|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Akkurat, Matilda! |
|
|
|
|
|
#342 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig om man kaller seg det ene eller det andre, det viktigste for meg er hva folk faktisk gjør, hva de sier og hvordan de opptrer. En ting er å kalle seg anti-feminist. Det kan man jo bli trist av, men det er merkelig for meg at folk må forsvare hvorfor de ikke kaller seg feminist. Det er jo et omdiskutert begrep, jeg tenker f. Eks. på den svenske serien Fittstim - min kamp med Belinda Olsson der hun uttaler at hun ikke lenger kjenner seg igjen i feminismen. Den serien skapte stor debatt i Sverige. Og Nina Bjørk har jo kritisert deler av feministbevegelsen for å gå kapitalismens ærend. Det er ikke gitt at alle kjenner seg igjen i løsningene selv om man er enig om problemene heller. Og feministbevelgelsen har vel også tradisjonelt hatt et sosiologisk syn på kjønn som ikke alle nødvendigvis deler.
|
|
|
#343 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Mens jeg ikke forstår hvorfor det er så om å gjøre å ikke kalle seg feminist-og det ser ikke ut som om noen av partene klarer å forstå hverandre. |
|
|
|
|
|
#344 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
(Helt utenom hvilke argumenter man finner eller ikke finner hvor: så vil trådvisning ha litt å si for hva man kaller "første siden". Hele denne tråden er ikke på mer enn fem sider for meg. Bare for å flisespikke litt.
|
|
|
#345 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg synes at Syrin skrev det godt, så jeg slutter meg til henne. For meg er en feminist en som mener at vi ikke er kommet langt nok når det gjelder likestilling. At hverken gutter eller jenter står fritt som individer til å gjøre de valgene de gjør uten å kunne møte press, stengsler og hindringer (enten de er formelle eller mer preget av sosialt press og konvensjoner) på grunn av sitt kjønn. |
|
|
|
|
|
#346 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Befolkningen? Er det et radioprogram? |
|
|
|
|
|
#347 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ja, går på P13. Steinar Sagen og Siri Kristiansen. Delvis ganske morsom småpludder som egner seg godt når jeg trener og ikke følger veldig med. Og, som sagt, når Steinar Sagen ikke snakker om kvinnesak for der avslører han seg dessverre som forholdsvis sosialt uintelligent. Men jeg liker veldig godt Siri Kristiansen, så jeg holder ut likevel. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har lyst til å presisere at jeg har blitt kalt sur og støgg når jeg har hevdet noe litt feministisk - på internett. Ikke i RL - det skulle tatt seg ut.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 10-03-15 kl 14:33. |
|
|
|
|
|
#349 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Kollegaene til Pepper grøsset, skrev hun, jeg svarte på det. :t-skje:
|
|
|
#350 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg vet det. Det var derfor jeg lette frem til side 5 når Pøbelsara hadde sagt første siden.
|
|
|
#353 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Siden vi vissvasser og flisespikker så sa jeg de første sidene. UTEN å telle fremover først.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#354 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har også blitt kalt sur når jeg har hevdet noe feministisk. Det er ikke så rart. Det har nok stemt godt. Jeg har vært både sur og sint. Støgg tror jeg også jeg har blitt kalt når jeg tenker meg om. |
|
|
|
|
|
#355 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Polyanna er min helt.
- så er det jo ikke vanskelig å være enig. Likevel oppfatter jeg at begrepet, eller merkelappen, om du vil, humanist er litt eid eller i det minste farget av organisasjoner som Humanetisk forbund. De formidler en anti-religiøs kamphumanisme som jeg absolutt ikke identifiserer meg med, og selv om jeg vet de absolutt ikke definerer humanisme, så vil jeg likevel ikke bruke et begrep om meg selv som minner meg om dem.
|
|
|
#356 |
|
Yes, we can!!
|
Jommen, det gjorde du. Men jeg leste en tredjedel frem, altså, uten å finne andre enn Katta. Utfordringen om å finne flere står.
|
|
|
#357 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Hvis noe man identifiserer seg med og gjerne støtter og står bak føles som det er eid og farget av noe du ikke ønsker så er det vel desto større grunn til at flere andre kan ta tilbake begrepet.
|
|
|
#358 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Endel av det du kaller "stråmannargumentasjon" (hvertfall to, så vidt jeg kan se), er direkte utledet av Kattas to innlegg, da.
|
|
|
#360 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Fordi noen ikke tok ansvar og snippa bjellene på hannkatta. Blir fort mange ut av ei katte da.
|
![]() |
|
|