Sv: Hvor streng er skolen?
Jeg vet ikke om jeg har en god løsning, Esme, men jeg heller nok mer mot "totalforbud" enn den rimelig slepphendte løsningen som er nå. Det kjipe er jo selvsagt at det går ut over de få som faktisk ikke har en sjanse i havet til å ta ferie med ungene sine i løpet av de 11 ukene i året det er skoleferie. Samtidig skal man jo ha maks uflaks for å ikke klare å få ferie en eneste av de ukene. Hadde det ikke vært for alle billigturtilsyden-farerne, ville vel dette vært et ikke-tema, tror jeg, så det er helt klart snakk om at det store flertallet ødelegger for de få som virkelig trenger ferie utenom skoleferiene. Og så synes jeg det er synd at rektorer må bruke så mye av arbeidsdagen sin på tulleforespørsler fra foreldre (for de er det jaggu mange av, og da snakker jeg ikke bare om sydenturer) i stedet for å drive med skoleutvikling og skoleledelse, som er det de egentlig er ansatt for å gjøre.
Agent Scully: Hvorfor synes du rektor bør bruke tiden sin på å lese brev om dine ferieplaner? (Om de nå er aldri så velformulerte.)
|