|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Hva slags klær det er lurt at barna har i barnehagen vil nok variere litt utifra hvor i landet man er, men jeg kan svare utifra det jeg mener er hensiktsmessig her i Hammerfest. Vi har en vinter som veksler på å være våt og kald med snø, mye vind og is. Våren er ikke eksisterende, på sommeren er det mellom 5 og 20 grader. Høsten er kald, vindfull og mørk.
|
|
|
#62 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaProblemet med snøresko er at snøringen ofte går opp (eller at barna tar dem opp selv) og de må knytes igjen og igjen og igjen halve utetiden. Jeg hatet snøresko da jeg jobbet i barnehagen. Men det å måtte ta dem på og knyte igjen før vi skal ut er ikke noe problem, krumbøyd-argumentet har jeg ikke hørt før. Det var helst dette med at snøringen hele tiden gikk opp som var frustrerende. I tillegg er det et minus at de ikke får til å ta på seg skoene selv, det er ganske greit at de lærer det tidlig.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 28-03-15 kl 10:40. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
stressmonster
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Vi har ikke plass til en slik benk hos oss og vi arbeider for at barna skal kle på seg selv. Sko som selv de fleste seksåringer ikke har sjans å ordne selv er bare tull i barnehagen og jeg synes det er respektløst ovenfor oss som jobber i barnehagen og si at det er bare å knyte og fikse. Hvorfor i alle dager skal barn ha sko de ikke klarer å kle på selv? Åja, de går også opp og vi er mye på tur både i naturen og rundt om i nærmiljøet og det er ikke alle steder det finnes benk.
|
|
|
#64 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaVåren og tidlig sommer er den vanskligste tiden mtp ytterbekledning her hvor vi bor ute på kysten omtrent på grensen mellom midt-norge og vestlandet. Været skifter flere ganger i løpet av dagen, temperaturen likeså.
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013... Sist redigert av Blåklokke : 28-03-15 kl 10:57. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, det er en utfordring. Og det er også sånn at noen foreldre ønsker ditt og andre datt, mens de tredje helst ønsker ditt og datt samtidig. Så det er ikke lett å være barnehageansatt også. I tillegg er også sånn at mange voksne kler seg etter hvor mye de fryser, og glemmer at unger jo er i mer aktivitet enn dem selv.
|
|
|
|
#66 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDet er helt klart kompliserende med så skiftende vær. Selv da jeg var student i Bergen og bare hadde meg selv å tenke på syntes jeg det var vanskelig å ta høyde for alle eventualiteter værmessig.
|
|
|
#67 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg kan være enig i det du skriver, men jeg hadde aldri kommet til å sendt hjem knytesko, i de barnehagene jeg har jobbet så har flertallet hatt borrelås sko, så å knyte de få som har knytesko har ikke vært noe problem. Og jeg knyter altså sko på skolen også, så hos oss så får de minste hjelp til det også.
|
|
|
|
#68 |
|
stressmonster
Jeg lurer på om jeg ville hatt todelt skalltøy i stedet for dress hos dere da? For da er det lettere å regulere. Hva med å høre med barnehagen om hva de tenker er mest hensiktsmessig. Jeg bruker selv å lage et skriv om dette på høsten.
|
|
|
#69 |
|
Drømmer
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaSende hjem knytesko? Det har vi aldri gjort der jeg jobber. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDe får hjelp til skoknytting på skolen, de ønsker jo at de skal begynne å trene på knytesko før de begynner med gym.
|
|
|
#71 |
|
Curlingkone
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaSå lenge undre min ikke er kald eller kokt når hun hentes tenker jeg at klesvasken fra bhg sin side har vært tilfredsstillende. Våt når det er vått forventer jeg uansett egentlig.
|
|
|
#72 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg sørger for at minsten har et godt utvalg av yttertøy, og så lar jeg det være se ansattes ansvar å velge hva han skal ha på. Noen ganger velger de annerledes enn jeg ville gjort, men det er da slettes ingen krise. Alt yttertøyet hans er uansett behagelig og anvendelig, så det spiller liten rolle.
|
|
|
|
#73 |
|
Drømmer
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaNå skriver jo Blåklokke at de ikke er flinke nok med påkledningen i barnehagen , det er vel det som er problemet. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaDet som blir litt dumt med slike tråder er at man svarer for hvor man bor. Jeg bor nok ikke så langt fra Blåklokke og skjønner godt at man må ha både tre og fire skift i barnehagen, og jeg ser godt at det kan bli frustrasjoner av en barnehage som ikke klarer balansegangen mellom klær og vær.
|
|
|
#75 |
|
awesom
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaSkiv en lappe og heng på plassen til ungene. Det gjorde jeg når jeg opplevde at minsten til stadig var kledd for varmt. "Jeg er veldig varm, ikke kle på meg for mye". Det hjalp. Da så også vikarer, folk fra andre avdelinger osv at denne gutten trengte de ikke å kle på så mye.
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det hjelper litt lite når de møtes med "ALLE SKAL HA PÅ REGNTØY" og meldign til foreldrene at det mangler regntøy hvor "og den og den og den er vanntett" bare møtes med et skuldertrekk, det mangler regntøy!
|
|
|
#77 |
|
Tittel og tittel....
|
Da hadde jeg rett og slett gitt beskjed om at det er barnet som kjenner seg selv best og at de skal lytte til henne. Iallefall om du stoler på at hun kjenner det selv. Det er unger som kan finne på å fryse og ikke si i fra selv om det, men man kjenner barnet sitt best selv. Jeg måtte gi beskjed til skolen at det å ta en kamp med storebror om at han skulle ha utebukse på i kortfriminuttene når han gikk i andre klasse skulle de ikke gjøre. Han fryser omtrent kun når han er syk.
|
|
|
|
#78 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaVi hadde et sånt tilfelle i eldstmanns barnehage, og da sa jeg at de først måtte vise meg at skalltøyet ikke holdt mål. Før jeg ville vurdere å kjøpe gummiregntøy. Etter en veldig våt og sur vestlandsdag, så fikk jeg beskjed om at poden hadde vært det eneste tørre barnet på avdelingen etter tur, så da hørte vi ikke mer om regntøy. Han er veldig varm av seg, og blir lett klam. Klær som ikke puster er ikke behagelig.
|
|
|
|
#79 |
|
Pauset
|
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg jobber i naturbarnehage og vi er mye ute. Det varierer voldsomt både hva slags klær barna har, og hvor mye de trenger å ha på avhengig av aktivitetsnivå og hvor varmblodige de er. Vi leverer ut liste til foreldre over hva vi mener barna trenger av tøy i sommerhalvåret og vinterhalvåret. På vår kant av landet er ullundertøy mot kroppen et must fra september til og med juni, så det forlanger vi at alle barn har. (De som ikke tåler ull mot kroppen slipper selvsagt, da pleier vi å anbefale bambus.) Ellers er det selvfølgelig helt opp til foreldrene hva slags klær de kjøper til sine barn, men vi pleier å komme med anbefalinger (ikke når det kommer til merker, men til hva slags funksjoner klærne bør ha. For eksempel er dresser/jakker med trange, svarte "snømansjetter" inni ermene helt forferdelig upraktiske både for de barna som kler på seg selv, og oss voksne som hjelper til). Det viktigste er faktisk at barna har nok skift og at klærne ikke er for trange. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barnaJeg er ikke ferdig utdannet eller jobber mye i barnehage ennå, men de gangene jeg gjør, prøver jeg på å:
|
![]() |
|
|