Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sier du Peter eller Petter til kaninen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Heter han Peter Kanin eller Petter Kanin?
Selvsagt heter han Peter - også på norsk! 25 39,68%
Han heter Petter Kanin - det står jo helt klart og tydelig på coveret av boken! 22 34,92%
Petter-Schmetter, det er jo Kanin som er feil! Det skal jo stå Sprett! 4 6,35%
Gulrot 12 19,05%
Deltakere: 63. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-15, 16:00   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du Peter eller Petter til kaninen?

Og barnebok eller ikke, jeg synes det er idiotisk å lage norske oversettelser på både navn og stedsnavn, all den tid man ikke legger skjul på at handlingen foregår i Storbritannia. Hekkveien i Søndre Syting, Surrey? Come on...

Gammel 16-03-15, 16:44   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man sier navn slik de uttales? Mitt navn er irsk, jeg foretrekker at ingen oversetter det til Elin.

Ville du kalt Barack Obama "Bjarte Olsen"?

Synes den sammenligningen var nokså spesiell.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-03-15, 22:58   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns oversettelse av navn i bøker kan være helt riktig, spesielt når navnene har ordspill og hentydninger som forsvinner hvis man ikke behersker engelsk. Som i Harry Potter-bøkene. Å sammenlikne litterære karakterer med virkelige mennesker blir fullstendig meningsløst.

Gammel 17-03-15, 23:22   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg syns oversettelse av navn i bøker kan være helt riktig, spesielt når navnene har ordspill og hentydninger som forsvinner hvis man ikke behersker engelsk. Som i Harry Potter-bøkene. Å sammenlikne litterære karakterer med virkelige mennesker blir fullstendig meningsløst.

Helt enig. Eldstesønn er dritflink i engelsk i forhold til alder, men Humlesnurr har han assosiasjoner til, ikke Dumbledore.

Det eneste som irriterer meg av oversettelsene i Harry Potter-bøkene er at Percy er oversatt til Perry, helt annen klang, han burde hett Preben i stedet.

Gammel 19-03-15, 08:46   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Esme, og syns det er helt greit at navnene i Harry Potter er oversatt. Selv om jeg ikke skjønner hvert eneste valg like godt. Jeg har lest de fleste av bøkene høyt i to runder, og syns det er en fordel når jeg skal lese høyt på norsk å si f.eks. Hermine i stedet for Hermione (som ikke faller så veldig naturlig i munnen på norsk). Hvis en ser bort fra høytlesingsaspektet er det ikke like stor grunn til å oversette, men da serien startet var jo målgruppen ganske unge lesere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 19:01   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man sier navn slik de uttales? Mitt navn er irsk, jeg foretrekker at ingen oversetter det til Elin.

Ville du kalt Barack Obama "Bjarte Olsen"?

Hæ? Barack Obama er ikke en fiktiv karakter der navnet hans er ment å være morsomt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 20:05   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier forresten Harry Potter med norsk uttale. Ja, i Norge, selvsagt. Noe annet ville jeg følt var rart.

Gammel 19-03-15, 20:18   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harry Potter vil jo miste et litterært element om man unnlot å oversette navnene. Selvfølgelig kunne man beholdt fornavn, men da klinger det ikke like godt. Jeg hadde ikke ant hvordan man uttalte Hermione om jeg ikke hadde sett filmene (som kom betydelig senere).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 21:58   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Harry Potter vil jo miste et litterært element om man unnlot å oversette navnene. Selvfølgelig kunne man beholdt fornavn, men da klinger det ikke like godt. Jeg hadde ikke ant hvordan man uttalte Hermione om jeg ikke hadde sett filmene (som kom betydelig senere).

Jeg slet også med det navnet på samme måten. Hadde aldri hørt det før. Og jeg skjønte ikke hvorfor det skrives med o, man hører jo knapt den lyden.

Forøvrig enig med det du skriver. Tror også han oversetteren har fått en pris for oversettelsen. Vel fortjent, synes jeg. Det kan umulig ha vært en lett jobb. Men jeg har stusset på flere ting, altså. Hvordan ble Privet Drive til Hekkveien, for eksempel? ,

Gammel 19-03-15, 22:02   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi privet er en hekkeplante, vel.

(okeida, jeg måtte gugle)

Gammel 19-03-15, 22:07   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fordi privet er en hekkeplante, vel.

(okeida, jeg måtte gugle)

Ah, alt jeg lærer på FP!

Gammel 20-03-15, 01:39   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hæ? Barack Obama er ikke en fiktiv karakter der navnet hans er ment å være morsomt.

Er Hermione ment å være morsomt? Det er jo et helt normalt navn. Enn om Barack Obama var en fiktiv karakter da? Hva ville du oversatt navnet til?

Og Hekkveien 4 i Surrey? Alle, også barn, forstår at en gate i Surrey, England, ikke heter Hekkveien.

Gammel 20-03-15, 07:44   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det virker som du har gått glipp av det ene litterære aspektet ved boken, Niobe.

Gammel 20-03-15, 08:00   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er Hermione ment å være morsomt? Det er jo et helt normalt navn. Enn om Barack Obama var en fiktiv karakter da? Hva ville du oversatt navnet til?

Og Hekkveien 4 i Surrey? Alle, også barn, forstår at en gate i Surrey, England, ikke heter Hekkveien.

Det skjønner de. Men Hekkveien gir assosiasjoner til er søvnig lite boligområde, Privet Drive gir ingen assosiasjoner for norske barn. Og Rowling bruker jo navneassosiasjoner som et litterært grep, så jeg synes det er bra at barna også får med seg det.

Søndre Syting er jo et tullete og morsomt stedsnavn, og det er jo også det engelske. Det er neppe noen engelsle barn som tror at et sted heter Little Whinging.

Sist redigert av Esme : 20-03-15 kl 08:10.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 08:23   #35
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de fleste barn skjønner at man ikke kan hoppe gjennom murvegger for å komme til en annen togperrong også. Jeg tror du er en av få som har et krav om realisme til disse bøkene.

Oversettelse eller ikke avhenger jo av hvert enkelt bok og kontekst. Så å spørre hva men ville oversatt Barack Obama med, blir ganske rart.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 09:31   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

For meg er forresten ikke Hermione et vanlig norsk navn, Niobe. Det var først i går jeg lærte at det er en figur i gresk mytologi, og at navnet uttales med trykk på i-en også på norsk, og ikke med trykk på o, som jeg ville trodd.

Gammel 20-03-15, 09:43   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er færre en fire eller ingen som heter det i Norge ifølge SSB, så helt vanlig navn for norske barn er det ikke.

Gammel 20-03-15, 10:17   #38
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg hadde riktignok et nært forhold til Harry Potter-bøkene før de tok av på norsk, så sånn sett. Jeg var faktisk veldig skuffet første gang jeg åpnet en av de norske utgavene. Men jeg tror jeg hadde lest til og med bok 4 på engelsk før Harry Potter virkelig ble en greie her, så barnebokpreget var nok forsvunnet for min del.

Og rumpeldunk...

Sist redigert av Niobe : 20-03-15 kl 10:28.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 10:33   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg prøvde å lese dem på engelsk da de først kom ut (før jeg fikk barn), men de fenget meg ikke. Jeg er generelt lite glad i fantasy, og oppfattet dem klart som barnebøker. Men så har jeg lest dem på nytt sammen med Hiawata, og da selvfølgelig på norsk. Det har vært en anderledes, og bedre, opplevelse. Jeg syns ikke den norske oversettelsen er lett å lese høyt. Mange av vendingene og ordene er arkaiske og glir ikke akkurat lett av tunga, sånn sett er den oversatt mer for å lese selv, inne i seg.

Om ingen av navnene i boka var oversatt ville en hel dimensjon av boka forsvinne for Hiawata, og også en del for meg, til tross for at jeg snakker tilnærmet flytende engelsk, og foretrekker å lese bøker på originalspråket om jeg kan det. Å oversette en bok handler ikke bare om å oversette ordene, men å også oversette handling, stemning og følelse. I Harry Potter ligger det en hel masse symbolikk i stedsnavn som forsvinner for leseren om man ikke skjønner språket.

Det er jo derfor Pippi Langstrømpe heter Longstocking på engelsk. Eller at Kanonveien heter Cannon Avenue oversettelsene av Doctor Proctor.

Gammel 20-03-15, 10:40   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Jeg hadde ikke ant hvordan man uttalte Hermione om jeg ikke hadde sett filmene (som kom betydelig senere).

Selv mannen min, som ER britisk, visste ikke hvordan man skulle uttale Hermione. Helt til Hermione selv påpeker uttalelsen av navnet i en av de første bøkene. Fram til da kalte han henne Hermi-O-ne.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.