|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
guru advisor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Jeg har det helt motsatt etter denne diskusjonen. Fordi jeg er blitt oppriktig overraska over at det er såpass mange som vil ta avstand fra begrepet feminist så skal jeg i hvertfall begynne å rope det høyere at jeg er en! |
|
|
|
|
|
#282 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men det er jo flere i tråden som har skrevet at de tar avstand nettopp på grunn av bildet av sinnafeministen som noe de ikke føler de kan identifisere seg med. Mitt utgangspunkt når jeg sier at det er trist at sinnafeministbildet har gjort at folk tar avstand. er at jeg svarer de som har skrevet akkurat dette
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#283 |
|
Glamorøs
|
I sånne situasjoner bekrefter jeg hvertfall at jeg er feminist.
Å definere seg selv som feminist er vel ikke anderledes enn å definere seg selv som ateist, anti-rasist, Venstre-velger eller kristen? Det er jo ikke noe man går rundt og sier at man er, helt ute av kontekst. Men i diskusjoner som denne så bekrefter jeg selvfølgelig at jeg er feminist. På spørsmål om det så bekrefter jeg at jeg er det. I en eventuell kronikk om temaet så gjør jeg det.
|
|
|
#284 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg jobber et sted hvor det er relativt aktuelt å ha et nogenlunde avklart forhold til både historisk kvinnekamp og feminisme og kjønnsroller. veldig aktuelt. Mye av engasjementet mitt kom tidligere i livet, men det er blitt forsterket på grunn av jobben min. det er en del av hverdagen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, jeg gjør det nå. Men at jeg nølte fikk meg til å tenke en del.
|
|
|
#286 |
|
intro
|
Ikke brystet - brystene, selvfølgelig.
|
|
|
|
#287 |
|
Borte
|
Det gjør jeg omtrent aldri utenom til de nærmeste. Jeg er ganske personlig på hvem jeg er og hva jeg står for sånn ellers, og har sjelden behov for å legge ut om det. Jeg er for eksempel ateist, men snakker sjelden om det eller diskuterer. Det er personlig.
|
|
|
#288 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Høst: Jeg stilte jo det samme spørsmålet i går, men med omvendt fortegn. For meg handler det ikke om å rope det ut på bussen (jeg roper for øvrig ikke ut heller ikke ut yrket mitt eller hvilket parti jeg stemmer på) eller om at jeg er medlem av Ottar. Det handler om å hva jeg gjør i dagliglivet. F. eks stille spørsmålstegn ved at det alltid er damene som dekker på bordet til jobbens julelunsj mens mennene sitter og venter, ved å spille overrasket når enkelte eldre slektninger reagerte på at mannen min skiftet bleie, (åh- trodde dere ikke han kunne det? |
|
|
|
|
|
#289 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Da tar du helt feil. Hvis du legger noe mer i det jeg skrev enn det som faktisk står der svart på hvitt, tolker du i hytt og pine i verste mening. Les ordrett hva jeg skriver, hverken mer eller mindre, så blir det så mye lettere å forstå hverandre. |
|
|
|
|
|
#290 |
|
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Dette er en ganske interessant begrepsdiskusjon. |
|
|
|
|
|
#291 |
|
|
Ja det er sånt som også gjør meg mer sikker, men om jeg leser denne tråden rett så mener mange at hun også bør kalle seg feminst hvis hun bare synes at likeverd og likestilling er et mål. Jeg tror faktisk hun gjør det selv om hun i mine øyne representerer virkemidler som virker fullstendig motsatt. |
|
|
|
|
|
#292 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Enig i det, Guava. Jeg mener f. eks at likestillingsministeren vår ikke er feminist. Ikke egentlig. |
|
|
|
|
|
#293 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har også blitt mer bevisst på begrepet feminist etter denne tråden. Jeg har heller ikke gått rundt og erklært meg feminist, men jeg føler jo jeg er det
|
|
|
#294 |
|
Fortynnet
|
Det er det absolutt i barnehagen også. Der er det svært viktig å ha et bevisst forhold til kjønnsroller og hvordan en behandler gutter og jenter. Men dette går jo slett ikke ut på å "kjempe for jentene" - det er situasjoner i barnehage og skole der gutter kommer dårligst ut, blir snakket mindre med osv. En av sønnene mine hadde en lærer på barneskolen som hadde som hovedfokus at jenter måtte løftes fram og gutter måtte roes ned. Det til tross for at klassen besto av mange jenter som slett ikke hadde problemer med å hevde seg, og flere stille og forsiktige gutter. Å se bare kjønn og ikke individ er så utrolig feil. |
|
|
|
|
|
#295 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?[quote=Filifjonka;4180631. Å se bare kjønn og ikke individ er så utrolig feil.[/QUOTE] |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Glamorøs
|
Hun kaller seg jo ikke det selv en gang. Eller, hun gjør det kanskje nå etter å ha blitt presset ganske hardt. Hun er hvertfall et innmari godt eksempel på at vi fremdeles trenger feminisme. Og anti-rasisme. Og støtte til homofile.
Det er jeg enig med deg i, og jeg ville ikke betegne dette som "feminsime"; men jeg mener at det har kommet på plass en egen bevissthet rundt dette på grunn av feminsime.
|
|
|
#298 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Hun kaller seg "hverdagsfeminist." |
|
|
|
|
|
#299 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Du må gjerne rope høyere hvis du føler for det. Det er flott at du kaller deg feminist. Vi som ikke kaller oss feminister kommer nok til å fortsette som før med å fremme likestilling vi også, på vår måte. |
|
|
|
|
|
#300 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Forstemmende?! To ganger i samme tråd? |
|
|
|
![]() |
|
|