|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
heimføing
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Jeg sier det bare inni meg, og til dere selvsagt. Jeg går ikke rundt og sier at jeg er feminist, men jeg tror nok at om du spør kollegene mine og folk som kjenner meg, så ville de si at ja, hun er nok feminist. |
|
|
|
|
|
#302 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette.
|
|
|
#303 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er jeg HELT enig med deg i. Jeg tenker også at tendensene til økt kjønnssegregering som vi ser i dag - med deling i gutte- og jentegreier på alt fra skiutstyr til sangbøker til klær til leker, er bekymringsfullt for begge kjønn. Begge kjønn får mindre rom til å definere seg selv i på den måten. Jeg er opptatt av at små gutter og jenter skal ha rom til å være individer, og jeg tror i mye mindre grad på biologi som forklaringsmodell for forskjeller mellom folk enn mange andre gjør. Uten at jeg tenker at vi er kliss like.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#306 |
|
guru advisor
|
Det står i denne tråden at flere synes at begrepet feminisme har endel assosiasjoner de ikke vil forbindes med. Er ikke det å ta avstand fra begrepet? |
|
|
|
|
|
#307 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Eg var faktisk ikkje heilt klar over at folk oppfattar "feminist" så ulikt. Det er tydeleg at ulik oppleving/tolking av ordet avgjer om ein vil kalle seg det eller ei - og det uavhengig av korleis ein stiller seg til likestiling og kvinner sine rettar.
|
|
|
#308 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Selvsagt kan en mann være feminist. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
intro
|
Jeg spurte min mann direkte, helt ut av det blå - og han ble faktisk ganske rar i ansiktet. Dette er en mann som er sønn av vaskeekte 68-ere, med en sandalbefengt far alltid har tatt sin del av husarbeidet, og som på 70-tallet vevde og sydde sine egne skjorter (
|
|
|
|
#310 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?[quote=Minerva;4180683]Det står i denne tråden at flere synes at begrepet feminisme har endel assosiasjoner de ikke vil forbindes med. Er ikke det å ta avstand fra begrepet?[quote] |
|
|
|
|
|
#311 |
|
Glamorøs
|
Nåja, jeg vil nå si at det er en vesensforskjell på å si "begrepet har en del assosiasjoner jeg ikke vil forbindes med" og "Jeg identifiserer ikke med begrepet selv, men det er positivt og fint at andre gjør det".
|
|
|
#312 |
|
På vei
Det kan det forsåvidt være, og jeg kan jo egentlig bare snakke for meg selv. Jeg legger ikke noe negativt i begrepet eller tar avstand fra det. Jeg bare identifiserer meg ikke helt med det. Det kommer jo helt an på hva slags assosiasjoner man har til begrepet. Assosiasjonene kan være negative, nøytrale eller til og med positive. Hvis man føler at disse assosiasjonene ikke stemmer med en selv, er det ganske naturlig at man ikke ønsker å identifisere seg med dem. |
|
|
|
|
|
#313 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kaller meg gjerne feminist. Det er ikke noe jeg sier spesielt ofte, men jeg tenker at jeg er det. Jeg sa det mer enn gladelig da en kollega ble fullstendig rød i toppen, og nesten litt rasende, en gang vi snakket om likestilling. Feminister var noe av det verste som fantes tydeligvis, så da benyttet jeg anledningen til å si at jeg var det. Han mente at feminister bare var opptatt av at kvinner skulle ha det bra, og at de skulle ha flere fordeler enn menn, hvilket jeg var fullstendig uenig i. For meg er feminisme kampen for likestilling, men det var altså ikke han enig i. Han var for likestilling, men det hadde vi jo i følge ham, for ikke å snakke om at kvinner hadde mange flere fordeler enn menn. Han synes vel egentlig at likestillingen var "kommet for langt". |
|
|
|
|
|
#314 |
|
guru advisor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?[quote=ElinM;4180694][quote=Minerva;4180683]Det står i denne tråden at flere synes at begrepet feminisme har endel assosiasjoner de ikke vil forbindes med. Er ikke det å ta avstand fra begrepet?
For meg blir det ikke det samme, og det er vel akkurat det som diskuteres. Man sier ikke at man synes begrepet feminist er et positivt ladet kvinneord hvis man samtidig assosierer negative ting til det?
Men du snakker ikke for seg selv, for du sier at :
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
På vei
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?[quote=Minerva;4180708][quote=ElinM;4180694]
Du har kanskje delvis rett. Men jeg står fast på at jeg ikke har oppfattet noen i denne tråden til å ta avstand fra begrepet. Noen kan kanskje ha enkelte negative assosiasjoner til det, men jeg oppfatter ikke at det er å ta avstand fra begrepet som sådan. Det er stor forskjell på å ha enkelte negative assosiasjoner og å ta avstand fra noe. |
|
|
|
|
|
#316 |
|
Yes, we can!!
|
(Og så quotet du ElinM: )
Det var da for i svarte ikke det hun eller Filifjonka mente da de sa at denne tråden var den eneste gangen de hadde sett behovet for å si at de ikke er feminister!! Og det har de da for svarte sagt mange ganger etterpå også! Det de mente var at de ellers aldri får spørsmålet! Her kom det en tråd som spurte!
|
|
|
#317 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?De eneste jeg kan huske har brukt ordene sinnafeminister og som hardnakket påstår at det er det folk tar avstand fra, er HV og Pøblis og noen, tror jeg. De fleste av de som sier at de ikke vil stille seg bak en -isme-fane har IKKE sagt at det er sinnafeministene de ikke vil assosieres med. Noen liker ikke å hoppe opp i en boks der noen andre iherdig prøver å sette rammene for hva boksen er og skal være. Noen syns begrepet fokuserer for utelukkende på kvinners rettigheter og at gutter og menns rett til likeverd blir sett mer på som en hyggelig bonus. Jeg syns det er ganske forståelige argumenter.
|
|
|
#319 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Mulig ElinM ikke mente det slik, men jeg har lest flere som har skrevet at de etter å ha lest denne tråden føler seg enda fjernere fra å bruke begrepet feminist om seg selv. Det er vanskelig å tolke det på en annen måte enn at de oppfatter spørsmål rundt dette som utidig og at de ikke liker at de som skriver at de er feminister i tråden (noen av dem, iallfall) ikke uten videre tar begrunnelsen for hvorfor man ikke vil kalle seg feminist selv om man støtter det meste feminister står for som god fisk.
Hvor? |
|
|
|
|
|
#320 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Filifjonka sa dette:
Og det høres jo ut som om denne tråden har fått henne til å få mindre lyst til å kalle seg feminist. Men jeg er enig i din tolkning av ElinMs utsagn.
|
![]() |
|
|