Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 22:41   #381
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Kumbayah-bevegelser er fine altså, men noe av det som har drevet likestillingen fremover er de som har våget å ta tøffe kamper og satt ting på spissen og kjempet aktivt mot patriarkatet. Kanskje man skal kalle disse noe annet og så kan vi lage en stor kumbayah-feminisme med Listhaug, fotballfrue, rosabloggere og alle på fp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:45   #382
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kumbayah-bevegelser er fine altså, men noe av det som har drevet likestillingen fremover er de som har våget å ta tøffe kamper og satt ting på spissen og kjempet aktivt mot patriarkatet. Kanskje man skal kalle disse noe annet og så kan vi lage en stor kumbayah-feminisme med Listhaug, fotballfrue, rosabloggere og alle på fp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:47   #383
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er viktig med militante folk som tar kamper høyt og tydelig, men det er også bra med litt alle-med-tankegang, jo flere som kan si seg enig i en grunntanke om å likebehandle kjønn jo bedre er det. Og da er det greit at ikke begrepsapparatet står der som en hindring for endel.

Gammel 10-03-15, 22:55   #384
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er viktig med militante folk som tar kamper høyt og tydelig, men det er også bra med litt alle-med-tankegang, jo flere som kan si seg enig i en grunntanke om å likebehandle kjønn jo bedre er det. Og da er det greit at ikke begrepsapparatet står der som en hindring for endel.

Da er man mer i retning ekvalisme/egalitarisme tror jeg.

Gammel 10-03-15, 23:08   #385
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser virkelig ikke hva det tilfører saken om man gjør feminisme til noe alle kan identifisere seg med.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det hadde vært fint om alle som identifiserer seg med det meste feminismen står for også kunne sagt at de var feminister.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 23:45   #386
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De blir jo triste av at ikke alle kaller seg feminister. Zöe tror jeg det var som ble trist eller forstemt.

Det var Zoë som ble forstemt. Og trist.

Jeg mener at antall sammen ikke er det saliggjørende for likestilling om ikke de som er sammen er litt samkjørte med tanke på hva som skal til for å oppnå målene.

Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg er sosialdemokrat, men jeg er ikke nødvendigvis enig med alle andre sosialdemokrater til enhver tid når det gjelder akkurat hva som skal til av konkrete handlinger, bestemmelser og endringer for å skape et godt sosialdemokrati.

Dette er Wikpedias definisjon av feminisme, og den synes jeg er spot on. Jeg opplever at folk rundt meg forholder seg til feministbegrepet på samme måte og jeg trodde der var mer almengyldig enn jeg ser av denne tråden at det er. For meg er det en gåte om ikke alle, kvinner som menn, med den største selvfølgelighet kaller seg feminist:

"Feminism is a collection of movements and ideologies that share a common goal: to define, establish, and achieve equal political, economic, cultural, personal, and social rights for women. A feminist generally self-defines as advocating for or supporting the rights and equality of women"

Hvem vikke dette, liksom?

Jeg tar rett og slett bare til etterretning at begrepet er langt mer problematisk for folk enn det jeg trodde var nødvendig.

Sist redigert av Pebbles : 11-03-15 kl 00:25.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 00:27   #387
Guava

Guava sin avatar

Standard

Kaller du det en definisjon Zoe?

Gammel 11-03-15, 00:32   #388
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For min del så er det ikke kvinnesaker som står øverst på agendaen, selv om jeg synes det er viktige saker. Litt på samme måte som at jeg passer på å sikre ungene mine i bilen, men jeg er ikke medlem av bilsikringsmenigheten.

Problemet er vel kanskje det at jeg er litt for lite engasjert sånn "all over". Jeg er en travel tobarnsmor som prøver å rekke det jeg skal uten alt for mye burde-burde rett og slett. Kan godt tenke meg at det er flere som meg.

Gammel 11-03-15, 08:09   #389
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaller du det en definisjon Zoe?

Ja, det kaller jeg en definisjon.

Hva er poenget ditt?

Gammel 11-03-15, 10:53   #390
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mkj må nok slå opp definisjonen på definisjon. Og hvem har egentlig definisjonsmakten på hva som er definisjonen på feminisme? Jeg står på krava og nekter å definere meg som noe som helst før definisjonen er helt avklart!

Gammel 11-03-15, 10:56   #391
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

mkj må nok slå opp definisjonen på definisjon. Og hvem har egentlig definisjonsmakten på hva som er definisjonen på feminisme? Jeg står på krava og nekter å definere meg som noe som helst før definisjonen er helt avklart!

Hvorfor mkj?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 10:58   #392
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvorfor mkj?

Mente nok Guava.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 10:58   #393
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Fordi jeg definerte Guava som mkj, sorry mkj! Og nå definerer jeg meg ut av denne diskusjonen- det er ikke definisjonen på god arbeidsmoral å henge her- snakkes! :stikker:

Gammel 11-03-15, 16:30   #394
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, det kaller jeg en definisjon.

Hva er poenget ditt?

Poenget mitt?
At jeg lurte på om du anså wikis beskrivelse av fellestrekk for feministiske retninger som en definisjon på selve begrepet?

Det er selvsagt en mulighet, dog temmelig uvant og en måte å definere på som ligger et stykke unna den måten å tenke feminisme på som faglitteratur beskriver.

Du mener kanskje da at Listhaug er en god representant for feminisme?

Gammel 11-03-15, 20:45   #395
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Poenget mitt?
At jeg lurte på om du anså wikis beskrivelse av fellestrekk for feministiske retninger som en definisjon på selve begrepet?

Det er selvsagt en mulighet, dog temmelig uvant og en måte å definere på som ligger et stykke unna den måten å tenke feminisme på som faglitteratur beskriver.

Du mener kanskje da at Listhaug er en god representant for feminisme?

Hva er det Listhaug står for, mener du, som gjør spørsmålet ditt betimelig?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 21:30   #396
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

Du var innom FB-saken jeg lenket til i går, ja?
Åpenbart er det mange som har kjøpt det bildet.
Kvinner også.
Jeg fikk til og med høre at jeg "fikk meg for lite kukk" og "har et kjedlig liv" og "ikke har sex for da føler du deg så unnertrykket".

Javisst er det ille.

Jeg har kviet meg for å kalle meg feminist i mange år, mye på grunn av representanter jeg ikke ville assosieres med.
On the bright side:
Denne diskusjonen, sammen med den jeg var oppe i på FB i går pluss noen til, fikk meg til å tenke at jaggu er det akkurat det jeg er, og ikke søren om jeg skal skamme meg over å kalle meg det heller.

Gammel 11-03-15, 21:35   #397
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette gjør meg litt glad: http://www.dn.no/talent/2015/03/11/1...eng-for-gutter

Jeg er for utjevning av kjønnsbalanse, men liker dårlig rene jenteklausuler.

Gammel 11-03-15, 21:42   #398
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette gjør meg litt glad: http://www.dn.no/talent/2015/03/11/1...eng-for-gutter

Jeg er for utjevning av kjønnsbalanse, men liker dårlig rene jenteklausuler.

Det er jeg også. Heldigvis har jeg mulighet for å jobbe aktivt med akkurat det, og det er litt stas.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 00:03   #399
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Hva er det Listhaug står for, mener du, som gjør spørsmålet ditt betimelig?

Hun er uttalt liberalist.

Gammel 12-03-15, 00:32   #400
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hun er uttalt liberalist.

Ja, og så? Koblingen til sitatet?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.