Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Fjortiser kjøper sjelden dyre ting for å ha dem lenge fordi de har funnet en stil, det er skiftende trender og det man kjøper er inngangsbilletten for å være innafor. Det at den inngangsbilletten blir for dyr synes jeg er et stort problem, for det ER ikke lett å stå imot presset hvis man ikke absolutt må. Det at de fleste har mulighet til å få det synes jeg ikke er noe god grunn til at man ikke skal prøve å bremse opp så godt man kan. Og i den prosessen er det nok at det blir endel kritikk av fjortisforbruksmønster.
Det er en økning av inkassosaker blant ungdom og unge voksne. Slett ikke alle skjønner at regningene må betales først og at dyre vesker og andre tilsvarende ting ikke sorterer under nødvendig livsopphold. Det er ikke normalt for en tenåring å ha inntekt som forsvarer et sånt forbruk. At de bruker gavepenger på det skjønner jeg godt i og for seg, det blir sammenlignbart med at man kjøper seg en mobil eller nye høyttalere selv om det for meg er komplett uforståelig. (Og så skjønner jeg fortsatt ikke at de får lov til å bruke disse veskene på skolen, for de må være fantastisk dårlig egnet til formålet, men det blir en helt annen sak).