Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-15, 11:07   #101
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Det er greit nok at de er unge, og det er selvsagt ikke greit å henge dem ut og latterliggjøre dem, men ærlig talt, det er jo ikke 12-åringer, men 18-19-åringer det er snakk om - med andre ord er de pr definisjon voksne, og må kunne forventes å ta noe ansvar for hvordan de selv fremstår. Som Zoë sier er det rett og slett ikke sånn at ungdom av i dag kan forvente å slippe å ha denslags ansvar, det er nærmest utopisk i dagens medie- og SoMe-samfunn.

Gammel 03-02-15, 12:59   #102
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Det er vel ingen som synes synd på dem, men jeg kan godt forstå dem.

Hva forstår du? Det får være grenser for hvor lite løsningsorientert de kan være, hva med at en går inn og den andre passer på ute og så bytter de på. Evnt driter i å ha med seg så dyre vesker.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 13:02   #103
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det er greit nok at de er unge, og det er selvsagt ikke greit å henge dem ut og latterliggjøre dem, men ærlig talt, det er jo ikke 12-åringer, men 18-19-åringer det er snakk om - med andre ord er de pr definisjon voksne, og må kunne forventes å ta noe ansvar for hvordan de selv fremstår. Som Zoë sier er det rett og slett ikke sånn at ungdom av i dag kan forvente å slippe å ha denslags ansvar, det er nærmest utopisk i dagens medie- og SoMe-samfunn.

Helt enig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 03-02-15, 13:02   #104
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Oppfølgingsak om vesker
http://www.tv2.no/2015/02/03/nyheter...vesker/6523544

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 03-02-15, 13:59   #105
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det er klart at de må ta ansvar for hvordan de fremstår. Akkurat som vi andre kan ta ansvar for hvordan vi velger å omtale dem, og jeg blir dritsur av at voksne folk raljerer og gjør narr av i stor skala på FB. Folk burde skjerpe seg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 14:12   #106
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

– Man burde ikke la seg styre av hva andre sier og mener, men hva man selv føler seg komfortabel med. Hva man velger å gå med er opp til en selv, sier Julie.

– Jeg synes det er greit at folk har dyre vesker. Man velger jo selv om man vil ha det eller ikke, og om man bryr seg om hva andre sier, forteller Samantha.

Man velger jo selv. Så klart. Gruppepress scmuppepress.

Jeg er helt enig i at det er dårlig gjort å ikke beskytte disse jentene mot seg selv. Det er jo bare puteflaut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 14:19   #107
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politikersaken er uansett det verste. Bruke enorme mengder med offentlige penger fordi man ikke er organisert nok til å sjekke inn tidlig nok til å få det setet man vil ha.

Jeg reiser mye og har ennå ikke opplevd å måtte sitte på midtsete. Jeg sjekker inn når de åpner for det på nett og får stort sett sitte der jeg vil. Og ikke kunne fly sammen med "folk flest" er bare kjempeflaut.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 14:30   #108
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Politikersaken er uansett det verste. Bruke enorme mengder med offentlige penger fordi man ikke er organisert nok til å sjekke inn tidlig nok til å få det setet man vil ha.

Jeg reiser mye og har ennå ikke opplevd å måtte sitte på midtsete. Jeg sjekker inn når de åpner for det på nett og får stort sett sitte der jeg vil. Og ikke kunne fly sammen med "folk flest" er bare kjempeflaut.

Enig med deg, og så finnes det noisecanceling-øretelefoner.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 16:50   #109
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo mer jeg tenker på det jo mindre grunn synes jeg det er til at disse voksne kvinnene skal beskyttes mot seg selv, med mindre vi vil ha en sterk innskrenking på de fleste områder.

De har latt seg intervjue frivillig regner jeg med i en sak som opprører dem. Det fremstår som puteflaut for mange av oss, men det er ikke dermed pr def puteflaut, ikke om man sammenligner med hva voksne mennesker kan finne på i media.

Historien om ungguttene var annerledes siden de var barn og ikke voksne.

Voksne mennesker tar av og til kontakt med media når de reagerer på ting som det store flertall mener er puteflaut. Man bør kanskje beskytte noen mot seg selv, men det er en farlig ting å beskytte folk for mye mot seg selv. Da kan man nærme seg sensur. Balansen er ikke bare enkel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 16:51   #110
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har rett i det, Guava. Samtidig mener jeg at folk burde avstå fra å mobbe dem på FB.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 16:55   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mobbing er en uting, og man kan godt se an hvor mye pes som allerede er kommet før man kommer med nye (eller gjentatte) spydigheter.

Jeg synes ellers det er vanskelig å vite om det er jentene selv eller avisen som velger å fokusere på prisen på veskene. Såklart man ikke lar vesker ligge ubevoktet utenfor en butikk, samme hva de koster - særlig når de inneholder PC eller annet dyrt/viktig utstyr. Hvis jentene har valgt å trekke frem at dette er dyre vesker, stiller de seg veldig lagelig til for latterliggjøring, men hvis det er journalisten som har spurt dem om det, og valgt å fokusere på det (kanskje nettopp med tanke på at slik pengebruk blant ungdom er noe mange er opptatt av), så er det dårlig gjort overfor jentene.

Gammel 03-02-15, 17:00   #112
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt bør ikke folk mobbe. Det er en uting. Sånn sett kan man kanskje si at enkelte mobbere også burde vært beskyttet mot seg selv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 17:20   #113
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ellers det er vanskelig å vite om det er jentene selv eller avisen som velger å fokusere på prisen på veskene. Såklart man ikke lar vesker ligge ubevoktet utenfor en butikk, samme hva de koster - særlig når de inneholder PC eller annet dyrt/viktig utstyr. Hvis jentene har valgt å trekke frem at dette er dyre vesker, stiller de seg veldig lagelig til for latterliggjøring, men hvis det er journalisten som har spurt dem om det, og valgt å fokusere på det (kanskje nettopp med tanke på at slik pengebruk blant ungdom er noe mange er opptatt av), så er det dårlig gjort overfor jentene.

Dette er jo et viktig poeng. Noen jeg kjenner ble stoppet av en journalist på gaten som trengte småbarnsforeldre til en sak og de ble spurt nokså ledende spørsmål om en sak. Når dette kom i avisa fremsto det bortimot som de var aktive forkjempere for denne saken.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 17:22   #114
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jo mer jeg tenker på det jo mindre grunn synes jeg det er til at disse voksne kvinnene skal beskyttes mot seg selv, med mindre vi vil ha en sterk innskrenking på de fleste områder.

Er det "veskejentene" du snakker om? I så fall har alle de jentene jeg har sett omtalt og intervjut vært 14-15 år og ungdomsskoleelever - og hele framstillingen viser for meg at de definitivt ikke er voksne nok til å se hvordan de framstår. At voksne harselerer med dem blir bare feil.

Snakker du om sutrende politikere er jeg enig med deg.

Gammel 03-02-15, 17:29   #115
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Er det "veskejentene" du snakker om? I så fall har alle de jentene jeg har sett omtalt og intervjut vært 14-15 år og ungdomsskoleelever - og hele framstillingen viser for meg at de definitivt ikke er voksne nok til å se hvordan de framstår. At voksne harselerer med dem blir bare feil.

Snakker du om sutrende politikere er jeg enig med deg.

De i den første artikkelen (som måtte legge fra seg veska) var vel 18-19 år, men de som kom i en annen artikkel (om dyr-veske-press) var 15-16.
Uansett om de pr. def er voksne og kan stemme og melde seg på Paradise Hotel synes jeg godt at vi kan se på de som unge, uerfarne mennesker som ikke ser konsekvensen av å stille opp slik, og å være litt romslig med dem.
Vårherre skal vite at jeg gjorde idiotiske ting i alderen 15-19 år, men heldigvis var omgivelsene mine rause og lot meg skrive litt på kontoen for umoden og kortsiktig tenkende.
Jeg innrømmer glatt at jeg faktisk synes synd på disse jentene som halve Norge nå sitter å kommenterer med leie utsagn og har det morsomt med.
Det er noe med å være stor og liten på en gang.

Gammel 03-02-15, 17:30   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veskejentene inetervjuet i Vestfold er voksne - de er 18 og 19 år. Det må vel egentlig være ganske greit å humre litt over dem, syns jeg. Det kommer selvsagt an på tonen.

Ellers syns jeg ikke saken i HI er sutring, men en reell problemstilling på et helt ekte problem som skaper problemer for mange familier, og som i tillegg er åpenbart lite produktivt for AS Norge.

Gammel 03-02-15, 17:40   #117
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det bare jeg som lurer på hvilken hjemmel butikker har til å nekte én gruppe voksne mennesker å ta med inn veske (uten å tilby sikker oppbevaring)? Er det virkelig lov? Måtte jeg satt fra meg Alexander hvis jeg hadde begynt på Bjørknes for å ta opp et fag?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 17:44   #118
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men er det bare jeg som lurer på hvilken hjemmel butikker har til å nekte én gruppe voksne mennesker å ta med inn veske (uten å tilby sikker oppbevaring)? Er det virkelig lov? Måtte jeg satt fra meg Alexander hvis jeg hadde begynt på Bjørknes for å ta opp et fag?

Tenkte på det samme. Det er jo ingen av oss som hadde funnet seg i at veska ikke kunne blitt tatt med inn i butikken.

Gammel 03-02-15, 18:12   #119
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ungdommer må jo finne seg i alt mulig av diskriminering. Det står jo stadig lapper på butikker at "ungdommer slippes ikke inn i grupper". Det er bare å fjerne "ungdommer" og erstatte med eldre, etniske minoriteter, kvinner eller en annen "kategori" mennesker. Det hadde selvfølgelig aldri skjedd, helt uhørt men unge mennesker må finne seg i å bli kategorisert og kollektivt straffet fordi noen av de visstnok stjeler.

Det er jo dette som burde være nyheten i denne saken og at disse jentene finner seg i den type behandling uten å klage er jo også ganske tragikomisk, men de er jo vant til det.

Gammel 03-02-15, 18:31   #120
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ikke kunne ta med store bager/vesker inn på steder har jeg opplevd mange ganger og ikke bare i tenårene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.