|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
| Se resultatene: Hvor dyr var den dyreste veska du eier? | |||
| Har ikke vesker |
|
6 | 2,01% |
| 300 |
|
47 | 15,77% |
| 600 |
|
49 | 16,44% |
| 1000 |
|
40 | 13,42% |
| 1500 |
|
45 | 15,10% |
| 2000 |
|
51 | 17,11% |
| 4000 |
|
30 | 10,07% |
| 6000 |
|
6 | 2,01% |
| 8000 |
|
12 | 4,03% |
| 10000 |
|
7 | 2,35% |
| 12000 |
|
2 | 0,67% |
| 15000 |
|
1 | 0,34% |
| 20000 |
|
1 | 0,34% |
| 25000 |
|
0 | 0% |
| Mer en 25000 |
|
1 | 0,34% |
| Deltakere: 298. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Originala
|
Re: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg tror den dyreste kostet opp mot 2000 kroner for ti år siden. En stor (passer en liten perm) og i kraftig skinn, en litt modernisert og svart variant av de 70-tallsveskene. Den erstattet en lignende veske jeg hadde som student. Bortsett fra de to, har jeg neppe betalt mer enn 4-500 for en veske. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Statistikken viser vel en horribel økning i inkassosaker mot unge voksne? Det kommer jo av noe. Forbruksmønsteret er uhåndterlig, både for klimaet og personlig økonomi. Klart merkepress og foreldre som validerer det kunstige behovet ved å sponse luksusvarer er en stor del av problematikken, i tillegg til at vårt voksne forbruksnivå generelt er et pinlig dårlig forbilde. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
This is normal!
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg har tenkt litt på det at mange foreldre er redde for at barnet skal havne utenfor fordi "alle andre har", og det gjør at man spiser en del store kameler. Er denne bekymringen reell? For noen barn som strever med å finne plassen sin sosialt kan jeg skjønne at man passer på at barnet ikke skal havne utenfor fordi det ikke har mobil eller veske eller hva det nå er, men hva med de 75 % (?) som stort sett klarer seg greit?
|
|
|
|
#225 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
|
|
|
|
|
|
#226 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt enig i det du sier og jeg får mer en bismak av eget forbruk, men kanskje en bitteliten start at vi er bevisste på det.
|
|
|
#227 |
|
|
Nei det er ikke ungdommer som bruker mest, men jeg tror samtidig man skal være forsiktige med å sammenligne for mye siden det lett kan bli en sovepute. Vi bruker alle alt for mye og med tanke på ungdommene så har vi i bunn og grunn ansvaret der også. Selv om jeg velger å bruke lite penger på klær, telefoner og vesker så har jeg også ansvaret dersom ungen min får et forbruksmønster som tar helt av. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Haha, jeg tror ikke jeg har veske til 300 engang, så jeg kunne ikke svare her. For rundt 17 år siden, da jeg begynte å jobbe, kjøpte jeg en skinnveske med plass til ringperm og rettebunker. Den kostet et par tusen, tror jeg, og gikk i stykker etter altfor kort tid. Billigrælet mitt fra HM og Lindex funker vel så bra. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Dette er jo to ulike debatter. Det ene er "luksusvarer-til-fjortiser"-debatten og det andre er den som går på generelt forbruk. Jeg får litt pigger ute når disse to sauses sammen og blir presentert som to sider av samme sak :hårsår:.
|
|
|
#230 |
|
maler
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Fjortiser kjøper sjelden dyre ting for å ha dem lenge fordi de har funnet en stil, det er skiftende trender og det man kjøper er inngangsbilletten for å være innafor. Det at den inngangsbilletten blir for dyr synes jeg er et stort problem, for det ER ikke lett å stå imot presset hvis man ikke absolutt må. Det at de fleste har mulighet til å få det synes jeg ikke er noe god grunn til at man ikke skal prøve å bremse opp så godt man kan. Og i den prosessen er det nok at det blir endel kritikk av fjortisforbruksmønster.
|
|
|
#231 |
|
I mål
|
Men dette er jo på et vis også en "unnskyldning"? En prioritering man gjør? For vi er faktisk mange som kjøper billig, tar godt vare på det og bruker det i veldig mange år. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
maler
|
Jeg tenker at for voksne er miljøperspektivet viktigst og det må være greit å tenke at man skal kjøpe noe man liker og ta godt vare på det. Finner man det billig så er man heldig, ellers må det være greit å prioritere dyrere ting om man har råd til det og det er det man liker. Hovedpoenget er at man velger noe man ikke bytter for ofte og at man ikke kjøper for mange ting. Man kan få billige ting med bra kvalitet, men det hjelper på et vis ikke hvis man ikke liker det. Hvis man følger dette prinsippet vil man heller ikke alltid ha det siste nye. Å kjøpe (eller arve) ting til tenåringer som bidrar til merke- og uniformspresset blir en annen diskusjon, det må man også ha et bevisst forhold til.
|
|
|
#234 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#235 |
|
I mål
|
Jeg er enig i det, men jeg synes det blir for enkelt å argumentere for et generelt høyt personlig forbruk med at man er opptatt av bruk og kast. Da snakker jeg generelt høyt, ikke dyre enkeltgjenstander. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
maler
|
|
|
|
#237 |
|
intro
|
Helt enig i dette. Jeg har da også til gode å oppleve den kvalitetsforskjellen det skrytes sånn av mellom rimelige og dyre produkter, og har et lass med IKEA-møbler som nærmer seg 20 år og en rekke HM- og tilsvarende plagg som er godt over 10 år og fortsatt i bruk.
|
|
|
|
#238 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Det er jeg helt enig med deg i! Yngste her arver mye klær etter en venninnes sønn. Det er ikke snakk om merketøy, det er helt ordinært tøy kjøpt på Lindex, Cubus, KappAhl osv. Det brukes lenge av ham all den tid han ikke har vokst så raskt og kan likevel gå i arv til et tredje barn. Det er svært, svært sjeldent jeg trenger å kaste klær som er utslitte. I så fall er det sokker med hull i.
|
|
|
#239 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Min erfaring er dessverre at jeg må kaste billigklær og kan arve videre det som er dyrere. Faktisk ganske konsekvent. Jeg er ikke så firkantet at jeg absolutt ikke handler hos billigkjedene om jeg finner noe fint, men bortsett fra klær som blir brukt frem til toårsalder, har faktisk de billigere klærne ikke vært arvbare på grunn av at de er utslitt (hullete). Det samme erfarerer jeg f.eks. med dongeribukser fra billigkjeder (der jeg har måttet kaste buksene etter mindre enn et halvt års bruk fordi de revner) v.s. Levis til meg selv. Men det er jo mulig at både jeg og barna sliter ekstra på tøyet. Når det er sagt betyr ikke dyrere nødvendigvis Ralph Lauren og Bonpoint. Jeg har f.eks. veldig god erfaring med kvaliteten hos P.O.P., og dette tøyet er jo en del dyrere enn Lindex, men alikvel fullt oppnåelig for mange og ikke akkurat noe jeg anser som snobbete.
|
|
|
#240 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Om det var slik at de som kjøper dyre trendy klær hadde brukt dem i årevis til de ble hullete og stygge og ikke bytta ut når trenden skifter hadde det ikke vært noe problem med tanke på press. |
|
|
|
![]() |
|
|