Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-15, 13:18   #381
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Dette var det som fikk meg til å reagere. Tonen i innleggene.

Jeg reagerer også på enkelte typer oppførsel og livsvalg, men jeg skjønner ikke hvorfor det må fjases med. Det er jo bare trist at det faktisk finnes kvinner der ute som elsker massevoldtekts og drapsmenn som sitter livstid i fengsel.

Det er mulig jeg bare er ei sur megge i dag og overreagerte, det var ikke mer komplisert enn det. Jeg reagerte på det jeg oppfattet som fjasing, litt sånn ovenfra og ned-fjasing av alle neka der ute.

Oki - da skjønner jeg. Men jeg liker overhodet ikke begrepet, bare så det er sagt. Det er himla patroniserende.

Jeg ironiserte litt sammen med Rine - men jeg er oppriktig fortvilet over at konseptet å elske noen nok til at de forandrer seg er en del av metafortellingen om kjærligheten, altså. Virkelig. Jeg tenker at ideen om at bare man viser sin godvilje og sin kjærlighet og sin vilje og evne til å tåle vondt (love hurts) for å komme inn i en slags høyere enhet, er godt egnet til at veldig mange finner seg i alt for mye alt for lenge. Jfr tråden her inne i forumet også, hvor slitne, triste folk har spurt om det kjærestene deres gjør og sier er greit. Og jeg er veldig opptatt av dette fordi jeg vet at man lett kan la seg manipulere til å finne seg i alt for mye dårlig oppførsel under dekke av at man at de egentlig ikke mener det, de er bare så skadet og trenger å bli bedre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 13:38   #382
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronningen forklarer godt det jeg har prøvd å si.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 13:43   #383
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det fungerer som underholdning for noen, som så mye annet. Det betyr ikke at man verken ser på det som normalt, realistisk eller ikke hadde reagert voldsomt om man hadde møtt på det selv i det virkelige liv. Samtidig er det vel naturlig at ulike mennesker tolker en historie ulikt, og at man vil vektlegge ulike apekt ved den. Kanskje overser man noe, og fokuserer på andre ting. Bitene det var sakset ut fra tidligere i tråden husker jeg ikke en gang at jeg leste. Men at ikke alle slags tema skal kunne finnes i 'underholdning' - hvordan man nå enn tolker det begrepet - blir for meg en snodig tanke. Det er mye alvorlig som presenteres som underholdning. Det er jo hva du evt. gjør med dette som avgjør om det har noen påvirkning.

I dette tilfellet har markedsføringen naturlig nok rettet det nok sex og romantikk. Sex selger. Men bøkene tar jo også opp hvordan traumer i barndom kan ødelegge et menneske. Hvordan behovet for kontroll kan komme av at du aldri vil stå i en så utsatt posisjon igjen. Jeg vil tro at mange som leste disse bøkene også så kompleksiteten i dette. Det lå en slags forklaring bak.

Så når alt kommer til alt så ser du jo det du ser, og fokuserer kanskje på det du har behov for.

Mens noen får rippet opp i ting gjennom dette, er det andre filmer og historier jeg får vondt i magen av.

Jeg skjønner alt dette. Det er jo på grunn av mye av det du sier at jeg synes det er ille at denne filmen og bøkene markedsføres slik de gjør. Det fremstilles som at det er greit at han behandler henne som han gjør (og da snakker jeg ikke om sexen) FORDI han er skadet av en traumatisk barndom. Og at det fremstilles slik at hun får belønningen for å la seg kontrollere og bli oversett/utsatt for usaklige beskyldninger/måtte velge mellom sitt ufødte barn og faren og generelt helt urimelig oppførsel, ved at tilslutt - så blir han snill. Tilslutt vil han ha henne og babyen likevel, også lever de lykkelige alle sine dager. Og det er romantisk?!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 13-02-15, 13:54   #384
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jeg leste denne tråden hadde jeg kun lest bøkene. Etter jeg leste denne tråden, har jeg såvidt fått med meg litt av markedsføringen. (Fordi jeg ikke hadde oppsøkt den tidligere.) Og jeg må medgi at jeg reagerte på den. Det framstilles i et veldig snodig lys for meg. Jeg syntes heller ikke Felleskjøpreklamen var særlig morsom, faktisk.

Gammel 13-02-15, 13:57   #385
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skjønner alt dette. Det er jo på grunn av mye av det du sier at jeg synes det er ille at denne filmen og bøkene markedsføres slik de gjør. Det fremstilles som at det er greit at han behandler henne som han gjør (og da snakker jeg ikke om sexen) FORDI han er skadet av en traumatisk barndom. Og at det fremstilles slik at hun får belønningen for å la seg kontrollere og bli oversett/utsatt for usaklige beskyldninger/måtte velge mellom sitt ufødte barn og faren og generelt helt urimelig oppførsel, ved at tilslutt - så blir han snill. Tilslutt vil han ha henne og babyen likevel, også lever de lykkelige alle sine dager. Og det er romantisk?!

Men det er jo helt fullstendig virkelighetsfjernt. Ikke nødvendigvis slik han behandler henne, men selve slutten. Og jeg tenker jo at det er noe de fleste er i stand til å forstå?

Gammel 13-02-15, 14:11   #386
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det er jo helt fullstendig virkelighetsfjernt. Ikke nødvendigvis slik han behandler henne, men selve slutten. Og jeg tenker jo at det er noe de fleste er i stand til å forstå?

Det tenker ikke jeg. Og det er ikke fordi jeg tror at folk er dumme.

Gammel 13-02-15, 15:40   #387
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verden vil bedras, og folk er dumme som brød, eller iallfall grenseløst naive. Sånn er det med den saken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 15:44   #388
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Den fikk terningkast 1 på lokalsendingen her med kommentar om at den var mindre erotisk enn Askepott, så tror ikke filmen sprenger noen grenser.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 18:27   #389
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Her. Med deg og Apple.

Hæ?

Gammel 13-02-15, 19:03   #390
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

men jeg er oppriktig fortvilet over at konseptet å elske noen nok til at de forandrer seg er en del av metafortellingen om kjærligheten, altså. Virkelig. Jeg tenker at ideen om at bare man viser sin godvilje og sin kjærlighet og sin vilje og evne til å tåle vondt (love hurts) for å komme inn i en slags høyere enhet, er godt egnet til at veldig mange finner seg i alt for mye alt for lenge. Jfr tråden her inne i forumet også, hvor slitne, triste folk har spurt om det kjærestene deres gjør og sier er greit. Og jeg er veldig opptatt av dette fordi jeg vet at man lett kan la seg manipulere til å finne seg i alt for mye dårlig oppførsel under dekke av at man at de egentlig ikke mener det, de er bare så skadet og trenger å bli bedre.

Takk for svaret om dette lenger opp.

Jeg synes dette er interessant også på andre områder, for eksempel (og spesielt) når det gjelder hvordan straffesystemet er lagt opp. Det er muligens litt søkt å sammenligne slik direkte, men jeg mener det handler om mye av det samme, nemlig at alle vil komme til å endre seg bare de får nok omsorg, påvirkning, behandling og annen input i diverse former. De er egentlig ikke slik, de er skadet og trenger å bli bedre, og må få nye sjanser. Sett i lys av samfunnsverdier og kultur er det ganske interessant.

(Uten å kuppe tråden. Dette er i høyeste grad en digresjon. )

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 20:12   #391
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

"Finally, I understand the sex in 50 shades of Gray"

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 20:23   #392
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Brilliant!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 20:30   #393
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 21:07   #394
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk!

Gammel 13-02-15, 21:15   #395
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

It may seem kinky at first glance, but look again: this is a book that puts the "b" into anal.

Gammel 13-02-15, 21:57   #396
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Mulig jeg er på viddene her nå, men jeg diskuterte dette temaet mannen min, som overhodet ikke kjenner til Fifty Shades. Han argumenterte med romantisering av drap og vold i uttallige filmer, feks Rambo (som jeg ikke har sett). Han slengte også inn noen argumenter om ytringsfrihet og retten til å lage til å lage de filmene man vil. Er dette sammenlignbart?

Gammel 13-02-15, 22:01   #397
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo gjerne lage sånne filmer. Jeg er enig med mannen din i det, Hyacinth. Det er markedsføringen det er noe feil på. Dette er ikke en romantisk film. Etter alt som er skrevet her høres dette mer ut som en film om en skadet mann som viderefører skading og en dame som lider av Stockholmssyndrom. Hvis den var markedsført som det ville diskusjonen vært en helt annen. Da ville det ikke blitt laget undertøykolleksjoner heller tipper jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 22:07   #398
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Man kan jo gjerne lage sånne filmer. Jeg er enig med mannen din i det, Hyacinth. Det er markedsføringen det er noe feil på. Dette er ikke en romantisk film. Etter alt som er skrevet her høres dette mer ut som en film om en skadet mann som viderefører skading og en dame som lider av Stockholmssyndrom. Hvis den var markedsført som det ville diskusjonen vært en helt annen. Da ville det ikke blitt laget undertøykolleksjoner heller tipper jeg.

Enig i det. Som jeg nevnte tidligere i tråden, har jeg ikke fulgt med på markedsføringen. De siste par dagene har jeg derimot gjort det, og likte ikke det jeg så. Mannen her påstår at han ikke har sett noen romantisk markedsføring, "snarere markedsført som en dominant film", men jeg mistenker ham for å ikke ha sett så nøye etter.

Gammel 13-02-15, 22:08   #399
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ytringsfrihet synes jeg det blir rart å trekke inn på bakgrunn av at folk er uenige i noe.

Men, når det gjelder romantisering av vold så er vel ikke det en helt feil sammenligning? Det er altså ikke volden i seg selv det handler om, verken i Rambo eller i denne Fifty Shades, men at man tolker og markedsfører det som en positiv greie.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 22:09   #400
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt hva ytringsfrihet har med dette å gjøre? Man har jo også rett til å mene hva man vil om det som blir laget, og det er jo nettopp det vi driver med nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:47.