|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Heter han Peter Kanin eller Petter Kanin? | |||
| Selvsagt heter han Peter - også på norsk! |
|
25 | 39,68% |
| Han heter Petter Kanin - det står jo helt klart og tydelig på coveret av boken! |
|
22 | 34,92% |
| Petter-Schmetter, det er jo Kanin som er feil! Det skal jo stå Sprett! |
|
4 | 6,35% |
| Gulrot |
|
12 | 19,05% |
| Deltakere: 63. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Og barnebok eller ikke, jeg synes det er idiotisk å lage norske oversettelser på både navn og stedsnavn, all den tid man ikke legger skjul på at handlingen foregår i Storbritannia. Hekkveien i Søndre Syting, Surrey? Come on...
|
|
|
|
#22 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?
Synes den sammenligningen var nokså spesiell. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Jeg syns oversettelse av navn i bøker kan være helt riktig, spesielt når navnene har ordspill og hentydninger som forsvinner hvis man ikke behersker engelsk. Som i Harry Potter-bøkene. Å sammenlikne litterære karakterer med virkelige mennesker blir fullstendig meningsløst.
|
|
|
#24 |
|
Mother of Dragons
|
Helt enig. Eldstesønn er dritflink i engelsk i forhold til alder, men Humlesnurr har han assosiasjoner til, ikke Dumbledore.
|
|
|
#25 |
|
Fortynnet
|
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Enig med Esme, og syns det er helt greit at navnene i Harry Potter er oversatt. Selv om jeg ikke skjønner hvert eneste valg like godt. Jeg har lest de fleste av bøkene høyt i to runder, og syns det er en fordel når jeg skal lese høyt på norsk å si f.eks. Hermine i stedet for Hermione (som ikke faller så veldig naturlig i munnen på norsk). Hvis en ser bort fra høytlesingsaspektet er det ikke like stor grunn til å oversette, men da serien startet var jo målgruppen ganske unge lesere. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hæ? Barack Obama er ikke en fiktiv karakter der navnet hans er ment å være morsomt.
|
|
|
|
#27 |
|
Kontrollfrik
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Jeg sier forresten Harry Potter med norsk uttale. Ja, i Norge, selvsagt. Noe annet ville jeg følt var rart. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Harry Potter vil jo miste et litterært element om man unnlot å oversette navnene. Selvfølgelig kunne man beholdt fornavn, men da klinger det ikke like godt. Jeg hadde ikke ant hvordan man uttalte Hermione om jeg ikke hadde sett filmene (som kom betydelig senere).
|
|
|
#29 |
|
Kontrollfrik
Jeg slet også med det navnet på samme måten. Hadde aldri hørt det før. Og jeg skjønte ikke hvorfor det skrives med o, man hører jo knapt den lyden. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Personlig pessimist
|
Er Hermione ment å være morsomt? Det er jo et helt normalt navn. Enn om Barack Obama var en fiktiv karakter da? Hva ville du oversatt navnet til?
|
|
|
|
#34 |
|
Mother of Dragons
|
Det skjønner de. Men Hekkveien gir assosiasjoner til er søvnig lite boligområde, Privet Drive gir ingen assosiasjoner for norske barn. Og Rowling bruker jo navneassosiasjoner som et litterært grep, så jeg synes det er bra at barna også får med seg det.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 20-03-15 kl 08:10. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror de fleste barn skjønner at man ikke kan hoppe gjennom murvegger for å komme til en annen togperrong også. Jeg tror du er en av få som har et krav om realisme til disse bøkene.
|
|
|
|
#36 |
|
Kontrollfrik
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?For meg er forresten ikke Hermione et vanlig norsk navn, Niobe. Det var først i går jeg lærte at det er en figur i gresk mytologi, og at navnet uttales med trykk på i-en også på norsk, og ikke med trykk på o, som jeg ville trodd. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Jeg hadde riktignok et nært forhold til Harry Potter-bøkene før de tok av på norsk, så sånn sett. Jeg var faktisk veldig skuffet første gang jeg åpnet en av de norske utgavene. Men jeg tror jeg hadde lest til og med bok 4 på engelsk før Harry Potter virkelig ble en greie her, så barnebokpreget var nok forsvunnet for min del.
Sist redigert av Niobe : 20-03-15 kl 10:28. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?Jeg prøvde å lese dem på engelsk da de først kom ut (før jeg fikk barn), men de fenget meg ikke. Jeg er generelt lite glad i fantasy, og oppfattet dem klart som barnebøker. Men så har jeg lest dem på nytt sammen med Hiawata, og da selvfølgelig på norsk. Det har vært en anderledes, og bedre, opplevelse. Jeg syns ikke den norske oversettelsen er lett å lese høyt. Mange av vendingene og ordene er arkaiske og glir ikke akkurat lett av tunga, sånn sett er den oversatt mer for å lese selv, inne i seg.
|
|
|
#40 |
|
Textrovert
|
Selv mannen min, som ER britisk, visste ikke hvordan man skulle uttale Hermione. Helt til Hermione selv påpeker uttalelsen av navnet i en av de første bøkene. Fram til da kalte han henne Hermi-O-ne.
|
![]() |
|
|