Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Men det er jo egentlig ikke prisen på veskene som er problemet. Det er at folk kritiserer andres smak og ikke lager rom for å skille seg ut, f.eks. ved å ha en billig veske av feil merke. Det irriterer meg her på FP. For mange er det ikke nok å fortelle hva man liker selv, man må helst poengtere hvor teit andres smak er. Enten det gjelder vesker (logovesker liksom ), ferier ("meningsløse sydenturer"), sko, klær, musikk eller hva det nå er. Er det en ting jeg har blitt mer og mer bevisst på, så er det at jeg ikke skal snakke negativt om eller le av andres smak. Andres forbruk kan jeg ha meninger om, men at det er mangfold når det gjelder det vi ser og hører rundt oss, er jeg veldig veldig glad for. Og her har jeg virkelig skjerpet meg i forhold til tidligere. Man kan fort la seg rive med og bli smakspoliti, men det er utrolig usympatisk egentlig. Jeg diskuterer gjerne hva jeg liker og ikke liker, men det går an å gjøre det uten å disse andre. Det tror jeg jammen veskebarna og noen av foreldrene deres burde tenke litt på også. Da ville kanskje merkepresset dabbe av etter hvert?
Men veskebarna blir jo disset og offentlig ledd av i media, FB og overalt? Har du ikke tenkt over hvordan disse jentene omtales i media? Og hva mener du med at prisen ikke er vesentlig? Hvorfor den store debatten og latterliggjøringen da? Er det ikke nettopp det at de koster mye som er grunnlaget for denne uthengingen?
Hele poenget mitt er at folk er jo smakspoliti. De samme folkene som følte det som det mest naturlige i hele verden og mene noe om min datters veske er de samme folkene som kjøper ting som i mitt hode er absurd. Men føler jeg det naturlig å "preke" eller moralisere over deres valg? Nei, jeg gjør jo ikke det. Men når det gjelder akkurat disse veskene så er det helt legitimt å både le, himle med øynene og mene alt man vil selv om man selv antageligvis burde gå litt etter i sømmene.