|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Jeg skjønner godt du er frustrert om ungene selv klager over at de er varme eller kalde og ikke får skifte altså. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg henter ofte før utetiden er over og kler av de selv.
|
|
|
#43 |
|
Leser FP
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Ja det er her fortvilelsen min ligger og som jeg kanskje ikke har greid å formidle til dere.
|
|
|
#44 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDet er ikke alltid så lett å vurdere været. Her i Trondheim går det fra det ene ytterpunktet til det andre i løpet av ei og samme uteøkt. Vi kan ikke løpe inn og ut for å kle om barna. Men vi gjør vårt beste for at barna verken skal svette eller fryse - eller bli altfor våte. De beste forutsetningene vi har for det, er at foreldrene har godt nok med klær. Det holder med ett sett med ytterklær, så lenge de er gode (vanntette) og barna har varme klær til mellomlag. Selvfølgelig regulerer vi litt på småting underveis, og barn som sier ifra blir absolutt hørt.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i det! Selv her i sør er det vanskelig for tiden (om vi ser bort fra snøen som kom i går). Det kan være et par plussgrader om morgenen og oppi 10 på dagen.
|
|
|
#46 |
|
Kanskje du må tipse bhg om dette? Si at de gjerne må skifte til sånn og sånn når det blir vamere utpå dagen?
|
|
|
#48 |
|
Kanskje ikke i barnehage? Kan ikke helt huske hva mine to gjorde. Eldste fikk nok gjøre det, i alle fall på denne årstiden. Da var hun fylt 6, stor jente, moden for alderen.
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaMin eldste kler på seg selv, jeg tror han får noen føringer på om det skal ullgenser under eller ikke, men hvilket ytterplagg som kommer på velger han helt selv. Minsten velger også selv, men det er fordi han er en trassbombe av dimensjoner som nekter heldress. Jeg synes det er helt greit, men det understreker behovet for å kun ha akseptabelt yttertøy i barnehagen. Det samme gjelder forsåvidt andre klær. Å forvente at de blir skiftet på fra dongeri til ullbukse under dressen har jeg funnet ut at er utopi. Å bare ha akseptabelt tøy der gir meg mindre hodebry enn å drive voksenopplæring har jeg funnet ut.
|
|
|
#50 |
|
Leser FP
Se innlegg 42 så ser du jeg skriver at jeg ikke forventer flere omganger med skifting for dag.
|
|
|
#51 |
|
maler
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaI såfall er vel problemet ditt helst at de ikke hører på ungene?
|
|
|
#52 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg har jobbet over 20 år i barnehagen, og akkurat denne tiden på året er vanskelig. Og det er også vanskelig at foreldrene har helt forskjellige meninger om hva deres barn skal ha på eller ikke. Men jeg har iallefall en filosofi om at ungene hører jeg på. Dvs at dersom vi har kledd på for mye og ungen er svett og sier i fra så får selvsagt barnet lov til å kle av sånn at det blir bedre. Og dersom en forelder gir beskjed om at ungen er veldig varm og kanskje ikke trengte fleecegenseren, ja så får den ungen mindre på seg. Det er ikke alle ungene som sier i fra om sånt.
|
|
|
|
#53 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg synes mange her kanskje ikke helt tenker over utfordringene med å kle 18 barn forsvarlig i forhold til å kle sin egen unge. Barn er forskjellig. Noen er varme og noen er kalde og jeg regner med at de ansatte i barnehagen gjør så godt i kan, men det er veldig greit og ha tøy til ungen som passer årstiden og været og som ikke er så altfor komplisert å vurdere.
|
|
|
#54 |
|
I endring
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDe store barna får ikke springe inn å skifte selv da? Eller er det en av godene vi hadde ved å tilhøre en liten barnehage? Der styrte ungene behovet for påkledning selv og om de var kalde så var det bare inn å hente ett nytt mellomlag, ble de varme så var det bare å kle av seg ett lag.
|
|
|
#55 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jo, jeg har mange skolestartere på min avdeling og de styrer en del på egenhånd, men trenger ofte oppfølging allikevel. Vi er gode på å lytte til barna altså. Vi hjelper dem med å regulere og ser fort på ungene om de er varme eller kalde. Jeg opplever heller ikke at foreldre er misfornøyde med dette hos oss. Vi følger stort sett opp foreldrenes ønsker og der det ikke er gjenomførbart så forklarer jeg hvorfor og hva vi eventuelt gjør i stedet. Mange foreldre har veldig høye forventninger til hva vi skal prestere i en liten garderobe med 18 små og disse forventningene må ofte justeres og det passer jeg på å gjøre på foreldremøte på høsten. Da forteller jeg litt om hvordan vi operer i garderoben. Hvilke klær som skal være hvor, hva barna har ansvar for og hva vi forventer at foreldrene holder styr på. Slik blir det nokså greit for alle. Vi vet i hvert fall hvor vi har hverandre.
|
|
|
#56 |
|
Leser FP
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDet er tydelig at problemstillingen her ikke leses eller blir misforstått. Les hovedinnlegget flr du svarer og ikke bare det siste svaret i tråden. Som vanlig dras det ut av sammenheng og jeg ble minnet på hvorfor jeg ikke ikke har startet noen særlig mange tråder her inne på flere år.. Ikke gjør denne tråden til noe den ikke er.
|
|
|
#57 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaNå har jeg ikke barnehagebarn lenger, men i overgangssesonger hadde vi typisk vanntett/vindtett bukse og jakke, ev dress, og ull eller fleece som kunne brukes under. Da er man dekket for kalde morgener, våtere formiddager i smeltesesongen, ev regn, og om det var tørt ute brukte de kanskje bare jakka. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg syns du har fått svar på mye av det du har spurt om jeg. Jeg syns ikke det er nødvendig med både tykk og tynn dress. Jeg syns det er nødvendig med klær både til vått og tørt, hva disse klærne skal være bestemmer foreldrene. Det betyr at dersom du vil at ungene dine skal bruke skallklær istedetfor regntøy så tar du med skalltøy.
|
|
|
|
#59 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaAt ungene ikke får kle av seg litt om de er varme høres jo merkelig ut. Det ville jeg forventet at de fikk. Det jeg ikke forventer er at personalet alltid skal velge "riktig" jakke om det to stk av noenlunde samme tykkelse f.eks, men det er kanskje ikke hva du tenker på heller. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Kakemonster
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg syns tre sett er knall, jeg. Enda så trang garderobe vi har, til 27 unger. Jeg er fornøyd om de har noe som er vanntett på våte dager, varmt nok på kalde dager og lett nok på varme dager.
|
|
![]() |
|
|