Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å leve mer miljøvennlig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-15, 19:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve mer miljøvennlig

Vi er flinke på resirkulering, men sånn som vi bor skulle det bare mangle. Glass- og metallcontaineren er 200 meter unna, og det er perfekt som oppgave for min eldste å gå dit en gang i uka. Jeg synes definitivt at plastsortering har noe for seg, for i starten ble jeg helt sjokkert over hvor mye plast vi sorterer ut.

Mitt beste miljøtips er å ikke fly. Jeg er flink til å ta nattog i forbindelse med jobb (det er jo mye mer behagelig også), men vi synder stort når det kommer til flyreiser i feriene.

I tillegg går vi mer enn mange i hverdagen. Jeg går til jobb med mindre jeg skal på kundemøter utenbys og ungene går til skolen hver dag. De går også relativt ofte til trening.

Gammel 05-01-15, 19:35   #2
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi er flinke på resirkulering, men sånn som vi bor skulle det bare mangle. Glass- og metallcontaineren er 200 meter unna, og det er perfekt som oppgave for min eldste å gå dit en gang i uka. Jeg synes definitivt at plastsortering har noe for seg, for i starten ble jeg helt sjokkert over hvor mye plast vi sorterer ut.

Mitt beste miljøtips er å ikke fly. Jeg er flink til å ta nattog i forbindelse med jobb (det er jo mye mer behagelig også), men vi synder stort når det kommer til flyreiser i feriene.

I tillegg går vi mer enn mange i hverdagen. Jeg går til jobb med mindre jeg skal på kundemøter utenbys og ungene går til skolen hver dag. De går også relativt ofte til trening.

Det hadde vært skikkelig digg å kunne gjøre det kjenner jeg, men når jeg har ca 1 times reisevei med offentlig kommunikasjon blir det litt i lengste passen å gå.

Gammel 05-01-15, 22:33   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det hadde vært skikkelig digg å kunne gjøre det kjenner jeg, men når jeg har ca 1 times reisevei med offentlig kommunikasjon blir det litt i lengste passen å gå.

Men det er jo også et valg vi har tatt. Kanskje ikke av miljøhensyn, men lell. Vi bor relativt trangt midt i byen. Nettopp for å ikke være særlig avhengig av bil.

(Jeg kommer fra en småby, og barndomsvenninnene mine skjønner ikke hvordan vi klarer å bo 4 stykker på 90 kvm. De bor i eneboliger på 200 kvm og mer.)

Gammel 05-01-15, 22:35   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er jo også et valg vi har tatt. Kanskje ikke av miljøhensyn, men lell. Vi bor relativt trangt midt i byen. Nettopp for å ikke være særlig avhengig av bil.

(Jeg kommer fra en småby, og barndomsvenninnene mine skjønner ikke hvordan vi klarer å bo 4 stykker på 90 kvm. De bor i eneboliger på 200 kvm og mer.)

Da har dere sikkert gode løsninger inne til oppbevaring tenker jeg?

Det høres forresten deilig ut å bo slik til at man (omtrent) kan klare seg uten bil.

Gammel 05-01-15, 22:42   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det høres forresten deilig ut å bo slik til at man (omtrent) kan klare seg uten bil.

Flere av naboene våre har ikke bil. Ganske lenge var jeg faktisk den eneste mammaen i nabolaget som kjørte, så et par av naboungene trodde faktisk at mødre ikke kunne gjøre slikt.

Gammel 05-01-15, 22:55   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi er ganske gode i hverdagen, men så er det feriene da, sukk. Der har jeg vanskleig for å fire også. Jeg hare egentlig akkurat blitt opplyst/våknet fra dvalen, og oppdaget hvor elendig karbonavtrykket mitt faktisk er.

I hverdagen bruker alle beina, sykkel eller kollektivt til jobb, skole og til handling. Bilen brukes bare når vi besøker noen i huttiheita, hvor kollektiven egentlig ikke virker. Vi handler en gang i uka stort sett, lager mye mat selv, bruker opp restene om vi har noen, spiser middels/lite med kjøtt og nada oppdrettsfisk. Matrester komposteres i egen beholder av oss selv. Hageavfallet tar vi også vare på og lager jord av.

Huset er for stort og krever mer oppvarming enn jeg syns er fornuftig, men vi arvet det og bor fem voksne her og har ofte folk på besøk også. Plusset er at hagen også er stor, så vi dyrker våre egne epler, pærer, plommer, bær i hytt og pine og safter og sylter til den store gullmedaljen UTEN konserveringsmiddel og minimalt med sukker.

Urtene dyrker vi også selv, tomater med videre står i drivhuset svigerfar ikke ville ha lenger (man kaster da ikke slikt).

Jeg kunne ha fortsatt slikt. Og så kommer feriene! Da flyr vi, ofte og langt. Eller kjører på kryss og tvers, så det ikke holder med minstedistansen forsikringa godtar. I år har vi allerede planlagt en USA-tur, tre turer til hytta (nordpå), en tur sørover i Europa for å besøke venner og en Londontur (selvsagt England, dit må man jo (les meg)).

Argh, jeg må starte den hjernevaskingen at once.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 23:08   #7
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker at det er lettere å få et slikt valg til å fungere dersom man bor et annet sted enn Oslo, slik vi gjør. Vi bodde også i en leilighet svært sentralt i Oslo før. Nå har vi flyttet inn i min manns barndomshjem i en annen bydel i Oslo. Det er ikke like sentralt, men det tar bare i underkant av 20 minutter med trikken til Oslo S. Reisetiden min til jobb med offentlig kommunikasjon tar ca. like lang tid fra dør til dør, både fra vår gamle leilighet og fra vårt nye hus nå. Min mann har noe kortere reisevei ift meg, men kjører også bil, så jeg føler det er litt juks.

Problemet hos oss er at vi kan ikke ta et valg om å bo nært jobbene våre, fordi vi jobber på hver vår kant av byen, og uansett hvor vi flytter vil minst en av oss få lang reisevei. Og så er det jo det faktum at vi har valgt å ta over/kjøpe barndomshjemmet til min mann, og vi sånn sett har valgt å bo med hjertet litt også.

Jeg kunne selvsagt valgt å bytte jobb for å få kortere reisevei, men jeg må innrømme at for meg er det også viktig å ha en jobb jeg ønsker å ha og som jeg trives med. Jeg er riktignok på utkikk etter ny jobb nå, men heller ikke nå er lokasjon det viktigste for meg må jeg innrømme. Men hadde jeg klart å finne noe som er nært er jo det en kjempebonus selvsagt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.