|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Nettopp, og det kan være forskjellige verdier som kommer i konflikt med hverandre - f.eks. kvinnekamp mot grunnleggende liberalisme.
|
|
|
#142 |
|
This is normal!
|
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, og jeg opplever det du skriver om hvordan du oppfatter meg som ganske urettferdig. Fedrekvote er en ordning som staten tilbyr småbarnsforeldre. Om man velger å bruke det, er opp til den enkelte familie. Forskning viser at fedrekvote har bidratt til større likestilling mellom menn og kvinner. Og dette er i sin tur bra for barna. (Det betyr ikke at det gir større likestilling i ALLE familier som benytter seg av fedrekvoten eller at ALLE barn får det bedre, men jeg går ut fra at FP er såpass opplyst på hva forskning dreier seg om at det egentlig ikke er nødvendig å skrive.)
|
|
|
|
#143 |
|
I mål
|
Jeg er helt enig med deg i at om feminisme var å være for likestilling, ville jeg (og flere med meg) kalt seg feminist. Så her føler nok folk forskjellig ja.
Ja vel. Ja, det mener altså ikke jeg. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Off the map.
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Men altså, og ikke ville kalle seg selv feminist og det å ta avstand fra feminismen er to helt forskjellige ting.
|
|
|
#145 |
|
I mål
|
Dette er jeg veldig enig i, og jeg tenkte det samme, men mye mer rotete. Fint sagt, mkj. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Yes, we can!!
|
Og jeg vet selvsagt at forskningen sier at fedrekvote virker for likestilling, eller det virker i hvert fall raskere enn en mer frivillig ordning ville gjort. Det betyr ikke at jeg mener at det er en riktig ting å gjøre, selv om jeg er feminist. Man kan mene det er feil bruk av ressurser, man kan mene at selv om det er et målrettet tiltak man kan velge å bruke eller ikke, så vil det at de fleste tar det ut påvirke for eksempel tilbud av barnehageplasser og samfunnets normer til hvor tidlig det er ok å begynne i barnehage, slik at det ikke er et tilbud det er praktisk eller sosialt ok å si nei til. Man kan mene at det er ok at frivillighet gjør at det tar lengre tid før man har likestilling når det gjelder barneomsorg. Fordi frivillighet også er en verdi.
|
|
|
#147 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kan være kortere: Det at noe virker trenger ikke bety at det er bra eller riktig.
|
|
|
#148 |
|
Off the map.
|
Det er nettopp dette. Det er en del ting man "skal" mene om man er feminist. Og jeg mener ikke alle disse tingene. Dette er bare ett av eksemplene.
|
|
|
#149 |
|
I mål
|
Enig.
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Epikur
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har ikke alltid mulighet til å gå i tog, det er ikke DET som avgjør om jeg er feminist. :klaskepanne:
|
|
|
#151 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?En trenger definitivt ikke gå i 8. marstog for å være feminist. Feminisme handler jo vel så mye om de små tingene i hverdagen, en trenger definitivt ikke være aktivist for å være feminist. Jeg har vært begge deler i mange år, nå er jeg ikke politisk aktiv, men jeg er da for pokker feminist uansett, selv om "aktivismen" min begrenser seg til å reposte interessante artikler på nett, diskutere med kollegaer eller protestere når datteren min sier at noe er gutteleker og jenteleker eller at gutter ikke kan gå med kjole. Alt sånt har jo noe å si, og for meg er det helt merkelig at feministbegrepet skal kobles til så mange forstokkede oppfatninger som de som kommer frem her. Forøvrig er mange menn i min omgangskrets erklærte feminister, så det er ikke forbeholdt kvinner, nei. Min var var for eksempel uttalt feminist. Gikk han i 8. marstog? Nei, men han gjorde en fantastisk innsats i å oppdra tre døtre med tro på seg selv og sin egen selvstendighet. Jeg går i 8. marstog noen ganger, andre ganger får jeg det ikke til, men jeg er like god feminist uansett.
|
|
|
|
#152 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Også mener jeg mye om Siv og Erna, men som kvinner er de av mine aller største forbilder - de står så støtt i sine roller i kraft av sine personer, ikke som kvinner spesielt. De har lykkes i et mannsdominert miljø med en (tilsynelatende) selvfølge på sine kvalifikasjoner, helt uten kvotering eller kampvotering.
|
|
|
#153 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kaller meg ikke feminist fordi jeg oppfatter det som at det er en sterk kobling mellom sosialisme og feminisme. I det legger jeg at det er venstresiden som definerer hva feminisme er, dvs hvordan man skal oppnå likestilling. Jeg får inntrykk av at mange feminister for eksempel mener at man umulig kan være feminist hvis tilhører høyresiden i norsk politikk. Sist redigert av ElinM : 09-03-15 kl 12:07. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
I mål
|
Mulighet rent praktisk er jo noe litt annet enn at jeg aldri kunne tenkt meg å vise meg i toget da. Det går igjen på hvorvidt man identifiserer seg med gruppa. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
I mål
|
Ja og dette. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vil påstå at dine oppfatninger av hva feminisme er, er noget uvitende og vitner om at du ikke akkurat har satt deg nøye inn i hva det innebærer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Yes, we can!!
|
Men om man ikke VIL gå i tog, da? Ever, ever?
|
|
|
#159 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Man kan være feminist for det.
|
|
|
|
|
#160 |
|
Yes, we can!!
|
Samtidig så syns jeg for eksempel noen går ganske langt i å mene at man ikke er riktig sort feminist dersom man er mot for eksempel kvotering eller fedrekvote, som er to saker høyresidens feminister ofte mener.
|
![]() |
|
|