen for å få barn med misdannelser er omtrent fordoblet. Jeg googlet litt, og fant blant annet dette: http://www.fedrelandsvennen.no/nyhet...icle319039.ece

Jeg har også googlet, forsøker å finne seriøse artikler. Jeg stiller meg tvilende til avisers sannhetsinnhold, de er ikke kjent for sin kompetanse på feltet.

Gammel 08-10-06, 23:08   #28
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jo, men disse artiklene dreier seg i hovedsak om dette problemet blant innvandrere. I mange land går det å gifte seg med søskenbarn gjennom flere generasjoner, og da vil man få en større risiko.

Carrera er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:11   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

http://www.washington.edu/newsroom/n.../k040302a.html

http://www.hgc.gov.uk/client/Content.asp?ContentId=741

Gammel 08-10-06, 23:14   #30
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utdrag fra artiklene noen?

Silence er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:23   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja.

Mennesker med Downs syndrom er vel ikke sterile??
I såfall er ei jeg kjenner dårlig informert, for hun vil helst at hennes datter skal bli tvangssterilisert fordi hun har Downs.

Gammel 08-10-06, 23:26   #32
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Mennesker med Downs syndrom er vel ikke sterile??
I såfall er ei jeg kjenner dårlig informert, for hun vil helst at hennes datter skal bli tvangssterilisert fordi hun har Downs.

Kvinner med Downs kan i alle fall få barn. Og mange har like stor sexlyst og lyst på barn som andre "normale" mennesker. Det er vel litt omdiskutert om de kan steriliseres mot sin egen vilje.

Sist redigert av Bokormen : 08-10-06 kl 23:31. Årsak: Skrivefeil
Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 08-10-06, 23:30   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg kan simpelthen ikke fordra debattanter som lirer av seg noe de har hørt av noen som sa at de trodde at det var sånn fordi de hørte noen som snakket om det den ganger der, som en sannhet.

Gammel 08-10-06, 23:30   #34
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kvinner med Doens kan i alle fall få barn. Og mange har like stor sexlyst og lyst på barn som andre "normale" mennesker. Det er vel litt omdiskutert om de kan steriliseres mot sin egen vilje.

Denne moren har undersøkt det, for datteren vil ikke steriliseres.
Og moren har fått beskjed om at det ikke kan gjøres.

Gammel 08-10-06, 23:33   #35
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

I en annen tråd var det snakk om at en far giftet seg med sin datter. Dette er heldigvis ikke lov, og heller ikke vanlig.

Hva som derimot er lov, er at søskenbarn gifter seg med hverandre.

Hva mener dere om det; er det ok, eller burde det vært forbudt?

Det har jeg ingen sterke formeninger om. Faktisk så tror jeg ikke at jeg har noen som helst slags formening om det.

Gammel 09-10-06, 00:03   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal forske nærmere på dette nå. Hun legen Stoltenberg på Riksen (Camilla?) er med på et sånt prosjekt. Man vet at det er en økt risiko, men de skal forske mer på å skille mellom "engangs"ekteskap og det som gjentar seg gjennom flere generasjoner.

Man vet at en del innvandrergrupper (de med sterk tradisjon for å gifte seg innad i familien) har betydelige større helseproblemer enn andre. Noen av disse er arvelige sykdommer, blant annet noen rygg- og hofteproblemer. Diabetes er også mye mer vanlig (husker ikke om det er type 1 eller type 2 eller begge deler), men her spiller selvsagt livsstil også en stor rolle. Dødfødsler er mye mer utbredt, det samme er keisersnitt, kompliserte svangerskap og grad av oppfølgning etter fødsel.

Kilder: Jeg har lest flere artikler om dette de siste par årene. Den siste tror jeg var i Aftenposten relativt nylig. Jeg har ikke linker, så det er opp til dere å stole på hukommelsen min eller ikke.

Forbud eller ikke? Jeg er usikker. Man tillater jo mye annet som kan medføre skader. Det er for eksempel ikke FORBUDT å drikke store mengder alkohol i svangerskapet. Og generelt så syns jeg man skal være forsiktig med lovregulering av private forhold. Men hvis det viser seg å stemme at dette medfører en betydelig risiko så vet jeg jommen ikke...

Kanskje man kan komme et stykke med opplysningsarbeid? Det er vanskelig i innvandrermiljøene pga. språk og kultur osv., men der man får det til så monner det jo litt, i hvert fall. Har man ikke nettopp hatt en veldig vellykket ordning et eller annet sted på oslo øst angående innvandrerbarns tannhelse? Det skulle jo ikke så mye til for at det skulle bli bedre, da... Det kunne knapt bli verre.

Gammel 09-10-06, 08:20   #37
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan simpelthen ikke fordra debattanter som lirer av seg noe de har hørt av noen som sa at de trodde at det var sånn fordi de hørte noen som snakket om det den ganger der, som en sannhet.

Er det noen i denne tråden du ikke kan fordra?
Har du generellt lav tålegrense for hva du kan fordra og ikke?

Guava er ikke aktiv  
Gammel 09-10-06, 08:36   #38
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

l.

Forbud eller ikke? Jeg er usikker. Man tillater jo mye annet som kan medføre skader. Det er for eksempel ikke FORBUDT å drikke store mengder alkohol i svangerskapet. Og generelt så syns jeg man skal være forsiktig med lovregulering av private forhold. Men hvis det viser seg å stemme at dette medfører en betydelig risiko så vet jeg jommen ikke...

Jeg synes også dette er en vanskelig problemstilling. Jeg ønsker ikke at et forbud som eventuelt kommer bare skal være begrunnet i et ønske om å stanse en kultur blant innvandrere.

Hvis begrunnelsen mot ekteskap ligger kun i genetikk synes jeg det er veldig viktig å utrede konsekvensene av et slikt syn. Skal det å være genetisk kompatibel være et kriterium for ekteskap?
I et samfunn hvor tendensen går mot at samboerskap blir mer og mer likt ekteskap ser jeg ikke helt hensikten med å forby ekteskap av søskenbarn uten å samtidig forby søskenbarn å ha et seksualliv.
Kan man bo sammen og ha et seksualliv lovlig så skjønner jeg ikke poenget med et ekteskapsforbud.

Hvis innvandrere inngår ekteskap med søskenbarn i utlandet, hva blir konsekvensene av en slik lov?
Skal ekteskapet være ugyldig i Norge? Skal de nektes å bo sammen? Nektes å ha sex?

Hva skal konsekvensene være dersom man gifter seg og det viser seg senere at man er genetisk søskenbarn?
Tvangsskilsmisse?

Jeg har ingen gode svar i saken, men jeg synes at dersom en lov kommer så bør den være fundert i andre ting enn i et ønske om å stanse søskenbarnekteskap blant innvandrere.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 09-10-06, 08:44   #39
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: Hvem man kan gifte seg med...

Altså... sist jeg sjekket var det ikke nødvendig å gifte seg for å få barn.

Gammel 09-10-06, 08:46   #40
Guava

Guava sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Hvem man kan gifte seg med...

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Altså... sist jeg sjekket var det ikke nødvendig å gifte seg for å få barn.

Nemlig!

Guava er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.