Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-15, 10:19   #61
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Opprinnelig lagt inn av Blåklokke, her.

Det er tydelig at problemstillingen her ikke leses eller blir misforstått. Les hovedinnlegget flr du svarer og ikke bare det siste svaret i tråden. Som vanlig dras det ut av sammenheng og jeg ble minnet på hvorfor jeg ikke ikke har startet noen særlig mange tråder her inne på flere år.. Ikke gjør denne tråden til noe den ikke er.

1. JEG FORVENTER IKKE AT PERSONALET SKIFTER PÅ BARNA FLERE GANGER I LØPET AV UTETIDEN. Men at barna får lov til å ta av ullgenseren eller jakken dersom været tillater det i løpet av dagen.

2. Å HA 3 UTEANTREKK ER IKKE FOR MYE. ALLE HER SVARER AT DET ER FOR MYE SAMTIDIG SVARER DERE AT MAN MÅ HA 1 SETT REGNKLÆR, 1 TYNN DRESS OG 1 TYKK DRESS. Ergo...3 uteskift. I barnehagen vår er det plass til det.

3. JEG LURTE PÅ HVILKEN TYPE YTTERKLÆR BARNEHAGEPERSONALET SYNES ER BEST AT BARNA HAR TILGJENGELIG I BARNEHAGEN.

Hva slags klær det er lurt at barna har i barnehagen vil nok variere litt utifra hvor i landet man er, men jeg kan svare utifra det jeg mener er hensiktsmessig her i Hammerfest. Vi har en vinter som veksler på å være våt og kald med snø, mye vind og is. Våren er ikke eksisterende, på sommeren er det mellom 5 og 20 grader. Høsten er kald, vindfull og mørk.

Generelt vil jeg si at funksjonalitet alltid trumfer pris. Barna er verken varmere eller tørrere i Reima enn refleks eller andre merker kjøpt på lindex, H&M. Unntaket er sko.

Vinter:
- Vinterdress som er noenlunde vanntett
- Ull eller fleece
- Ullsokker
- Buff og Lue
- To par gode votter som gir barna muligheter til å gripe og leke
- Vintersko
- Cherrox eller andre støvler med fór

Høst:
- Regntøy (helst sånn vanlig som kan spyles av)
- Tjukk ull eller fleece
- Ullsokker
- Buff og Lue (Gjerne en tynn lue og en litt tjukkere)
- Regnvotter
- Cherrox
- Tynn dress
- Joggesko (ikke sånne rosa pyntedilldallsko, men sånne som er litt vanntette)

Sommer:
- Solbriller/ Solhatt
- Jakke
- Joggesko
- Dress
- Fleece eller ull
- Ullsokker
- Tynn lue
- Buff
- Støvler
- Regntøy
- Tynn dress

Skiftekurv: To hele skift (ala strømpebukse, t-skjorte og jumper)

Vi har tørkeskap så vi tørker klær som er våte så vi trenger ikke det dobbelte av alt foruten om skiftetøy.

Gammel 28-03-15, 10:19   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Problemet med snøresko er at snøringen ofte går opp (eller at barna tar dem opp selv) og de må knytes igjen og igjen og igjen halve utetiden. Jeg hatet snøresko da jeg jobbet i barnehagen. Men det å måtte ta dem på og knyte igjen før vi skal ut er ikke noe problem, krumbøyd-argumentet har jeg ikke hørt før. Det var helst dette med at snøringen hele tiden gikk opp som var frustrerende. I tillegg er det et minus at de ikke får til å ta på seg skoene selv, det er ganske greit at de lærer det tidlig.
Når det gjelder plass i garderoben, så har de i vår barnehage to garderober, en yttergarderobe og en inne på avdelingene, ved stellerommet. Altså to store fellesgarderober fordelt på fire avdelinger, og hver sin innegarderobe på alle avdelingene, der man kan oppbevare skiftetøy og annet. Der henger det som ikke får plass i yttergarderoben. Plass har aldri vært noe problem, med mindre de kommer med 6 dresser og 5 par sko liksom.

Dette med riktig påkledning var noe av det vanskeligste i barnehagen som ansatt, syntes jeg. Mange foreldre hadde klare forventninger om hvordan DERES barn skulle kles, og det var ikke alltid lett å huske på med så mange barn. Men vi brukte sunn fornuft og som regel gikk det jo ganske så bra. Vi kledde av og på i forhold til været, og hørte på barna. Høres ikke ut som det er så bra hos dere, Blåklokke, om de nekter å høre på barna. Husker en gang jeg hentet min eldste i barnehagen, det var nærmere 30 grader ute og hun stod og svettet og gråt ved huskene i tykk ullgenser. Hun var helt rød. Stakkars jente.

Sist redigert av Dixie Diner : 28-03-15 kl 10:40.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 10:31   #63
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg syns tre sett er knall, jeg. Enda så trang garderobe vi har, til 27 unger. Jeg er fornøyd om de har noe som er vanntett på våte dager, varmt nok på kalde dager og lett nok på varme dager.
Og; sende hjem igjen sko med snøring?! Barnesko er dyrt. Dere trenger en påkledningsbenk. Dere er ikke mer krumbøyd når dere knyter sko enn når dere bretter over, og NÅR har hele avdelingen like sko? Unnskyld meg, altså.

Vi har ikke plass til en slik benk hos oss og vi arbeider for at barna skal kle på seg selv. Sko som selv de fleste seksåringer ikke har sjans å ordne selv er bare tull i barnehagen og jeg synes det er respektløst ovenfor oss som jobber i barnehagen og si at det er bare å knyte og fikse. Hvorfor i alle dager skal barn ha sko de ikke klarer å kle på selv? Åja, de går også opp og vi er mye på tur både i naturen og rundt om i nærmiljøet og det er ikke alle steder det finnes benk.

Knytte sko er en belastning for oss som arbeider i barnehagen og det er tidkrevende og jeg forklarer gjerne foreldrene på min avdeling dette og de aller fleste forstår dette godt og har ingen innvendinger. Jeg har veldig mange skolestartere på min avdeling og barna får ikke hjelp til å knytte sko når de begynner i første klasse så det er greit for foreldre å få vite hva som er mest hensiktsmessig før de begynner der.

Gammel 28-03-15, 10:47   #64
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Våren og tidlig sommer er den vanskligste tiden mtp ytterbekledning her hvor vi bor ute på kysten omtrent på grensen mellom midt-norge og vestlandet. Været skifter flere ganger i løpet av dagen, temperaturen likeså.

Sist redigert av Blåklokke : 28-03-15 kl 10:57.
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 10:50   #65
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Våren tidlig sommer er den vanskligste tiden mtp ytterbekledning her hvor vi bor ute på kysten omtrent på grensen mellom midt-norge og vestlandet. Været skifter flere ganger i løpet av dagen, temperaturen likeså.

Ja, det er en utfordring. Og det er også sånn at noen foreldre ønsker ditt og andre datt, mens de tredje helst ønsker ditt og datt samtidig. Så det er ikke lett å være barnehageansatt også. I tillegg er også sånn at mange voksne kler seg etter hvor mye de fryser, og glemmer at unger jo er i mer aktivitet enn dem selv.

Men jeg ville tatt meg en prat med de ansatte, ikke i hente/bringesituasjon, da skjer det så mye uansett, men be om en prat og snakk med dem om hvordan du opplever det, og be dem om å høre på hva ungene sier.

Gammel 28-03-15, 10:53   #66
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt klart kompliserende med så skiftende vær. Selv da jeg var student i Bergen og bare hadde meg selv å tenke på syntes jeg det var vanskelig å ta høyde for alle eventualiteter værmessig. Man måtte uansett alltid være forberedt på å bli våt.

For øvrig - det høres jo bare dumt ut at barna MÅ ha på seg regntøy uansett. Aldri opplevd noe lignende. Jeg synes "våre" ansatte er veldig fornuftige mhp bekledning (og alt annet, i grunn).

Gammel 28-03-15, 10:53   #67
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi har ikke plass til en slik benk hos oss og vi arbeider for at barna skal kle på seg selv. Sko som selv de fleste seksåringer ikke har sjans å ordne selv er bare tull i barnehagen og jeg synes det er respektløst ovenfor oss som jobber i barnehagen og si at det er bare å knyte og fikse. Hvorfor i alle dager skal barn ha sko de ikke klarer å kle på selv? Åja, de går også opp og vi er mye på tur både i naturen og rundt om i nærmiljøet og det er ikke alle steder det finnes benk.

Knytte sko er en belastning for oss som arbeider i barnehagen og det er tidkrevende og jeg forklarer gjerne foreldrene på min avdeling dette og de aller fleste forstår dette godt og har ingen innvendinger. Jeg har veldig mange skolestartere på min avdeling og barna får ikke hjelp til å knytte sko når de begynner i første klasse så det er greit for foreldre å få vite hva som er mest hensiktsmessig før de begynner der.

Jeg kan være enig i det du skriver, men jeg hadde aldri kommet til å sendt hjem knytesko, i de barnehagene jeg har jobbet så har flertallet hatt borrelås sko, så å knyte de få som har knytesko har ikke vært noe problem. Og jeg knyter altså sko på skolen også, så hos oss så får de minste hjelp til det også.

Gammel 28-03-15, 11:05   #68
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Våren tidlig sommer er den vanskligste tiden mtp ytterbekledning her hvor vi bor ute på kysten omtrent på grensen mellom midt-norge og vestlandet. Været skifter flere ganger i løpet av dagen, temperaturen likeså.

Jeg lurer på om jeg ville hatt todelt skalltøy i stedet for dress hos dere da? For da er det lettere å regulere. Hva med å høre med barnehagen om hva de tenker er mest hensiktsmessig. Jeg bruker selv å lage et skriv om dette på høsten.

Jeg syns uansett at du skal ta det videre om de ansatte gjentatte ganger ikke lytter på barna. Det er uhørt om lille Per kommer og forteller at han er varm og ingen hjelpe ham å kle av seg tjukke gensere ogsånn. Det ville ikke skjedd hos oss. Hvis vi er i tvil om vi har kledd på riktig kjenner vi i nakken på barna, eller ber dem selv å si fra hvis de fryser eller er varme. Barna får ofte velge selv om vi mener det er forsvarlig.

Den letteste måten å detaljstyre påkledningen i barnehagen er å henge opp nøyaktig hva barnet skal ha på seg. Jeg hadde en far i høst som ønsket at sønnen hans skulle ha en annen dress på våte dager fordi han var redd for slitasje på vinterdressen. Dette klarte ikke vi å følge opp skikkelig og jeg ble enig med far om at han selv vurdere hvilen dress han tok med i barnehagen den aktuelle dagen. Det er ofte enklere at foreldre gjør denne vurderingen hjemme enn at vi skal huske og følge opp sånne ting for vi er mange ansatte og mange barn.

Barn skal ikke fryse og ikke koke. De skal leke og ha det gøy og det er vår oppgave som ansatte å få dette til. Å følge opp hvert enkelt barn utifra foreldrenes detaljerte ønsker blir vanskelig i de fleste barnehager. Hos oss er vi fem voksne som skal ha den samme beskjeden, huske det samme og det er mye organisering. Vi har også vikarer innimellom. Gi oss litt slakk. Ikke klikk når den ene votten mangler. Den dukker som regel opp igjen enten den kostet 400,- eller 99,- Vi gjør så godt vi kan.

Gammel 28-03-15, 11:07   #69
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sende hjem knytesko? Det har vi aldri gjort der jeg jobber.
Jeg synes 2-3 sett er helt kurant, selv har vi alltid hatt minst 2. Vi hadde skalltøy og ikke regntøy , i den ene barnehagen var det kamp i lang tid for å få de til å godta det , i den andre barnehagen var det ikke noe problem.
Jeg ville tatt en prat med ped.leder om jeg var deg.

På skolen her får forresten de som ikke kan knyte skoene ,hjelp til det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 11:23   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De får hjelp til skoknytting på skolen, de ønsker jo at de skal begynne å trene på knytesko før de begynner med gym.

Gammel 28-03-15, 11:43   #71
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Så lenge undre min ikke er kald eller kokt når hun hentes tenker jeg at klesvasken fra bhg sin side har vært tilfredsstillende. Våt når det er vått forventer jeg uansett egentlig.
Regnbukse og skalljakke er feks supert når det er fuktig på bakken. Jeg skjønner ikke hvorfor regnklær er så nedsnakket these days jeg. Har enda til gode å kle av kokt og klam unge i regnklær. Heldress derimot. På finværsdager er jeg mest glad i todelt sånn at de mest aktive og varme barna kan gå i bukse, det være seg regnbukse eller skallbukse, og ullgenser/fleecegfleecegenser.

I bhg går barn fra alle slags familier. Det er ikke sånn at selv om det henges opp liste over hva som trengs i bhg så dukker det opp. Ekstremt mange har gamle og slitte skallklær, goretexsko som suger vann, ullklær som egentlig er akryl, osv osv. Vi som jobber i bhg avtaler stort sett hva ungene trenger i dag før vi starter påkledning. Og så tar vi utgangspunkt i det, og hva barnet har på plassen sin.

Diskusjoner som dette dukker opp jevnlig, og det er nok sånn da, at bhg prøver så godt de kan, gjerne med en voksen til å kle på 14 barn på kortest mulig tid mens en er ute og passer på etterhvert som de kommer ut. Da er det begrenset med tid til å stå foran hylla og vurdere klærne opp i mot været, hva kollegene mener ungen skal ha på i dag, og hva foreldrene mener er best av 5000vannsøyledressen eller 18000-vannsøyledressen. Hvem var hvem igjen? Når sist var jeg på kurs i hvilken vannsøyle har de ulike 40000 dressene på markedet våren 2015?

Gammel 28-03-15, 11:45   #72
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sørger for at minsten har et godt utvalg av yttertøy, og så lar jeg det være se ansattes ansvar å velge hva han skal ha på. Noen ganger velger de annerledes enn jeg ville gjort, men det er da slettes ingen krise. Alt yttertøyet hans er uansett behagelig og anvendelig, så det spiller liten rolle.

Gammel 28-03-15, 12:02   #73
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nå skriver jo Blåklokke at de ikke er flinke nok med påkledningen i barnehagen , det er vel det som er problemet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 12:28   #74
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det som blir litt dumt med slike tråder er at man svarer for hvor man bor. Jeg bor nok ikke så langt fra Blåklokke og skjønner godt at man må ha både tre og fire skift i barnehagen, og jeg ser godt at det kan bli frustrasjoner av en barnehage som ikke klarer balansegangen mellom klær og vær.

Her er det innmari mye vær og man må faktisk kle av og på ungene i løpet av en uteøkt. Når økta starter med snøkav og slutter med tørre veier og sol nytter det ikke å ha på den samme tjukkdressen med ull under, da må man kle av barna litt ellers blir de som kokte krabber.

Gammel 28-03-15, 12:59   #75
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Skiv en lappe og heng på plassen til ungene. Det gjorde jeg når jeg opplevde at minsten til stadig var kledd for varmt. "Jeg er veldig varm, ikke kle på meg for mye". Det hjalp. Da så også vikarer, folk fra andre avdelinger osv at denne gutten trengte de ikke å kle på så mye.

For selvsagt er det utfordriger med påkledning. I det samme været/temperaturen er det mange forskjellige preferanser for hvordan barna skal være kledd. Nå er jeg sågar så vill og gal at jeg som regel gir litt blaffen i hva foreldrene ønsker, men faktisk tar hensyn til hva barna tenker og til de erfaringen jeg har gjort for hvordan barna har det i utetiden.

Vi har barn som trenger ullundertøy og tykke ullklær under dressen i samme temperatur som andre barn kun bruker superundertøyet under dressen. Vi har barn som må skiftes sokker på i løpet av dagane fordi de blir klamme og dermed våte på føtterne, vi har barn som ikke kan fordra votter og som holder seg kokvarme på henderne uansett, vi har barn som når negelbitt bare av å tenke på å ta av seg vottene. Vi har barn som blir blaute uansett hva de har på seg, men der regnklær faktisk er hakket bedre en skallklær (uansett hva de som har skalltøy som religion mener), vi har barn som aldri blir våte. Vi har foreldre som ønsker at barna skal bruke spesifike plagg under dressen, at den dressen bare skal brukes på snø, at den lua skal brukes opp når temperaturen har krøpet under -5, at de støvlene skal brukes i slaps, og de andre skal brukes i regn.

Jeg vet jo dette om barna på min gruppe, men jeg forventer ikke at alle som er innom og hjelper til i garderoben skal ha den samme emnekunnskapen som meg om mine barn. Så lenge det ikke gir store ubehag så tenker jeg at det er greit at påkledningen noenganger blir litt "feil". Jeg synes nemlig det er langt viktigere ting jeg ønsker at de skal fokusere på.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 19:00   #76
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvor gammelt er barnet da? Er det i stand til å gi beskjed selv om at påkledningen ikke er grei? Er det for varmt? For kaldt?

Det hjelper litt lite når de møtes med "ALLE SKAL HA PÅ REGNTØY" og meldign til foreldrene at det mangler regntøy hvor "og den og den og den er vanntett" bare møtes med et skuldertrekk, det mangler regntøy!

Søsteren er fire, og helt i stand til å si at det er for VARMT med ull og fleece og vinterdress i mange plussgrader, men møtes med det samme som meg "den er så kald den vinden...."

Gammel 28-03-15, 19:14   #77
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hjelper litt lite når de møtes med "ALLE SKAL HA PÅ REGNTØY" og meldign til foreldrene at det mangler regntøy hvor "og den og den og den er vanntett" bare møtes med et skuldertrekk, det mangler regntøy!

Søsteren er fire, og helt i stand til å si at det er for VARMT med ull og fleece og vinterdress i mange plussgrader, men møtes med det samme som meg "den er så kald den vinden...."

Da hadde jeg rett og slett gitt beskjed om at det er barnet som kjenner seg selv best og at de skal lytte til henne. Iallefall om du stoler på at hun kjenner det selv. Det er unger som kan finne på å fryse og ikke si i fra selv om det, men man kjenner barnet sitt best selv. Jeg måtte gi beskjed til skolen at det å ta en kamp med storebror om at han skulle ha utebukse på i kortfriminuttene når han gikk i andre klasse skulle de ikke gjøre. Han fryser omtrent kun når han er syk.

Gammel 28-03-15, 19:16   #78
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde et sånt tilfelle i eldstmanns barnehage, og da sa jeg at de først måtte vise meg at skalltøyet ikke holdt mål. Før jeg ville vurdere å kjøpe gummiregntøy. Etter en veldig våt og sur vestlandsdag, så fikk jeg beskjed om at poden hadde vært det eneste tørre barnet på avdelingen etter tur, så da hørte vi ikke mer om regntøy. Han er veldig varm av seg, og blir lett klam. Klær som ikke puster er ikke behagelig.

Gammel 28-03-15, 19:49   #79
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber i naturbarnehage og vi er mye ute. Det varierer voldsomt både hva slags klær barna har, og hvor mye de trenger å ha på avhengig av aktivitetsnivå og hvor varmblodige de er. Vi leverer ut liste til foreldre over hva vi mener barna trenger av tøy i sommerhalvåret og vinterhalvåret. På vår kant av landet er ullundertøy mot kroppen et must fra september til og med juni, så det forlanger vi at alle barn har. (De som ikke tåler ull mot kroppen slipper selvsagt, da pleier vi å anbefale bambus.) Ellers er det selvfølgelig helt opp til foreldrene hva slags klær de kjøper til sine barn, men vi pleier å komme med anbefalinger (ikke når det kommer til merker, men til hva slags funksjoner klærne bør ha. For eksempel er dresser/jakker med trange, svarte "snømansjetter" inni ermene helt forferdelig upraktiske både for de barna som kler på seg selv, og oss voksne som hjelper til). Det viktigste er faktisk at barna har nok skift og at klærne ikke er for trange.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-15, 12:19   #80
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke ferdig utdannet eller jobber mye i barnehage ennå, men de gangene jeg gjør, prøver jeg på å:
-Se an vær og hva barnet har på plassen sin.
-Spørre personalet som kjenner barnet bedre om barnet er varm av seg, eller om det heller er den kalde typen.
-Kle på etter beste evne, justere underveis.

Jeg opplever veldig ofte at barna kanskje har litt dårlig utvalg på plassen sin. Ofte tykk vinterdress og regntøy. Ikke noen skallbukse el som kan brukes ved fuktig bakke og varmt vær. Bor forøvrig i et annet klima enn hovedinnlegger gjør, sjeldent store variasjoner i løpet av en dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.