Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 11:57   #281
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Det eneste godtatte svaret på spørsmålet "er jeg sær"? på forum er stort sett "nei, på ingen måte". Dette forumet fungerer litt annerledes innimellom og det setter jeg pris på fordi man da kan få på bordet litt hva folk egentlig tenker og mener. Og noe oppfattes som sært, samtidig kan man fint tilrettelegge for noe man synes er übersært i det virkelige liv rett og slett fordi man ønsker å omgås folk med de særhetene de har.

Gammel 30-03-15, 11:57   #282
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå sier jo trulte at hun opplever at venner lager mat med kjøttbuljong eller handler til felles hyttetur slik at hun sitter igjen med tørre brødskiver til frokost. Det høres jo ut som om hun slett ikke har grunn til å stole på vennene sine. Hun hadde sikkert vært glad for å spise hos deg, Filifjonka og slett ikke insistert på å lage egen mat, men insisterer altså på det hos buljongvennene. Det syns jeg ikke er så urimelig.

Gammel 30-03-15, 11:58   #283
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Ikke undervurder oss sånn 'a. Det blir for dumt.

Neida. Det er vel bare sånn dere behandler folk.

Trist.

Gammel 30-03-15, 11:58   #284
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den verste tonen jeg har sett i denne tråden er det faktisk du som står for, Nabojenta.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:59   #285
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men nå sier jo trulte at hun opplever at venner lager mat med kjøttbuljong eller handler til felles hyttetur slik at hun sitter igjen med tørre brødskiver til frokost. Det høres jo ut som om hun slett ikke har grunn til å stole på vennene sine. Hun hadde sikkert vært glad for å spise hos deg, Filifjonka og slett ikke insistert på å lage egen mat, men insisterer altså på det hos buljongvennene. Det syns jeg ikke er så urimelig.

Nei, det syns jo ikke jeg heller. Men dette kom ikke fram i hovedinnlegget.

Gammel 30-03-15, 11:59   #286
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Say what, Nabojenta? Den bør du forklare, synes jeg. Jeg synes du skal ta deg tid til å lese hele tråden. Mener du virkelig at folk her i denne tråden behandler folk dårlig? Jeg blir rett og slett møkk sur på deg nå, kjenner jeg.

Jobbe litt, kanskje.

Gammel 30-03-15, 11:59   #287
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ekstremt sær på mange ting, men ikke så mye mat. Men jeg hadde IKKE giddet å dra på tur med folk som er slik Trulte beskriver. Da hadde jeg heller valgt andre venner som jeg kunne stole på. Familie eller ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:00   #288
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Så jeg har ikke lov til å si hva jeg opplever som respektløst? Seriøst?

Ja, jeg gir sterke karakteristikker av noen her, ikke alle, fordi jeg synes de faktisk bør skjerpe seg. Jeg liker ikke tonen i mange av innleggene, og lurer da på hvorfor folk reagerer så og skriver så nedlatende som jeg føler det er.

Joda du har lov. Jeg synes ikke det er særlig respektfullt å bare slenge sånt ut uten å skrive mer hva du reagerer på, men lov har du heldigvis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:00   #289
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trist.

Igjen: Seriøst?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:00   #290
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke urimelig, tvert imot er det veldig rart slik at jeg lurer på om de har snakket fullstendig forbi hverandre.

Gammel 30-03-15, 12:00   #291
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Trist.

PMS? Feil fot?

Gammel 30-03-15, 12:01   #292
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nei, det syns jo ikke jeg heller. Men dette kom ikke fram i hovedinnlegget.

Nei, men hun har forklart det etterpå, og jeg syns det blir litt bom når så mange sier at "venner bør man stole på" når det tydelig kommer frem at det ikke er så aktuelt i dette tilfellet.

Gammel 30-03-15, 12:01   #293
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som er spesielt med å kalle seg vegetarianer istedenfor andre matissues er at det er akseptert som noe andre skal tilrettelegge for. Jeg synes vel strengt tatt ikke det er så veldig mye mer høyverdig enn "liker ikke", men jeg aksepterer at det regnes som det og jeg tilrettelegger for "liker ikke" også når jeg har gjester. Selv om det blir vanskeligere og vanskeligere med gjester på grunn av økende grad av kostholdssærheter blant voksne.

Uten at jeg har tenkt så fryktelig grundig igjennom det tenker jeg at det er forskjell på å være vegetarianer og på å være sær; jeg skjønner godt argumentet med at "kjøtt er lik", selv om det er i overkant spissformulert. Jeg er overrasket over hvor mange her som ikke skjønner at det er utenkelig for en vegetarianer å spise mat som har fått kjøttsaft på seg, det synes jeg faktisk er selvinnlysende, selv om jeg personlig spiser kjøtt med god appetitt.

Hadde jeg fått en vegetarianer på besøk hadde jeg anstrengt meg langt mer for å tilrettelegge enn om det var snakk om en paleofantast med selvdiagnostiserte intoleranser som ikke liker paprika, det må jeg innrømme.

Gammel 30-03-15, 12:02   #294
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, men hun har forklart det etterpå, og jeg syns det blir litt bom når så mange sier at "venner bør man stole på" når det tydelig kommer frem at det ikke er så aktuelt i dette tilfellet.

Ja, det er jeg enig i. Men denne tråden utviklet seg vel (som så mange andre) fra å diskutere det konkrete problemet til litt mer generelle problemstillinger rundt dette, så jeg tror ikke nødvendigvis alt handler om Trulte her.

Gammel 30-03-15, 12:03   #295
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg beklager det, på et vis, Filifjonka.

Men jeg synes det er trist at dere ikke ser hvordan Trulte har blitt behandlet her. Hun er ærlig med hensyn til hvordan hun ser på mat. Og så får hun masse kritikk for å ødelegge apetitten til folk. Hun har flere ganger prøvd å forklare, men det virker som om det ikke har noe å si, ettersom hun jo ser på din mat som ekkel.

Ja, jeg blir sint når jeg ser noen blir såret, når noen får mer pes enn de fortjener. Jeg blir voldsom i min trang til å verne om andre mennesker som jeg føler blir urettferdig behandlet og ikke får den respekten de fortjener.

Gammel 30-03-15, 12:04   #296
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå sier jo trulte at hun opplever at venner lager mat med kjøttbuljong eller handler til felles hyttetur slik at hun sitter igjen med tørre brødskiver til frokost. Det høres jo ut som om hun slett ikke har grunn til å stole på vennene sine.

Nei, det har jeg skrevet før at er både uhøflig og slemt og mente hun bare måtte si at hun ikke ønsket noen videre diskusjon på det. Om de da fortsetter å mase hadde jeg droppet dem som venner. Hvertfall som venner jeg dro på tur med og spiste med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:06   #297
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Uten at jeg har tenkt så fryktelig grundig igjennom det tenker jeg at det er forskjell på å være vegetarianer og på å være sær; jeg skjønner godt argumentet med at "kjøtt er lik", selv om det er i overkant spissformulert. Jeg er overrasket over hvor mange her som ikke skjønner at det er utenkelig for en vegetarianer å spise mat som har fått kjøttsaft på seg, det synes jeg faktisk er selvinnlysende, selv om jeg personlig spiser kjøtt med god appetitt.

Hadde jeg fått en vegetarianer på besøk hadde jeg anstrengt meg langt mer for å tilrettelegge enn om det var snakk om en paleofantast med selvdiagnostiserte intoleranser som ikke liker paprika, det må jeg innrømme.

Ja men hvorfor egentlig? Antipatiene mot annen mat kan være like sterke. Min bestemor takler for eksempel ikke makrell og det har ingenting med smaken å gjøre, det dreier seg om at hun har lært at makrell spiser menneskelik på sjøen. Og det finnes mye tilsvarende. Hvorfor er vegetaropplegg mer høyverdig? Fordi det har et navn?

Gammel 30-03-15, 12:06   #298
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å jobbe med tilliten med disse vennene er likevel viktig ser jeg for meg.
Blir det en felles forståelse av at dette ikke funker så er det kanskje også lettere for de andre å forstå at trulte fikser egen mat og at de andre er sammen om sin mat?

Jeg stoler ikke på alle når det gjelder allergimat. Det gjør jeg virkelig ikke og det er vanskelig, men da er det viktig (men også vanskelig) å kommunisere at vi tar med egen mat på en hyggelig måte som ikke gjør at de andre settes i forlegenhet.

Jeg har selv spist mat jeg visste var farlig fordi jeg visste at de sosiale kodene ikke lot seg løse, men skulle jeg ha bodd der måtte jeg ha løst det på annet vis enn å kaste i meg medisiner før middagen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:06   #299
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Da tror jeg du misforstår? Det er slett ikke bare "når det passer meg" at jeg boikotter - eller vil du heller jeg skal skrive "lar være å kjøpe varer fra og oppfordrer andre til å heller ikke kjøpe varer fra" - Nestlé. Det er mange frokostprodukter jeg gjerne skulle kjøpt derifra som jeg unngår. Iste kunne jeg også lett valgt, men jeg velger det bort. Det samme med iskrem, selv om jeg må innrømme at jeg syns det blir verre og verre å nekte ungene is om det kun er Nestlé-is som er tilgjengelig. (DE boikotter jo ikke Nestlé.)

Nå så jeg nettopp at Mövenpick er Nestlé. Det hadde jeg ikke fått med meg, og det må jeg undersøke nærmere. Hvis det er korrekt, så må jeg droppe en av mine favoritt-iskremer.

Sånne boikotter sliter jeg med å forstå. Nå aner jeg ikke hvor bevisst du er, men jeg omgås folk som boikotter Nestle, men som drikker kaffe og handler klær på lavpriskjeder med den største selvfølgelighet. Og da mister man meg altså. Det blir for dumt rett og slett. De fleste som boikotter Nestle gjør det pga. av et barnevelferdsperspektiv, og hvis man virkelig mener noe med boikotten, så får man gjøre alvor av aksjonene sine, ikke bare drive med sånne tulle-Nestle-boikott.

Jeg tilrettelegger for allergier, religiøse behov, smaksønsker og kresenhet og annen matoverbevisning (f.eks. vegetarianere/veganere). Men hvis noen stikker nesa si innom huset mitt, og har kledd barna sine opp med klær fra H&M (eller lignende), og proklamerer at de boikotter Nestle, ja - da er jeg nesten troende til å servere dem Mövenpick på trass.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:10   #300
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Boikott som ikke koster en noe er vel strengt tatt ikke boikott tenker jeg. Det er helt greit å kjøre delvis boikott eller å velge det firmaet man liker best der det er flere alternativer, men det blir strengt tatt ikke boikott.

Det som er spesielt med å kalle seg vegetarianer istedenfor andre matissues er at det er akseptert som noe andre skal tilrettelegge for. Jeg synes vel strengt tatt ikke det er så veldig mye mer høyverdig enn "liker ikke", men jeg aksepterer at det regnes som det og jeg tilrettelegger for "liker ikke" også når jeg har gjester. Selv om det blir vanskeligere og vanskeligere med gjester på grunn av økende grad av kostholdssærheter blant voksne.

Som aktivist i ungdommen er jeg enig i at det er bare boikott hvis du må "ofre" noe selv for prinsippet... Å være bevisst er noe annet for meg, da kan man tillate seg å være litt til og fra etter situasjonen.

Jeg er vokst opp med vegetarianere og har mange i omgangskretsen, så jeg synes det er helt greit å servere flere retter hvor råvarene rett og slett er skilt, så får de forsyne seg av det de føler for. Vanlig mathygiene tilsier at man skiller f.eks. kjøtt og grønnsaker ved tilberedning, det synes jeg ikke har så mye med veggis å gjøre.

Men det går en grense der for "hvor sært", jeg er helt enig i at det kan bikke over i "liker ikke"-kategorien. Og i motsetning til Katta tilrettelegger jeg ikke for sær/ kresen/ "liker ikke". Da får folk spise før de kommer, ass. . Eller håpe på bedre hell ved kakebordet.

Jeg lager mer enn gjerne spesialmat for allergikere. De har ikke noe valg, og i min verden blir det noe helt annet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.