|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Epikur
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg hørte på befolkningen i går og der sa Siri Kristiansen det som jeg tror mange damer (og som jeg har hørt mange damer si): At det er vanskelig å definere seg som feminist, fordi på den ene siden vil man ikke at gutter skal synes at en er uattraktiv og på den andre siden vil man ikke være usolidarisk med de mer tøffe venninnene som kaller seg feminister og så blir man litt sånn blææh i midten.
|
|
|
#262 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?For meg er det å være feminist en bevisstgjøring. Jeg har vokst opp i et feministisk hjem, med hyllemetre av Sirene, og jeg syns alt mamma holdt på med var flaut, gammeldags og stygt. Hallo, på åttitallet var jo alt fra søttitallet gørstygt, uansett om det var feministene eller ikke som hadde det på. Mammas opprør mot sin foreldregenerasjon var å ta plass. Ikke alltid være søt og grei. Hun ønsket selvfølgelig at jeg skulle slippe det presset, og mitt opprør ble selvfølgelig å ønske å være søt og grei.
|
|
|
#263 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Så du mener at man bør gå i tog og være medlem av Ottar for å kalle seg feminist? Jeg er ikke Ottar-medlem, og har bare hatt tid/ork/lyst til å gå i tog noen ganger opp gjennom årene, men jeg mener likevel det blir feil å si at jeg ikke er feminist. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Etter å ha lest denne tråden, med den voldsomt bastante mangelen på åpent sinn overfor oss som tenker litt annerledes rundt et ord, så får jeg ikke akkurat mer lyst til å bruke ordet feminist om meg selv - selv om det i utgangspunktet ikke var noe som lå ekstremt langt unna. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Ad astra
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Men hvorfor er det så vanskelig å forstå at selv om enkelte ikke ønsker å la seg definere inn under ett begrep, så betyr ikke det at man nødvendigvis tar avstand fra det?
|
|
|
#266 |
|
Halloen!
Sorry, men jeg himlet i går da ElinM brukte dette "slående" argumentet for hvorfor hun "iallfall ikke nå" kunne definere seg som feminist, og nå |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg snurter ikke. Dette går null inn på meg. Men det er da helt reelt at vi som ikke følte oss hjemme under denne merkelappen har blitt tillagt en haug med meninger og motiver vi er svært langt unna å ha. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er feminist, men jeg støtter meg til Marta Breens ord;
|
|
|
#269 |
|
Fortynnet
|
Akkurat sånn har jeg vært hele mitt liv. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
Ad astra
|
Jeg er helt på linje med Filifjonka her - om jeg ikke var sikker på at jeg ikke kunne definere meg selv som feminist før denne diskusjonen, så er jeg i alle fall helt sikker nå - det blir rett og slett litt for mye "du må da skjønne at du egentlig er feminist, for du er jo helt enig med oss, og da må man definere seg som feminist! For det har man plikt til hvis man ikke skal være historieløs og respektløs."
|
|
|
#271 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns også det er unødvendig å gjøre. Jeg tror ikke det er vondt ment (hvertfall ikke av de fleste), men mer i en litt sånn "jammen, jammen!"-iver. Kanskje fordi det vi som kaller oss feminister ikke kjenner oss igjen i grunnene til at dere ikke ønsker å kalle dere feminister. Fordi vi syns det er fint å være feminist.
|
|
|
#272 |
|
Borte
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Det er interessant på samfunnsnivå, dette her. Jeg leste litt i går og forstår at det er en relativt liten andel av befolkningen som definerer seg som feminister. Det har det alltid vært. I mitt hode har jeg alltid tenkt at de fleste er feminister, iallefall de som er ganske like meg, men det er altså feil. Jeg tror det kan være et oppgangstidfenomen. Vi er ikke avhengig av fellesskap med andre for å leve de priviligerte livene våre. Vi føler oss ikke nok undertrykt av å tjene 17% mindre og ikke få toppjobber, heller ikke av å gjøre 60-70% av det daglige husarbeidet. I tillegg er individualismen veldig sterk og har vært det lenge.
|
|
|
#273 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er også som Sanit, forskjellen på meg og Høst/Filifjonka etc. er at jeg virkelig ikke ser "the big deal" med å absolutt ikke definere seg som feminist- om ikke annet enn av respekt for at den utrolig viktige jobben feministene har gjort og fremdeles gjør? De av dem som fremdeles jobber aktivt for det, ikke bare tar en diskusjon eller en kamp når det passer seg, slik de fleste av oss, undertegnede inkludert, gjør. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg var i en setting der jeg ble spurt direkte om jeg var feminist. Jeg må innrømme at jeg svarte nølende - fordi jeg var usikker på om den som spurte meg hadde vrangbriller på eller var lydhør for at min versjon av feministbegrepet ikke var Ottar sitt..
|
|
|
#275 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Hæ? |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Halloen!
Du skrev dette : peker ned: i går. Jeg tolker det som litt i samme bane som Filifjonka sitt svar. Dere kan kanskje vurdere å kalle dere feminister, men når noen stiller spørsmålstegn ved argumentene deres, blir dere snurte (i mangel av et bedre ord) og sier "nå vil jeg iallfall ikke gjøre det."
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
Fortynnet
|
En kan jo snu på det, og spørre om ikke det like gjerne går an å se det som at dere tar æren for en jobb andre har gjort / gjør, uten å jobbe noe mer aktivt for likestilling enn det jeg gjør? |
|
|
|
|
|
#278 |
|
Ad astra
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Men til dere som definerer dere selv som feminister da - når er det egentlig dere definerer dere som det? Høylydt hver dag rundt lunsjbordet? Til medpassasjeren på trikken om morgenen? Jeg lurer virkelig, for jeg er sjelden i diskusjoner hvor det passer å skyte inn "jeg er forresten feminist/ateist/bilist osv", så dette er faktisk også for meg en av de veldig få anledningene hvor jeg har aktivt sagt at jeg ikke definerer meg selv som feminist.
|
|
|
#279 |
|
Ad astra
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Det betyr altså ikke at jeg ikke tar debatter om likestilling etc, men jeg føyer aldri til "og dette mener jeg fordi jeg er feminist", jeg tar bare for gitt at de ser det som min mening som menneske.
|
|
|
#280 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg diskuterer ofte ting som har med barn og kjønnsroller å gjøre, både rosa støvler og guttebibler og kokebøker for små prinsesser, og hvordan gutter og jenter lett behandles forskjellig. Men jeg har aldri hatt behovet for å uttale setningen "Jeg er feminist!" i disse sammenhengene. |
|
|
|
![]() |
|
|