|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Er det veskepress? | |||
| Ja, det er det |
|
5 | 4,85% |
| Ja, til dels |
|
15 | 14,56% |
| Nei, det er det ikkje |
|
78 | 75,73% |
| Kors, og fri meg frå alt |
|
5 | 4,85% |
| Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Jeg er forundret over alle som sier at elvene bruker sekk der dere bor. Jeg reiser en del rundt på vgs over hele landet, og har ikke vært på en eneste skole der jentene bruker sekk. Gutta bruker i større grad, men jentene har definitivt vesker. Siden jeg er veskeblind, aner jeg ikke hvilke merker vi snakker om. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Jeg er faktisk ikke sikker, men umiddelbart vil jeg si at det ikke ser sånn ut - de fleste har ordinære sekker og bager. Jeg tror det er verre stellt med bekledning for øvrig.
|
|
|
#63 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Hva mener dere med press? Det er definitivt uniformeringstendenser, men siden vi ikke har økonomi til å følge opp sånt mangler min mye av det venninnene har. Jeg merker ikke noe til at hun føler det vanskelig, eller at hun holdes utenfor på noen måte. "Alle andre har" er en setning jeg aldri har hørt.
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Merker ingenting på barneskolen. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?
På skolen jeg jobber bruker 99% av elevene sekk. Noen bruker bag, men ingen bruker designerveske til skolebøker. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Like bra som den visstnok sanne historien om pappaen på Frogner som tilbød seg på foreldremøtet å kjøpe PJ jakker til de tre i klassen som ikke hadde. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Poden går i syvende, men det er felles skole helt fra barnehage til videregående, så man ser en god del til de eldre også. Ut fra det jeg ser, er det stor variasjon i både klær, utstyr, frisyre og annet, og blant hans kamerater er det i alle fall ikke noen merkebevissthet, såvidt jeg kan se. Alle bruker ryggsekk til skolebruk, tror jeg.
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ja, er det det? Jeg kjenner få i den alderen og aner ikke hvordan det er her, så jeg vil gjerne høre. Vet jo at på noen skoler på den andre siden av byen er det press og utover for oss er det også.
|
|
|
#69 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Jeg har jo foreløpig små unger. Snuppa (10 år) er skremmende bevisst på merker allerede nå. Foreløpig har ønskene begrenset seg til converse, Toms og UGGs. Hun fikk de to førstnevnte i sommer siden de kosta like mye som andre sko der vi var på ferie. Og hun syntes det var greit nok med noen kopier av UGGs (ikke fake, men noe som lignet og som faktisk er vanntette). Jeg frykter at det blir mye mas fra henne om riktige merker i årene som kommer. Og jeg er spent på hvordan vi kommer til å forholde oss til dette.
|
|
|
|
#70 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Tjorven: Min som er like gammel som din fikk også Converse i fjor vår fordi jeg var på jobbreise til USA og fikk tak i dem der svært så billig. Vel, de ble omtrent ikke brukt, var rett og slett ikke gode, nå er de for små. Så her tror jeg ikke det blir mer mas om det fremover. Toms fikk hun også fra USA når jeg tenker meg om.
|
|
|
#71 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Eg kan berre svare for min vgs-skole der eg arbeider, men der er det sekker som vert brukt. Men dette er gammal arbeider-bygd. Jakker og sko, der er det ein del merker ute og går, ser eg.
|
|
|
|
#72 |
|
I mål
|
Ja. Jeg er enig i at balansegangen er greia. Det fascinerende er jo at jeg tror ikke det er så mange av mødrene i området som er i nærheten av å ha antrekk og utstyr for tilsvarende priser. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
maler
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Jeg har et barn som ikke har så lett for å bli med sosialt. Jeg er helt sikker på at jeg hadde strukket meg veldig langt for at ikke utstyret skulle stå i veien i tillegg til alt det andre. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er unik der. Men jeg håper det ikke er den typen press i ungdomsmiljøene her, vi merker det ikke ennå, men jeg vet jo ikke hva de møter om 2-3 år. Denne byen ligger ofte litt etter østlandet også, det er relativt ofte sånn at det vi skriker opp over kommer hit noen år senere og sniker seg ubemerket inn som normalt.
|
|
|
#74 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Sånn ser det ut i mitt klasserom (vg1 i en middels stor by på Østlandet).
|
|
|
#75 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Nope. Har ikke merket noe til det verken på barneskolen eller på vgs der stesnuppa går. Men nå skal det sies at verken vi eller barna er merke/motebevisste, så for alt jeg vet kan det jo være et press der som jeg eller vi ikke får med oss.
|
|
|
#76 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Det er lokale variasjoner i byen jeg bor, derfor svarte jeg til dels.
|
|
|
#77 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Aner ikke. Det er ikke på barneskolen, der jeg har barn. Jeg har sett endel dyre vesker (og jakker) på elever fra ungdomsskolen og vgs i nærheten (men de kan jo være fake, jeg ser ikke forskjell), men jeg vet ikke om det er noe press. Jeg ser mange typiske pc-sekker også. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Nei det er det ikke. Ikke opplevde mine jenter det heller på barneskolen. Heller ikke hva klær og sko angår. I følge minstejenta som nå går i 8 klasse så bruker de fleste skolesekk. Endel har MOT sekken og den har hun arvet fra storesøster. Når det gjelder parkas som de fleste bruker så har mange kjøpt den på f.eks Cubus som ikke kostet så mye. Hva skotøy angår nå i vinter så bruker heller ikke noen av hennes venner/medelever i klassen converse/tøysko som jeg så endel ungdomskoleelever brukte før. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
(min utheving) |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Er det skoleveskepress der du bur?Ja, vi bor midt i dette her, som dere har sett på tv. Venninnene til eldstemann har MK eller andre dyre vesker alle sammen. (og Parajumper/ Uggs/Canada goose/ acneskjerf osv.)
|
![]() |
|
|