Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 13:03   #321
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De eneste jeg kan huske har brukt ordene sinnafeminister og som hardnakket påstår at det er det folk tar avstand fra, er HV og Pøblis og noen, tror jeg. De fleste av de som sier at de ikke vil stille seg bak en -isme-fane har IKKE sagt at det er sinnafeministene de ikke vil assosieres med. Noen liker ikke å hoppe opp i en boks der noen andre iherdig prøver å sette rammene for hva boksen er og skal være. Noen syns begrepet fokuserer for utelukkende på kvinners rettigheter og at gutter og menns rett til likeverd blir sett mer på som en hyggelig bonus. Jeg syns det er ganske forståelige argumenter.

Og det må være møkk irriterende å bli utsatt for den stråmannsargumentasjonen mange driver med her.

FYI så er det flere på de første sidene som nevner akkurat sinnafeminisme som årsak til sin avstandtagen. Jeg dikter virkelig ikke opp argumenter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:04   #322
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Filifjonka sa dette:
Og det høres jo ut som om denne tråden har fått henne til å få mindre lyst til å kalle seg feminist. Men jeg er enig i din tolkning av ElinMs utsagn.

Det handler ikke om selve feministbegrepet - det handler om retten til å velge sine egne merkelapper uten å bli mistenkeliggjort og rakket ned på av folk som blir både triste og forstemte og det ene og det andre, når andre ikke tenker prikk likt som de gjør selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:06   #323
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det handler ikke om selve feministbegrepet - det handler om retten til å velge sine egne merkelapper uten å bli mistenkeliggjort og rakket ned på av folk som blir både triste og forstemte og det ene og det andre, når andre ikke tenker prikk likt som de gjør selv.

Men HVORFOR føler du deg mistenkeliggjort når folk blir triste av argumenter som du ikke har kommet med?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:07   #324
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De blir jo triste av at ikke alle kaller seg feminister. Zöe tror jeg det var som ble trist eller forstemt.

Gammel 10-03-15, 13:09   #325
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feminister blir jo ikke triste, det er noe alle vet. De er først og fremst sinte og brautende.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:10   #326
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Filifjonka sa dette:
Og det høres jo ut som om denne tråden har fått henne til å få mindre lyst til å kalle seg feminist. Men jeg er enig i din tolkning av ElinMs utsagn.

Ja, etter hvert som denn tråden vandrer frem så har jo til og med noen av oss som faktisk alltid har kalt oss feminister begynt å miste lysten på begrepet.

Men både Filifjonka og ElinM kommenterte første gangen i konteksten "når trenger man å kalle seg feminist, da", og begge kommenterte at det jo ikke er noe som kommer opp i hverdagen, faktisk første gang i denne tråden.

Gammel 10-03-15, 13:16   #327
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

FYI så er det flere på de første sidene som nevner akkurat sinnafeminisme som årsak til sin avstandtagen. Jeg dikter virkelig ikke opp argumenter.

Vissvass. Katta sa det, og hun er vel den eneste jeg kommer på.

Esme sa det også, men hun refererte til andres utsagn.

Gammel 10-03-15, 13:18   #328
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det handler om begrepet og konnotasjonene til det. Jeg synes det smaker av kjønnskamp, og det driver jeg ikke med.

Jeg tar det som en selvfølge at jeg behandles kun utfra mine kvalifikasjoner, og slik blir jeg også behandlet, for alle praktiske formål.

Jeg ER jo feminist utfra Teos definisjon, men jeg kaller meg det ikke.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg er ikke feminist fordi det krever at jeg tar et standpunkt. Synes jeg. Og det har jeg altså ikke gjort. Det er mye mulig at jeg ER feminist likevel, men ikke bevisst.

Samme her. Det er veldig fremmed for meg å kalle meg for de fleste slags -ist.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja.

Feminisme har endel assosiasjoner jeg ikke vil forbindes med. Selv om jeg etter Teos definisjon helt klart er det
.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å være sint, stygg og mannehater er vanlige assosiasjoner. Jeg får kommentarer fra kollegaer som mener at jeg ikke er feminist fordi jeg har mange mannlige venner og er søt og grei.

Esme, altså, som refererte til andre.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Være imot menn, overdrevent opptatt av å gjøre det motsatte av å pynte seg, like mye opptatt av å begrense/rakke ned på menn som å jobbe for likebehandling av kvinner, sint, brautende og vulgær.

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg tenker det å «bekjenne» seg til ei eller anna -isme har eit nærmast litt «religiøst» aspekt, som innebærer meir enn bare haldningar og verdiar. Når ein seier at ein er feminist, tenker eg at ein er medlem av eit organisert fellesskap og driv med ei rekke aktivitetar som samlar feministar som gruppe. På same måte er eg ikkje sosialist, sjølv om eg stemmer SV, fordi eg er ikkje medlem og eg er ikkje ein del av fellesskapet. Eg er heller ikkje humanist, sjølv om eg i veldig stor grad er tilhengar av det humanistiske menneskesynet, fordi eg er ikkje med i eit organisert humanistisk livssynssamfunn og eg deltar ikkje i deira aktivitetar. Og litt sånn tenker eg med feminist-begrepet og. Eg er ikkje aktiv feminist, sjølv om eg er tilhengar av det feministiske verdisettet.

Gammel 10-03-15, 13:33   #329
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det forstår jeg. Det var Polyannas tolkning av ditt utsagn jeg var uenig i.

Ja, etter hvert som denn tråden vandrer frem så har jo til og med noen av oss som faktisk alltid har kalt oss feminister begynt å miste lysten på begrepet.

Og det var nettopp dette rine adresserte i sitt innlegg.

Gammel 10-03-15, 13:38   #330
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka

Jeg skrev at jeg ble trist over at man ikke ønsket å kalle seg feminist, fordi jeg oppfattet at man ikke ville det fordi man forbant noe negativt med ordet. Jeg blir ikke trist over at ikke alle andre tenker prikk likt som meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:44   #331
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Som stråmannsargument har sinnafeministen derimot vært i voldsomt flittig bruk gjennom tråden.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å være sint, stygg og mannehater er vanlige assosiasjoner. Jeg får kommentarer fra kollegaer som mener at jeg ikke er feminist fordi jeg har mange mannlige venner og er søt og grei.

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Oi, denne tråden må jeg jammen vise til mannen min og den eldste sønnen vår.
De kaller seg nemlig begge feminister, de bør være klar over at de vil kunne oppfattes som sinte og stygge. Og brautende og vulgære. Mannehatere, ass.
Hm - vil de dermed kunne kalles selvhatende menn, tro?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og hvis man er redd for å kalle seg feminist fordi det gir assosiasjoner til kamp mot mannen, så er det like teit som å mene at islam er det samme som islamsk fundamentalisme.

Ingen har sagt at de er REDDE for å kalle seg feminist.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

For meg framstår det ganske snålt at folk som er for likestilling ikke vil kalle seg feminist fordi de ikke vil identifiseres med Ottar, liksom. Jeg trodde vi fikk greid opp i det der i 2002 da Bjarne Håkon Hansen kalte Liza Marklund en "vakker feminist" eller hva det var på Skavlan, men tydeligvis ikke.

Det er det heller ikke mange som har sagt. En, kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men hvis man ikke kan erklære seg som feminist, som om det var noe skittent, så er man jo på sett og vis det motsatte. Jeg VET jo at en del av dem som er nølende til å kalle seg feminister i tråden er helt enig i feminismens grunnidé, og dermed blir det enda rarere at de er så utrolig redde for å våge å kalle seg det.

Noen -ismer må man våge å ta i, faktisk, uten å være helt enig i alt med alle andre som mener noe lignende. Ellers blir man en manet.

Huhei.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men blir ikke dette ganske rart? "Jeg føler meg ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "kvinne", så jeg foretrekker å ikke bruke den benevnelsen." Hæ?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Eller at man er redd for å si at man er feminist fordi man er redd for å bli tatt for sint, brautende dame med rutete skjorte og piggsveis.

Jeg nekter å bli påstemplet sur og støgg-stempel nør jeg ber om noe som burde være helt selvfølgelig.

Jeg synes det er utrolig trist at bildet av den stygge sinnafeministen som hater menn, er blitt ensbetydende med feminismebegrepet for mange.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har aldri gått i tog og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det, men jeg er feminist for det. Jeg må da ikke identifisere meg med Ottar og militante feminister for å kalle meg selv det. Jeg er vel liberalfeminist.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er så utrolig forstemmende at det finnes kvinner i dag som på daglig basis nyter den friheten tidligere tiders kvinnesakskvinner så utrolig modig har skapt grunnlaget for - som ikke vil kalle seg feminister fordi ordet forbindes med disse uvanlig modige damene. Jeg stiller meg hundre prosent uforstående til det og det er bare trist.

Det er det da virkelig heller ingen som har sagt.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer moderne enn å være opptatt av kvinners kår i verden. At noen grøsser av ordet feminist, håper jeg kommer av koblingen mange har til sosialist, selv om også Høyre har hatt en egen feministgruppe.

Hvem grøsser?

. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?
Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

Det er godt gjort å sitte igjen med DET som inntrykk, altså.

Jeg synes det er litt feigt og "hjelp, tenk om ikke de kule guttene liker meg"-aktig å være høyt utdannet dame i Norge i dag uten å kalle seg feminist.

, fordi på den ene siden vil man ikke at gutter skal synes at en er uattraktiv og på den andre siden vil man ikke være usolidarisk med de mer tøffe venninnene som kaller seg feminister og så blir man litt sånn blææh i midten.

Av alle stråmannsargumenter tror jeg den der er den verste.

Gammel 10-03-15, 13:47   #332
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk, Polyanna!

Gammel 10-03-15, 13:47   #333
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av alle stråmannsargumenter tror jeg den der er den verste.

Tja, siden ingen har klart å forklare ordentlig hvorfor de ikke kan svare ja når noen spør om de er feminister (selv ikke engang i en tråd på internett) kan det jo være nærliggende å tro at de er redde for å bli forbundet med en del negative myter rundt feminisme.
Nå er det ikke så mange kule gutter her inne, så slik sett faller vel HV sin argumentasjon litt gjennom.

Gammel 10-03-15, 13:49   #334
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns folk har svart riktig så ordentlig, jeg. At dere ikke liker/forstår svarene får neste stå for deres egen retning.

Gammel 10-03-15, 13:49   #335
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vi er flere som har forklart det. Å være redd for at "guttene ikke skal syns vi er attraktive" er ikke nevnt av noen.

Gammel 10-03-15, 13:50   #336
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mista litt tråden, Polyanna. Kan du ta det en gang til?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:50   #337
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er det jeg har landet på nå (litt lei av diskusjonen) jeg ser rett og slett ikke "ka det går i" hos motparten.

Gammel 10-03-15, 13:51   #338
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg mista litt tråden, Polyanna. Kan du ta det en gang til?

Gammel 10-03-15, 13:56   #339
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vissvass. Katta sa det, og hun er vel den eneste jeg kommer på.

Esme sa det også, men hun refererte til andres utsagn.

Jeg lette frem til side 5, tror jeg, siden du sa "på første siden". Nå etterpå så jeg at Simone også var inne på ideen, langt uti tråden, og en til tror jeg.

Jeg oppfordrer deg til å finne flere om du kan.

Gammel 10-03-15, 13:58   #340
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Min kommentar om Hanssen/Marklund var mer generell, og ikke egentlig retta til noen spesifikke her i tråden. Men ja, jeg var litt overraska over at det også er FP-ere som ikke ubetinga ville svare ja til at de er feminister om de fikk spørsmålet. Jeg registrer at det legges andre ting i begrepet enn det jeg gjør sjøl, og for meg er det viktigste holdningene man kommuniserer og ikke hva man kaller seg, så jeg har mest fulgt diskusjonen fra sidelinja etterpå.

Sånn personlig skulle jeg gjerne sett at flere ville betegne seg som feminister (igjen generelt, ikke bare her på forumet), fordi jeg tror økt bruk vil gjøre at de negative konnotasjonene til ordet forsvinner på sikt, men det får nå folk gjøre som de vil med. Jeg er feminist om noen spør meg. Og stolt av det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.