|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
| Se resultatene: Hvor dyr var den dyreste veska du eier? | |||
| Har ikke vesker |
|
6 | 2,01% |
| 300 |
|
47 | 15,77% |
| 600 |
|
49 | 16,44% |
| 1000 |
|
40 | 13,42% |
| 1500 |
|
45 | 15,10% |
| 2000 |
|
51 | 17,11% |
| 4000 |
|
30 | 10,07% |
| 6000 |
|
6 | 2,01% |
| 8000 |
|
12 | 4,03% |
| 10000 |
|
7 | 2,35% |
| 12000 |
|
2 | 0,67% |
| 15000 |
|
1 | 0,34% |
| 20000 |
|
1 | 0,34% |
| 25000 |
|
0 | 0% |
| Mer en 25000 |
|
1 | 0,34% |
| Deltakere: 298. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Du vil aldri få igjen verdien av et gull/diamantsmykke som er kjøpt i butikk, bare så det er sagt. Selger du det på auksjon ligger prisene jevnt over på ca halvparten av innkjøpsverdien. Og gull til omsmelting får man også en mye lavere pris pr vektenhet enn på nye smykker. Just saying. (Men trekker man moteaspektet inn, så justerer det seg. Feks vil et populært Ole Lyngaard-smykke generelt selge mye nærmere innkjøpspris enn klassiske smykker på auksjon. Tilbud og etterspørsel, enkelt og greit.)
|
|
|
|
#202 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Det som jeg synes er interessant i disse diskusjonene, og som jeg jo selv fikk erfare da jeg måtte gå veldig mange runder i tenkeboksen da 11 åringen kun ønsket seg MK-veske i bursdag, - er hvordan folk uten å tenke over det ser ut til å eie en slags sannhet over hva som er innafor og utenfor av "ok" ting å bruke penger på. Jeg ble ganske oppgitt etter hvert når folk som i det ene øyeblikket kjøper en North Face reisebag til 3000 kr til poden som skal avgårde på fotballturnering, eller når folk som bruker ufattelige mange tusen på meningsløse sydenturer (ja, sydenturer er i mine øyne totalt bortkastet) opptil flere ganger i året, - stiller seg til doms over at jenter bruker noen tusen på ei veske?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 04-02-15 kl 15:49. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Feilen er at tenåringer ned i 14 år som neppe har tjent en krone forventer 10' veske, 7' parkas, 2XU tights og Acne skjerf fordi alle andre har det. Og det innrømmes glatt at de uten blir sett på som fattige og stakkarslige. Hadde det enda vært slik at ok, du har råd til det, men ikke jeg og det er greit. Det er uhørt at eneste alternativ skal være luksusvarer.
|
|
|
|
#204 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. I mine øyne er det der problemet ligger, ikke i om det i seg selv er (u)fornuftig å bruke mange tusen på veske/fotballsko/hvasomhelst. Når ungdommene i en av disse sakene sa rett ut noe sånt om at "du blir behandlet bedre dess flere merkeprodukter du har" er det noe som skurrer veldig i mine ører.
|
|
|
#205 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Dette er stjerneeksempler som kan brukes i skolefag - få i gang diskusjoner blant veskejenter og GC gutter; hvorfor tar vi de valgene vi tar? |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Ja er så enig i de siste innleggene. Og det minner meg om ei jente i Luksusfellen som jobbet i butikk før hun fikk barn og ville ikke fortsette pga hente-leveretider etter endt permisjon, så hun gikk hjemme uten lønn. Fordi samboeren kunne tydeligvis ikke ta ansvar for sånt. Alikevel kunne hun bare bruke dyre merkeklær til seg selv og barnet på 1,5 år. Jakke til 2000 til barnet for ellers ville han fryse på vei til barnehagen. Lekre, dyre sett til seg selv. Hun kunne absolutt ikke kjøpe klær på H&M eller Lindex. Da hun ble tatt med til en bruktbutikk for merkeklær rynket hun på nesa, hun ville ikke ha brukte klær.
|
|
|
#207 |
|
maler
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Lisa: Det er da like "ille" uansett hva det dreier seg om som 1) er unødvendig dyrt, 2) er med på å drive det økonomiske presset i ungdomsgjenger opp og 3) er en del av en bruk-og-kast-kultur? Nå vil sånne vesker for de fleste av oss som ikke bor i et område der de er vanlige se ufattelig dumme og overdrevne ut på unge jenter også i tillegg, men det er jeg enig i at er underordnet.
|
|
|
#208 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg kan ikke tenke meg at jeg noengang har kjøpt en veske som er dyrere enn 2-300 kroner. Når det gjelder alle disse merkeveskene dere snakker om så tror jeg ikke at jeg vet hvordan de ser ut en gang, og jeg er så lite interessert at jeg ikke gidder å google dem.
|
|
|
|
#209 |
|
anglofil
Ja, det er jo nettopp det som er poenget. Det er like ille uansett hva det er som er dyrt, men det er jo ikke det. Det er jo ikke tilsvarende mediedebatt eller lange tråder på FP om hvor ille alle disse andre tingene er? Poenget mitt er at det blir jo helt subjektivt hva som har verdi for den enkelte, og når man sitter oppe på sin høye hest og snakker om hvor idiotisk og teit det er å bruke flere tusen kroner på ei veske så bør man kanskje se litt nærmere på sitt eget forbruk først og sørge for at det i det minste kan forsvares ut fra de samme prinsippene?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 04-02-15 kl 18:56. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Ikke alle dyre ting får samme funksjon som identitetsmarkører på skolen. Om to av kompisene til sønnen min hadde snowboards til 15000 hadde vi sannsynligvis ikke visst noe om det. Hvem som har hvilke spillemaskiner aner vi heller ikke så mye om. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Designvesker, ass. Det er visst noe av det mest provoserende som finnes. I 2015. Jeg kjenner igjen den offentlige debatten fra min egen oppvekst på 70-/80-tallet. Samme bekymringen fra de fornuftige voksne; hvordan skal det gå med de unge som vokser opp med all denne unødvendige luksusen? Det var ikke veskene som var greia den gangen, men fy flate så mye annet det var å bli indignert og opprørt over! Dunjakker! Gensere med krokodiller på! Levisbukser! |
|
|
|
|
|
#213 |
|
This is normal!
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Men det er jo egentlig ikke prisen på veskene som er problemet. Det er at folk kritiserer andres smak og ikke lager rom for å skille seg ut, f.eks. ved å ha en billig veske av feil merke. Det irriterer meg her på FP. For mange er det ikke nok å fortelle hva man liker selv, man må helst poengtere hvor teit andres smak er. Enten det gjelder vesker (logovesker liksom
|
|
|
|
#214 |
|
anglofil
Men veskebarna blir jo disset og offentlig ledd av i media, FB og overalt? Har du ikke tenkt over hvordan disse jentene omtales i media? Og hva mener du med at prisen ikke er vesentlig? Hvorfor den store debatten og latterliggjøringen da? Er det ikke nettopp det at de koster mye som er grunnlaget for denne uthengingen?
|
|
|
#215 |
|
This is normal!
|
Jo, og jeg har reagert på latterliggjøringen, blant annet her på FP.
|
|
|
|
#216 |
|
anglofil
:fjernet para med spesifikke eksempler fra RL siden debatten ikke er på medlemsområde:
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 05-02-15 kl 09:23. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Absolute Beginner
|
Her høres det jo ut som om du mener at barn bør få lov til å ha samme forbruk som voksne? :undre: Jeg stusser over høyt forbruk i kategoriene sko/klær/sportsutstyr også jeg, men i alle fall her vi bor er det en klar sammenheng mellom interesse og pris stort sett. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
anglofil
Jeg orker ikke gjenta mer. Det var snakk om egne penger. Det er snakk om smak og hva andre folk mener er ok og ikke. En person kan fint kjøpe en iPhone i gave til eget barn men fordømme på det sterkeste at et annet barn kjøper ei veske til 2500 kr. Det er vesker, disse fordømte veskene, som jo må stå i en særstilling her i Norge. Jeg ser ikke denne type mobbing og unisone fordømming av barn som kjøper seg andre dyre ting på Facebook som jeg gjør av jentene som kjøper eller får dyre vesker.
|
|
|
#219 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Det er ikke bare veskene. Veskene har jeg kun hørt om på FP. For meg IRL er det en ukjent problemstilling. Utfordringen her er mer det med dyre mobiler og jeg har like sterke meninger om at unger går på skolen med mobiler til nærmere 10K. Det er spinnvillt. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
anglofil
Men tror du ikke det er fordi det er nettopp vi, foreldregenerasjonen, som er dårlige forbilder? Hvordan kan vi snakke om uforsvarlig forbruk blant barna våre når "vi" er skyldige selv? Som du sier, vi forsvarer iPhoner til barna med at de er arvet. Fordi vi selvfølgelig må ha den nyeste modellen selv.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 04-02-15 kl 21:40. |
|
|
|
![]() |
|
|