Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det er jo ikke i forbindelse med læringsmiljø debatten om skoleuniform kommer opp i Norge da. Jeg aner ikke om det foreligger forskning på sammenhengen mellom læring og uniform. Siste jeg googlet var det en del undersøkelser som handlet mer om mobbing og kjøpepress og om elevene følte de mistet sin identitet. Men i all hovedsak tror jeg det mangler god forskning på det du etterspør dessverre.
Når det gjelder uniformer og kroppstyper så er vel ikke norske elever så annerledes en barn i andre land. Uniformer kan jo utformes og tilpasses de fleste vil jeg tro men i Norge ville man jo måtte ha minst 3 ulike sett tilpasset årstidene.
Hvis dette skal fungere, må skolen bruke tid på å håndheve reglene strengt. Slik at ikke Lise lurer seg til å ha en "merkeutgave" av den skoleautoriserte genseren, mens Lotte har den som deles ut til de "sponsede" familiene. Tid skolen egentlig skal bruke på læring. Jeg kan ikke skjønne at det kan være en god idé eller positivt i forhold til hva som er skolens egentlige oppgave.
Og strengt tatt er det jo foreldrene som må på banen, samarbeide bedre og klare å si nei til barna/ungdommene sine. Vanskelig, men nødvendig.
Og hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Skal det være statlig autoriserte skoleuniformleverandører som sikrer at alle kjøper samme merke og riktig klær? Det må jo være så strengt for at man ikke skal ende opp med ulike utgaver av uniformene og ulike standarder mellom skoler (som er et problem i UK hvis jeg husker rett). Det høres rett og slett lite gjennomførbart ut for meg.