Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det skoleveskepress der du bur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det veskepress?
Ja, det er det 5 4,85%
Ja, til dels 15 14,56%
Nei, det er det ikkje 78 75,73%
Kors, og fri meg frå alt 5 4,85%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-15, 16:53   #81
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det skoleveskepress der du bur?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ja, til dels. Men det er skoleavhengig. Eldste går i 7., og siden hun ikke går på nærskolen så vet jeg ikke helt hvordan det er der (1-10 skole), men det er en god blanding av alle sosiale lag der. Tror uansett klassen til eldste unngår det da jeg ser fokuset er ganske så annerledes der. Ungdomsskole mellomste skal videre på er kjent for enormt merkepress og vesker i en prisklasse jeg synes der hysterisk latterlig. Stort minus for skolen synes jeg.

Ja, da snakket jeg med eldste om hvordan det er blant ungdomsskoleelevene på hennes skole, og joda, der hagler det visst av Michael Kors vesker og dess like. Mellom halvparten og 3/4 mente hun hadde det... Håper hun holder på holdningen sin om at det er lite smart bruk av penger.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 17:51   #82
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spurt min. Hun går i 7. klasse i østre Bærum, og hun har lest alle artiklene om barn og vesker og sier at det ikke er noe veskepress hos dem, og at hun er spent på hvordan det blir på ungdomsskolen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 19:34   #83
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Ja, vi bor midt i dette her, som dere har sett på tv. Venninnene til eldstemann har MK eller andre dyre vesker alle sammen. (og Parajumper/ Uggs/Canada goose/ acneskjerf osv.)

Kan signerer denne.

Har en stedatter i tiende og spurte henne i dag om hvordan det var i hennes klasse, jo det var høy Mac faktor, MK faktor og MBMJ faktor på vesker og klokker.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 23:27   #84
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Lite av det her vi bor. Og det er jo litt av grunnen til at vi bor her også.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 23:30   #85
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, vi bor midt i dette her, som dere har sett på tv. Venninnene til eldstemann har MK eller andre dyre vesker alle sammen. (og Parajumper/ Uggs/Canada goose/ acneskjerf osv.)

Alle?

Gammel 10-02-15, 16:52   #86
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har jo bare småbarn, men ut i fra observasjoner på bussen er det mer North Face-gigabager og denslags enn dyre vesker. Noen av jakkene ser dog litt ut som de Para Jumpers-sakene, uten at jeg har studert dem inngående. Tror det er veldig blandet, men ikke utpreget høy dyr veskefaktor. Nedre Romerike.

Gammel 10-02-15, 19:19   #87
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Alle?

Ja, alle hans venninner har, de som vanker her i huset. Jeg ser jo klærne som henger i gangen og veskene de har på armen når de tasser ned i kjelleren.
Vi bor i et område der du skiller deg veldig ut om du ikke følger "uniformen".

Gammel 10-02-15, 19:31   #88
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, alle hans venninner har, de som vanker her i huset. Jeg ser jo klærne som henger i gangen og veskene de har på armen når de tasser ned i kjelleren.
Vi bor i et område der du skiller deg veldig ut om du ikke følger "uniformen".

Det høres litt ille ut for dem som ikke har råd (eller lyst) til å følge normen.

Gammel 10-02-15, 19:39   #89
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det høres litt ille ut for dem som ikke har råd (eller lyst) til å følge normen.

Jeg tror det er beintøft å være jente her i området og ikke følge normen. Ser det godt i skolekatalogen, de aller fleste er kliss like. Samme klær,samme sveis og sminke.
Vi har ikke hverken mulighet eller ønske om å følge trendene på klær og utstyr som råder her vi bor. Eldstemann er svært god i sport og kommer nok unna endel press ved å flyte på det, han kjøper alt av klær og sko for egentjente penger og ville aldri brukt mye på merker.

Gammel 13-02-15, 11:27   #90
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Har bare små barn (og på barneskolen er det mye joggebukser, longs inne og generelt ekstremt avslappa stil som i bhg), men når jeg ser på dem som rusler på vei til ungdomsskolen så tviler jeg veldig sterkt. Mye cubus og gratis MOT-sekker å se her altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 22:30   #91
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne uka har jeg busset med med samme buss som videregåendeelevene, og ikke en eneste dyr veske var å se. I ettermiddag var bussen så full at nabojenta måtte sitte på fanget mitt, og vi kom da i prat om denne saken. Hun kunne fortelle at de har sett etter disse veskene på skolen for å se hvordan det ligger an her i området, men de aller fleste bruker pc-sekk, og noen få av jentene har vesker, men til ikke av disse designervesken til vanvittige priser.

Gammel 13-02-15, 22:39   #92
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spurte min syvendeklassing her om dagen, og det eneste hun hadde sett var ei (ukjent) hente med LV-veske på kjøpesenteret.

Det jeg ser når jeg kjører forbi (barne)skolen om morran, er at det er mye Fjällräven-sekker og lyse skinnsko a la Timberland, pluss en og annen parkas.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-15, 11:24   #93
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk bak en jente på veien hjem i går og tenkte på dette med veske og skolebøker. Hun kan da umulig ha plass til særlig mye i den vesken hun hadde med i går. Men mulig de har skap på skolen, sånn som det er på Uskolen til eldstemann.
Men uansett om de får plass i den vesken de har, tåler de dyre veskene å ha tunge bøker oppi over tid?
Sekken til eldstemann veier mye og er stappendes full alle dager utenom den dagen han har gym og valgfag. Han har ikke skap på skolen.

Gammel 14-02-15, 11:26   #94
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg bor aner jeg ikke, men der jeg jobber så er det noe Michael Kors, men ellers synes jeg ikke det virker som det er mye med vesker. Men Uggs og dyre vinterjakker er det nok av.

Jeg har en niese som går på en av barneskolene som vi får elever fra, og der synes jeg det virker som det er litt klesmerkepress.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-15, 11:44   #95
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I nabobyen er det mye parajumpers og dyre vesker har jeg sett, det er dit min skal på videregående.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-15, 15:35   #96
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Ikke det jeg har lagt merke til. Eldste går i 8. klasse og i hennes klasse er det stort sett sekker og en og annen Adidasveske. Ikke noe merkepress der i gården. Hos oss går merkemas mer på treningsklær og fotballsko. Men de er heldigvis veldig enig når vi sier at fotballsko til flere tusen ikke er akutelt så lenge føttene vokser i det tempoet de gjør nå.

Gammel 14-02-15, 18:32   #97
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg har kun barn i barneskolen, men jeg merker ikke noe til det på ungdomskolen der jeg jobber(bygda). Jeg blir så sjokkert over voksne mennesker når jeg leser denne artikkelen. Flere av utsagnene er så dumme at jeg skulle tro at de var forfattet av nettroll: http://www.dn.no/magasinet/2015/02/0...der/dyr-omsorg

Dette er en parodi og ikke reelle uttalelser, da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 01:22   #98
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Husmor (73), Gjøvik

Gammel 20-02-15, 14:48   #99
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg jobber og har barn i vgs. Så godt som alle bruker sekken som de fikk utlevert med PCen i VG1. Noen har Parajumper-jakker, men det er ikke så mange. Vi er en skole med MDD og idrettslinje, og mange har dyre musikkinstrumenter og dyrt sportsutstyr. Så det er nok ikke et ressursspørsmål.

Gammel 20-02-15, 23:37   #100
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

På skolen til snuppa er det noen MK vesker. Endel CG og Svea jakker. Veldig lite PJ jakker tror jeg.

I klassen til frøkna har alle digre bager. Idrett ja. På onsdager har de kun teoretiske fag, så da bruker hun sekk, ikke bag.

Jeg svarte at det til dels er noe press. Skal ikke lenger enn til en annen vgs 15 min unna her, så er nok presset endel høyere. Det betegnes nå faktisk som en by så det er nok litt derfor. Vi bor jo på bøgda.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.